صدور پروانه در بافت فرسوده به کندی پیش می رود

صدور پروانه در بافت فرسوده به کندی پیش می رود
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۴ | ۱۴۰۱/۰۲/۱۲

کندی روند صدور پروانه های ساختمانی باعث شده تا نوسازی واحد های فرسوده به تعویق بیفتد.

به گزارش اخبار ساختمان، برای نوسازی و ترغیب ساکنین بافت فرسوده مشوق های در نظر گرفته شد که می توان به ارائه تسهیلات به دارندگان واحد ها در بافت فرسوده، تخفیف در صدور پروانه های ساختمانی و کاهش 50 درصدی در هزینه های نظام مهندسی اشاره کرد اما با وجود این مشوق ها، آمارهای صدور پروانه های ساختمانی در سال گذشته، نشان از کاهش 18.5 درصدی صدور پروانه های ساختمانی در تهران است.

 

براساس ماده 59 قانون رفع موانع تولید، شهرداری ها مکلفند حداکثر تا یک هفته پس از پرداخت نقدی یا تعیین تکلیف نحوه پرداخت عوارض به صورت نسیه نسبت به صدور و تحویل پروانه ساختمان متقاضی اقدام نمایند و البته هزینه صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در برخی از شهرداری ها صفر و در برخی دیگر با تخفیف 50 درصدی است.

 

با وجود این قانون، متقاضیان برای نوسازی واحد های خود در بافت فرسوده با مشکلاتی روبرو هستند که طولانی بودن زمان صدور مجوزباعث مشکلاتی برای متقاضیان شد. افرادی که به صورت تک واحدی اقدام به نوسازی می کند به دلیل طولانی بودن منصرف می شوند و سازندگان هم می گویند طولانی بودن زمان صدور مجوز برای انها به صرفه نیست و مشکلات خاص خود را دارد.

 

زمان صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده طولانی است

 

برخی از سازندگان در بافت های فرسوده اعلام می کنند که زمان صدور از هشت ماه الی یک سال بسیار زیاد است و این مورد باعث می شود تمایل برای ساخت، کاهش یابد و بدلیل افزایش زمان صدور مجوز ها مصالح ساختمانی با افزایش قیمت مواجه می شود و سازنده توان تکمیل واحد را نخواهد داشت.

 

یکی از مشکلات طولانی بودن زمان صدور پروانه های ساختمانی بروکراسی های اداری بین ارگان های مختلف از جمله شهرداری، اتش نشانی و نظام مهندسی است که تاییدیه این ارگان ها بیش از 6 ماه زمان می برد.

 

صدور بخشنامه ای تاییدیه ایمنی ساختمان به دفاتر خدمات الکترونیک شهر منتقل شد

 

حال به جای اینکه بروکراسی های اداری کاهش یابد امروز علیرضا زاکانی شهردار تهران، با صدور بخشنامه ای تاییدیه ایمنی ساختمان را که پیشتر توسط سازمان آتش نشانی انجام می شد را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر منتقل کرد از آنجایی که قبلا فرایند ایمنی سنجی از جمله تست تاب آوری تجهیزات در آتش و یا تخلیه دود توسط سازمان آتش نشانی انجام می پذیرفت، هنوز مشخص نیست با انتقال آن به مهندسین ناظر این آزمایش ها چگونه انجام می شود و باید منتظر ماند تا کم و کیف این بخشنامه مشخص شود.

 

بالاخره طولانی بودن روند صدور مجوزها باعث واکنش شورای شهر تهران شد و سروری نایب رئیس شورای شهر از کاهش زمان صدور پروانه های ساختمانی از هفت ماه به 2 ماه در خرداد ماه خبر داد.

 

اگرچه با همکاری ارگان ها و عزم جدی می توان زمان صدور پروانه های ساختمانی را از 2 ماه هم کمتر کرد اما باید دید آیا شورای شهر به قول خود عمل می کند یا خیر!

 

بیشتر بخوانید: نرخ بازآفرینی بافت فرسوده در کشور 10 برابر می شود

 

صداوسیما

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman