گل نرده یا فرفورژه چیست؟

گل نرده یا فرفورژه چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۱ | ۱۴۰۲/۰۵/۰۹

گل نرده یا فرفورژه به معنی تغییر حالت دادن میلگرد یا چند ضلعی آهن است که قسمت نوک فلز به تدریج و با چکش باریک شده و در طی چند مرحله گرم کردن به یک قطعه فرخورده زیبا جهت استفاده در کارهای تزیینی تبدیل می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، صنعت فرفورژه در ایران دارای قدمت بسیار زیادی است. البته ساخت فرفورژه درکارگاه های قدیمی بسیار متفاوت و متمایز از کارگاه های ساخت امروزی است. در کارگاه های امروزی آهن با روش های نوین به فرفورژه تبدیل می شود؛ در حالی که در کارگاه های قدیمی با دست این کار را انجام می دادند.

 

آنها با گداخته کردن آهن و سپس شکل دهی آن یا ریخته گری آهن به آن شکل های منحصر به فردی می دادند. البته این کار تنها با آهن انجام نمی گرفت بلکه در کنار آهن مصنوعات فلزات دیگر همچون چدن و مس را نیز به این روش تولید می کردند.

 

این صنعت امروزه در میان تمام دنیا مشهور شده و به شکل پیشرفته تر ادامه پیدا کرده است. امروزه گل نرده سازی یکی از صنایع ارز آور ایران است که عموما در کارخانه ها و کارگاه های بزرگ انجام می گیرد. پیشرفت های روز افزون صنایع مختلف به این صنعت نیز سرایت کرده و باعث شده گل نرده سازها نیاز به توجه بیشتری داشته باشند.

 

گل نرده چیست؟

 

روش های مختلف ساخت فرفورژه چگونه است؟

 

تولیدکنندگان فرفورژه برای ساخت محصولات فرفورژه، آهن را تحت فشار و دمای زیاد قرار می دهند تا شکل خود را از دست بدهد. با این روش آهن با کشش زیادی که تحمل می کند قادر است اشکال متفاوت و آشنای اسلیمی را به خود بگیرد.

 

برای ساختن فرفورژه، میله های آهنی در كوره قرار داده می شود، آنها را گداخته نموده و روی سندان ها می كوبند و نوك یا انتهای آنها را به شکل های مختلف تیز یا فلش دار در می آورند. كوبیدن این فلزات جلا و جلوه خاصی به آنها می دهد و از حالت خشكی و مقاوم بودن فلز كم می کند که می توان نقش های بسیار پرپیچ و تاب كه معروف به اسلیمی هستند را با این فلز سخت و آهن مقاوم بدست آورد.

 

گل نرده چه کاربردهایی دارد؟

 

نرده های فرفروژه زیبایی ساختمان را به چند برابر افزایش می دهد زیرا می توان آنها را به رنگ های دلخواه رنگ آمیزی کرد و کاربرد آنها را می توان در تراس، روی دیوار، راه پله ها، نرده های بالکن، درب و پنجره ساختمان درب حیاط، درب های ماشین رو، نفر رو، ریلی، ویلایی و…استفاده کرد انتخاب مدل و ابعاد مورد نیاز برای هر سازه با سلیقه و انتخاب مشتری ارائه می شود.

 

البته اندازه پنجره تاثیر چندانی در قیمت سازه ندارد ابعاد در اندازه های مختلف برای باغ و ویلا، حفاظ باز شو پنجره با جا گلدنی و سفارشی و نوع پیش ساخته مدل های رولی و ریلی، با بهترین طراحی مدرن و سنتی، فانتزی و قدیمی، شاخ گوزنی و انگلیسی در هر سلیقه ای تولید می شوند.

 

گل نرده

 

ساخت و تولید فرفورژه در ایران

 

ایران از دیرباز سابقه کار با آهن را داشته و شیوه های متعدد آهنگری و ریخته گری را می دانستند و مورد استفاده قرار می داده اند. شاید آشنایی با این هنر باعث شد تا اکنون ایران با داشتن تولیدات درجه یک فرفورژه تبدیل به یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان آسیا شود.

 

محصولات فرفورژه توسط دو گروه واحدهای تولیدی صنعتی (همان تولیدکنندگان فرفورژه) و واحدهای تولیدی صنفی (همان کارگاه های جوشکاری و فروش فرفورژه) تولید می شوند که در این میان تولید و فروش واحدهای تولیدی صنفی خیلی بیشتر است.

 

علل انتخاب فرفورژه چیست؟

 

کیفیت محصولات فرفورژه

 

اصلی ترین عامل در انتخاب و خرید فرفورژه توسط مشتریان کیفیت و شکل ظاهری این محصولات است. بنابراین اگر این نیاز مشتری تامین نشود مسلما کالاهای جایگزین مورد توجه مشتری قرار خواهد گرفت.

 

شکل فانتزی و لوکس فرفورژه

 

یکی از دلایل اصلی خرید فرفورژه از سوی مشتریان، شکل فانتزی و لوکس آن است و به نوعی می توان گفت که کسب و کار تولید محصولات فرفورژه تلفیقی از هنر و صنعت است از این رو لازم است در طراحی و تولید این اصل را کاملا مورد توجه قرار داد تا شانس بیشتری در انتخاب شدن توسط مشتری به وجود آید.

 

سرویس کامل فرفورژه

 

برخی مشتریان خواهان خرید سرویس کامل محصولات فرفورژه هستند که شامل ست درب نفررو و ماشین رو و فنس و باکس و سرویس های دیگر هستند. از این رو لازم است سرویس کامل محصولات فرفورژه در صورت تقاضای مشتری تولید شود.

 

فرفورژه

 

ویژگی های فرفورژه چیست؟

 

فرفورژه یا همان گل نرده ها امروزه همه جا دیده می شوند، از دکور و وسایل خانه مثل تخت و ساعت گرفته تا بناهای ساختمانی، که اغلب درب و پنجره آن ها همه فرفورژه است. دلایل و ویژگی های محبوب شدن این آهن شکل داده شده به شرح زیر است.

 

*  از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است

*  نقش زیادی در زیبایی ساختمان و دکوراسیون دارد

*  تنوع مدل های فرفورژه بالاست

*  قیمت مناسب

*  نیاز به مراقبت ندارد

 

قیمت گل نرده به چه چیزی بستگی دارد

 

میزان وزن و طرح شلوغ و خلوت بودن گل ها می تواند تعیین کننده قیمت باشد یکی دیگر از عوامل تعیین کننده قیمت استفاده از جنس سازه است جنس قیمت آهن و آلومینیوم از لحاظ قیمت متفاوت هستند. گل نرده ها را می توان به صورت ساده و فرفورژه ساخت فرفورژه از تعداد گل های بیشتری در طراحی  هستند و نوع ساده آنها از میله های ساده و سبک تری ساخته می شوند.

 

درب و پنجره های آهنی به علت عدم ورود سارقان امروزه کاربرد زیادی در ساختمان دارند زیرا با استفاده از حفاظ های آهنی پوشش داده شده و ایمنی بیشتری نسبت به انواع مختلف انها دارند تمامی سازه و نصب این محصولات توسط افراد مجرب در جوشکاری و نصابان حرفه ای صورت می گیرد ساخت گل های نرده ها از فرفروژه یا قوطی های پروفیل برای حفاظ پنجره برای انواع کاربردها در هر مکانی متناسب با کاربرد مشتری ساخته می شوند.

 

بیشتر بخوانید: حفاظ شاخ گوزنی و هرآنچه باید بدانید

 

سوالات متداول
  • بهترین رنگ برای حفاظ سرنیزه ای چیست؟
    رنگ روغنی. این رنگ ثبات بیشتری دارد، ظاهر بهتری دارد و ارزانتر نیز هست. رنگ کوره ای برای حفاظ سرنیزه ای مناسب نیست، چون هم مات می شود، هم با بارش برف و باران زرد آب می زند. باید گفت رنگ کوره ای برای این حفاظ ها پیشنهاد نمی شود درصورتیکه هزینه این نوع رنگ برای حفاظ سرنیزه‌ای کیلویی 200 هزار تومان بیشتر می شود.

برچسب ها:

گل نرده ،فرفورژه 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman