بلوک پرلیتی چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد؟

بلوک پرلیتی چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۲ | ۱۴۰۲/۰۵/۱۷

بلوک پرلیتی از سیمان پرتلند و پرلیت منبسط تشکیل شده است و ظاهر آن شبیه بلوک های معمولی است، اما به دلیل پرلیت به کار رفته در آن دارای ویژگی های خاصی است.

به گزارش اخبار ساختمان، بلوک پرلیت جزو پر مصرف ترین انواع بلوک های دیواری هستند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

باوجود اینکه این نوع بلوک سالهای بسیاری است که به بازار عرضه شده است اما متاسفانه در ایران از آن به عنوان مصالح نوین و جدید یاد می شود. این نوع بلوک می تواند بهترین و مناسب ترین جایگزین برای بلوک سفالی و بلوک سیمانی باشد. برخی از معماران و مهندسین از بلوک پرلیت به عنوان مصالح ساختمانی سبز یاد می کنند چرا که منشا این نوع بلوک طبیعت است.

 

پرلیت چیست؟

 

پرلیت یک سنگ سیلیس طبیعی است و زمانی ساخته می شود که گدازه های آتشفشانی ساطع شده از آتشفشان ها، در جو خنک تر به سرعت سرد می شوند. بخاطر همین خنک کننده سریع، بخارات آب درون سنگ به دام افتاده و کل سنگ مذاب به یک ساختار شیشه مانند تبدیل می شود. perlite در حالت طبیعی مانند سنگ  شیشه ای است. اما قبل از این فرآیند به رنگ قهوه ای و سیاه است.

 

فرآیند تشکیل آن با گرم کردن سنگ شیشه ای تا دمای بسیار بالا در حدود (850-900 سلسیوس) انجام می شود. این کار باعث می شود رطوبت داخل شیشه به بخار تبدیل شود و سنگ را 7 تا 16 برابر اندازه اصلی خود منبسط و گسترش دهد. این انبساط بخار، perlite را از یک سنگ تیره متراکم به یک محصول سبک و سفید و تبدیل به گرانول های پرلیتی که می شناسیم می کند.

 

در واقع هنگامی که در یک دمای مناسب سریعا پرلیت را حرارت دهیم، ساختار سیلیکات آن نرم شده و آب ها شروع به بخار شدن، باد کردن یا گسترش جرم چسبناک به کف حباب سیلیکات شیشه ای می کنند و باعث ترکیدن آن می شود. برای مقایسه به ترکیدن ذرت بو داده فکر کنید. پاپ کورن آتشفشانی لقبی برای این ماده معدنی است.

 

بلوک پرلیتی چیست؟

 

بلوک پرلیت چیست؟

 

سنگ معدن پرلیت یک ماده معدنی غیر آلی است که به طور طبیعی وجود دارد. پرلیت، یک سنگ آتشفشانی شیشه ای است که هنگام گرم شدن تا دمای همجوشی، دانه های مذاب آن از چهار تا بیست برابر حجم اولیه، افزایش حجم پیدا می کنند.

 

بعد از این اتفاق ساختار داخلی پرلیت چیزی شبیه به فوم می شود. درواقع، این فوم به شکل حباب های شیشه ای میکروسکوپی است. این تحول فیزیکی پرلیت باعث شده است که به عنوان یک عایق بسیار کارآمد و با چگالی پایین شناخته شود.

 

برای تولید بلوک، در کارخانه پرلیت خام را طی فرآیند مشخص به پرلیت منبسط شده تبدیل می شود و سپس توسط دستگاه های مخصوص با سیمان ترکیب می شود تا محصول نهایی حاصل شود. در پایان وارد مرحله فرم دهی شده و بعد از خشک شدن در ابعاد مشخص بریده می شود.

 

دلیل استفاده از بلوک پرلیت در ساختمان سازی چیست؟

 

دلایل بسیاری برای مجاب کردن مهندسین و معماران به استفاده از بلوک پرلیت از میان انواع بلوک مورد استفاده در صنعت ساختمان در امر ساخت و ساز وجود دارد. به عنوان مثال کیفیت بالای عایق، وزن سبک و سازگاری با محیط از جمله دلایل استفاده از آنها هستند اما صرفه جویی در هزینه ها، جزو مهم ترین دلایل برای استفاده از این نوع بلوك ها هستند.

 

بلوک پرلیتی چه ویژگی هایی دارد؟

 

بلوک پرلیتی چه ویژگی هایی دارد؟

 

وزن سبک: وزن مخصوص بلوک دیواری پرلیتی از 400-500 به 150 تا 200 کیلو بر متر مکعب (حدود 30 درصد سبک تر از بلوک سفالی) که باعث کاهش وزن سازه، نیروی مؤثر زلزله و هزینه های ساخت و ساز می شود.

 

عایق صوتی و حرارتی: بلوک سبک پرلیتی به دلیل داشتن شکل مولکولی شبیه به حرف C انگلیسی دارای خاصیت جذب صوت بالایی تا حدود Db 160 است (هشت برابرمصالح بتنی) است.

 

عایق حرارتی: بنابر آزمایشات انجام شده یک سانتی متر ضخامت بلوک پرلیتی از نظر انتقال حرارت باضخامت 10-8 سانتی متر دیوار آجری و ضخامت 18 سانتی متر دیوار بتنی و ضخامت 20 سانتیمتر دیوار سنگی برابری می کند که این خاصیت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و از طرفی کاهش هزینه های تاسیسات ساختمان می شود.

 

از دیگر مزایای بلوک های پرلیتی می توان به خاصیت ضد اشتعال تا چهار ساعت (هشت برابر دیوار معمولی)، مقاومت بالا 84 کیلوگرم در سانتیمتر مربع (1.5 برابر استاندارد ملی شماره 7782)، قابلیت برش و میخ پذیری، ریزش کم، پایین بودن مدول کشسان اشاره کرد.

 

سایر ویژگی های بلوک های پرلیتی شامل موارد زیر است:

 

-  ۱۰۰ درصد ماده معدنی طبیعی است.

-  از نظر شیمیایی بی اثر بوده PH خنثی دارد.

-  سازگار با محیط زیست بوده و بدون آزبست است.

-  جذب آب کمی دارد.

-  مصرف انرژی و هزینه های ساخت و ساز صرفه جویی قابل توجه دارد.

-  کارآیی بالایی دارد.

 

مزایا و معایب بلوک پرلیتی

 

این بلوک ساختمانی دارای جوانب مثبت و منفی متعددی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

فواید بلوک پرلیت

 

*  عایق حرارتی و صوتی مناسب

*  صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های گرمایشی و سرمایشی دارد.

*  برای محیط زیست بی خطر است.

*  در برابر آتش تا چهار ساعت مقاومت می کند.

*  در برابر خوردگی مقاوم است.

*  وزن سازه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. (۳۰ درصد وزن کمتری از بلوک سفالی و ۶۰ درصد کمتر از بلوک سیمانی دارد.)

*  مقاوم در برابر پوسیدگی، حیوانات موذی و موریانه است.

*  مفید برای ساخت ملات و آجرنسوز

*  قابلیت برش و میخ پذیری دارد.

*  در برابر بارهای ایستا و پویا پشتیبانی ساختاری مناسبی دارد.

*  مقاومت لرزه ای مناسبی دارد.

*  کامپوزیت های پرلیت – سیلیکات برای عایق کاری در دمای بالا عالی هستند.

*  جهت عایق کاری در دمای پایین و ذخیره گازهای کرایوژنیک مورد استفاده قرار می گیرند.

*  بدون اینکه به کیفیت و عملکرد آن آسیب برساند، در مقایسه با بسیاری از مواد دیگر، پرلیت یک جایگزین مقرون به صرفه برای بلوک های ساختمانی است.

*  کاملاً غیرسَمی است، ضد آتش و همچنین مقاوم در برابر مواد شیمیایی است.

 

معایب بلوک پرلیت

 

*  قابل تجدیدپذیر نیست.

*  مقاومت فشاری کمتر نسبت به بلوک سیمانی

*  گرد و غبار حاصله از برش بلوک ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود.

 

کاربردهای بلوک پرلیت در صنعت ساختمان

 

در حوزه ساختمانی، پرلیت کاربردهای زیادی دارد و می توان از آن در بخش های مختلف بهره برد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد.

 

-  عایق سازی دیوارها

-  برای دیوار چینی داخلی و خارجی

-  دیوار چینی دور حیاط

-  پُرکننده بنایی در دیوارها و حفره ها

-  قابل استفاده در سقف

 

کلام آخر

 

استفاده از مصالح ساختمانی جدید می تواند در عین حال که کیفیت ساخت بنا را افزایش دهد، به صرفه جویی در هزینه های ساخت نیز کمک کند.

 

برای ایران امروز که بیش از هر زمان دیگری به سازه های مستحکم و مقاوم در برابر زلزله نیاز دارد، بلوک پرلیت می تواند نقش ناجی را بازی کند. اما بدنه سنتی ساختمان سازی و عدم تمایل کارفرمایان به استفاده از مصالح جدید، شرایط استفاده از این مواد را سخت کرده است.

 

در این مقاله درمورد بلوک دیواری پرلیت توضیحات کاملی دادیم همچنین به مزایای آن نیز پرداختیم و گفتیم که چرا از بلوک پرلیت در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بیشتر بخوانید: بلوک هبلکس چه کاربردهایی در ساخت سازه دارد؟


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman