آمار خانه های خالی دارای تناقض است

آمار خانه های خالی دارای تناقض است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۰ | ۱۴۰۱/۰۳/۲۴

در شرایطی که وزیر راه و شهرسازی از گزارش حدود ۴۰۰ هزار خانه جدید خالی خبر داده است، سازمان امور مالیاتی می گوید که هنوز اطلاعات جدید خانه های خالی به این سازمان ارسال نشده است.

به گزارش اخبار ساختمان، در حالی که براساس قانون وظیفه شناسایی خانه های خالی و ارسال اطلاعات مربوط به آنها به سازمان امور مالیاتی برعهده وزارت راه و شهرسازی است، سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شد که بالغ بر ۴۸۸ هزار واحد از آنها در شهرهای بالاتر از ۱۰۰هزار نفر جمعیت بوده و مشمول پرداخت مالیات شدند.

 

پیش از این، سازمان مالیاتی درباره روند و میزان اخذ مالیات از این تعداد خانه خالی گفته بود که فقط یک میلیارد تومان مالیات خانه خالی پرداخت شده است و حدود پنج هزار نفر از مالکان این خانه ها در درگاه سازمان اعلام کردند که خانه آنها خالی نبوده و عدم پذیرش را انتخاب کردند.

 

همچنین، حدود ۵۰۰ نفر از صاحبان خانه های خالی نیز پذیرش مالیات خانه خالی را اعلام کردند، اما همه این افراد مالیات خود را پرداخت نکرده اند، بلکه نصف این افراد مالیات خود را پرداخت کردند.

 

برخی دیگر از مشمولان مالیات خانه خالی نیز وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شدند و هیچ عکس العملی نداشته اند.

 

در شرایطی که مشمولان مالیات خانه های خالی اعتراض داشتند که خانه آنها به اشتباه، خالی شناسایی و مشمول مالیات شده است، وزارت راه و شهرسازی فرصت داد تا دریافت کنندگان پیامک از سرشماره V. MASKAN اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت یا به روز کنند.

 

در این بین، وزیر راه و شهرسازی در اظهارات اخیرش درباره اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی گفت که ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی به وزارت اقتصاد و دارایی معرفی شده که از این میزان ۶۰ هزار واحد اعتراض کردند و این اعتراضات در دست بررسی است.

 

وی همچنین از گزارش حدود ۴۰۰ هزار خانه جدید خالی خبر داده است.

 

اما جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی اظهار کرد: هنوز اطلاعات جدیدی از خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال نشده و اطلاعات جدید ممکن است که اطلاعات دقیق و موثق همان ۵۷۶ هزار خانه خالی قبلی پس از بررسی های صورت گرفته باشد.

 

بیشتر بخوانید: صدور قبض مالیاتی برای 1.5 میلیون خانه خالی

 

دنیای اقتصاد

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman