چه کسی مقصر گرانی اجاره بهای مسکن است؟

چه کسی مقصر گرانی اجاره بهای مسکن است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۷ | ۱۴۰۱/۰۲/۰۱

کارشناس اقتصاد مسکن و عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص اما و اگرهای درج قیمت در آگهی های رهن و اجاره ملک به مناظره پرداختند.

به گزارش اخبار ساختمان، یعقوب محمودیان با ابراز تاسف نسبت به رشد اجاره بها در سطح غیر معمول گفت: این مسئله در نتیجه سلسله گرانی های اخیر رخ داده است و به دلیل عرضه محدود و تقاضای روز افزون شاهد افزایش اجاره بها هستیم.

وی افزود: وقتی مسکن گران شود طبیعتا اجاره بها نیز فزونی می گیرد ولی عرضه محدود وجود دارد چون مسکن به کالایی سرمایه ای بدل شده و از طرفی تولید آن محدود است.

محمودیان با بیان این که سالانه شاهد کاهش تولید مسکن هستیم، گفت: ما نباید صرفا دنبال اقدامات زودگذر باشیم.

وی با اعتقاد به این که تولید چهار میلیون مسکن محقق نخواهد شد، افزود: حتی اگر نصف این آمار تحقق یابد، عرضه را تقویت می کند.

از طرفی مالیات بر خانه های خالی باعث می شود مسکن های کنار گذاشته شده در بازار عرضه شود. مسکن نباید به کالای سرمایه ای بدل شود و کشورهای پیشرفته اروپایی نیز مالیات های سنگین وضع می کنند.

در ادامه لطفی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به گران شدن بسیاری محصولات در بازار که تاثیر مستقیم روی افزایش قیمت ملک دارد، گفت: مستاجر نیز مجبور است این ارقام را بپردازد.

وی با اشاره به اجاره رفتن پشت بام ها اظهار کرد: کسی که بخواهد چنین اجاره هایی را بپردازد در پارک می خوابد و نیازی به یک ریال پرداخت هم نیست.

لذا اخبار این چنینی بر افزایش قیمت ملک دامن می زند و اصلا چنین خبرهایی واقعی نیست.

در این میان محمودیان تاکید کرد که وضعیت های بدتر هم وجود دارد و امروز مردم به خانه های مشترک روی آورده اند و لذا پشت بام خوابی از این وضعیت بهتر است.

لطفی در خصوص اظهار نظر دیگر مهمان برنامه که به اپلیکیشن هایی نظیر دیوار اشاره کرد که آگهی های این چنین را درج می کنند، گفت: ما بارها خواهش کردیم جلوی این ها را بگیرید چون مبنای قیمت گذاری می شود.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: در این آگهی ها بدون این که معامله ای صورت گیرد، یک باره پنج میلیون تومان بر اجاره بها افزوده می شود.

محمودیان اما در پاسخ به این اظهارات معتقد است نباید صورت مسئله را پاک کرد. ما نباید به دلیل این که ممکن است در اپلیکیشن دیوار قیمت ها بالا رود، کلا آن را حذف کنیم.

وی در ادامه سخنان لطفی که تاکید کرد این اپلیکیشن ها به گرانی دامن می زنند و نباید قیمت را درج کنند، گفت: تجربه خوبی درباره خودرو شکل گرفت که ابتدا اعلام شد قیمت درج نشود ولی بعدا دیدند که این رویه بیشتر باعث افزایش قیمت شد.

دو مهمان برنامه همچنین در خصوص مبنا قرار گرفتن قیمت کف و سقف در این نرم افزارها دچار اختلاف نظر شدند و محمودیان در این باره گفت: در آگهی ها یک موجر منزلی ۴۰ متری را ۹۰ و دیگری ۱۰۰ میلیون تومان نرخ گذاری می کند. پس همه معیار اجاره بها را بر اساس رقم پایین تر در نظر می گیرند.

در ادامه این بحث در رادیو گفتگو، لطفی عملکرد مشاوران املاک را بر مبنای قانون نظام صنفی توصیف کرد و گفت: ما نمی توانیم به صورت شخصی عمل کنیم و شخصا اعتقاد دارم باید مانند وکلا، کانون مشاوران املاک داشته باشیم تا به صورت تخصصی عمل کنیم ولی با ضعف قانون رو به رو هستیم.

در حالی که مایلیم قوانین خاص خود را داشته باشیم و دولت باید در این بین اعمال نظر و نفوذ کند. سال گذشته [بر اساس مصوبه ستاد کرونا] افزایش ۲۵درصدی اجاره بها در نظر گرفته شد ولی دولت باید این مسئله را پیگیری و اجرا می کرد.

محمودیان توضیح داد: ملک باید به کالایی مصرفی تبدیل شود و دست بنگاه دارانی که در بازار التهاب آفرینی می کنند، کوتاه شود.

وی همچنین نسبت به کمیسیون های درصدی انتقاد وارد کرد و گفت: در این صورت هرچه ملکی گران تر باشد، به نفع مشاوران املاک است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد که نرم افزارهایی مثل دیوار باید به حال خود گذاشته شود و اجازه دهیم بازار شکلی رقابتی به خود گیرد و در این صورت، قیمت های پایین بازار را جهت دهی خواهد کرد.

همچنین لطفی در پاسخ به مجری برنامه اعلام کرد که خود صاحب یک دفتر مشاوره املاک است و چنین روندی موجب تعارض منافع نمی شود چون اتحادیه بر اساس قانون نظام صنفی با متخلفان برخورد می کند.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman