نصب حفاظ و نرده پنجره چقدر اهمیت دارد؟

نصب حفاظ و نرده پنجره چقدر اهمیت دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۱ | ۱۴۰۲/۰۷/۰۳

حفاظ پنجره میله هایی است که از پنجره محافظت می کنند و معمولا از جنس های آهن و آلومینیوم و استیل هستند. امروزه طرح و رنگ انواع حفاظ پنجره بسیار متنوع است و می توانید در بین این انواع، حفاظ پنجره مد نظر خود را انتخاب نمایید.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از ملزومات ایمنی در ساختمان های مسکونی و اداری امروز، نرده آهنی پنجره و یا همان حفاظ پنجره است و در هر ساختمانی استفاده از آن به نوعی کاملاً اجباری است.

 

باتوجه به دردسترس بودن پنجره ها برای همگی از بیرون، یکی از نقاط ضعف بزرگ منازل از نظر امنیتی پنجره ها هستند که باید برای آن ها فکری بکنید چراکه در زمانی که شما در خانه حضور نداشته باشید، نبود نرده پنجره می تواند به یک فاجعه بزرگ برای شما و خانه شما تبدیل شود.

 

نرده حفاظ پنجره چیست؟

 

نرده های حفاظ پنجره یکی از مهمترین ارکان ساختمان سازی برای ایجاد امنیت و زیبایی در ساختمان است. در ایران مخصوصا آپارتمان ها، از حفاظ و نرده های آهنی مخصوص پنجره، برای پنجره های بیرونی ساختمان استفاده می کنند. البته بعضی ها بخاطر این تفکر که حفاظ‌ ها مانع دید منظره بیرونی ساختمان می شود و فضای درونی خانه را دلگیر می کند، تمایلی برای نصب حفاظ پنجره ندارند.

 

با افزایش آمار سرقت از منازل، نگرانی مردم از بابت امنیت خود و خانه هایشان بیشتر شد در این حین در کنار انواع قفل ها و دزدگیرها، استفاده از نرده حفاظ پنجره نیز بیشتر شد چون این نرده ها، دسترسی به داخل منزل از طریق پنجره ها را مسدود می کنند و مانع ورود سارقین به داخل خانه می شوند.

 

اهمیت به کارگیری نرده محفاظ پنجره در خانه هایی که در طبقات پایین تر قرار گرفته اند بیشتر است چون احتمال نفوذ به آنها بیشتر است. این نرده ها علاوه بر جلوگیری از ورود سارقین، به از بین بردن احتمال سقوط از پنجره نیز کمک می کند.

 

نرده حفاظ پنجره

 

انواع مدل های حفاظ پنجره

 

در بین انواع مدل هایی که برای محافظت از پنجره تولید شده می توان گفت که حفاظ های آهنی و فرفورژه از محبوبیت و فروش بالاتری برخوردار هستند. زیرا علاوه بر تامین امنیت نقش مهمی در زیبایی نمای ساختمان نیز دارند. انتخاب هر کدام از مدل هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم بر اساس سلیقه، بودجه و نیاز شما خواهد بود.

 

* حفاظ پنجره فرفورژه

 

از زمانی که حفاظ پنجره فرفورژه به بازار آمد تبدیل به یک رقیب قدرتمند برای نرده های ساده شد. تا قبل از آن اغلب افراد از نرده های ساده برای محافظت از محیط زندگی خود استفاده می کردند. در حال حاضر مدل هایی که تحت عنوان گل نرده یا فرفورژه تولید می شوند بسیار متنوع و جذاب هستند که آنها را به نام گل نرده نیز می شناسیم. قیمت این حفاظ ها مناسب است و تمام افراد توان خرید آن را دارند.

 

*  حفاظ پنجره مدرن

 

از دیگر طرح هایی که بسیار محبوب هستند و با نمای ساختمان های امروزی نیز هماهنگ هستند تحت عنوان حفاظ مدرن شناخته می شوند. این طرح کاملا نو و کاربردی است که می تواند امنیت را در بهترین حالت ممکن تامین کند.

 

*  حفاظ متحرک پنجره

 

نوعی حفاظ پنجره وجود دارد که به نام متحرک شناخته می شوند. این حفاظ ها از داخل نصب و باز و بسته می شوند. معمولا این حفاظ ها را برای پنجره های بزرگ نصب می کنند. نقش این حفاظ ها در افزایش امنیت و جلوگیری از ورود سارقین و افراد غریبه به محل بسیار پررنگ است.

 

*  حفاظ پنجره تاشو یا آکاردئونی

 

منظور از حفاظ آکاردئونی این است که در صورت حضور در منزل نیز می توانید از آن ها استفاده کنید. به این معنی که در هنگام حضور در خانه آن ها را باز و در زمان غیبت آن ها را ببندید. نوع دیگری از این حفاظ ها در درب های واحد آپارتمان نیز نصب می شوند.

 

در صورتی که از این نوع حفاظ استفاده کنید امکان تمیز کردن پنجره ها نیز وجود دارد. زیرا می توانید آن ها را ببندید و بعد از تمیز کردن شیشه آن را باز کنید.

 

*  حفاظ پنجره آهنی ساده

 

حفاظ های آهنی به عنوان پرکاربردترین نوع حفاظ شناخته می شوند و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. به همین دلیل افراد زیادی می توانند با توجه به بودجه ای که در اختیار دارند آن را خریداری کنند. این حفاظ ها از قوطی های ۲۰*۲۰ یا ۲۰*۳۰ میلیمتر تولید می شوند و به صورت افقی و عمودی بر روی یکدیگر قرار داده می شوند.

 

حفاظ پنجره دوجداره

 

*  حفاظ پنجره دوجداره

 

معمولا حفاظ هایی که برای پنجره دوجداره مورد استفاده قرار می گیرند قابلیت باز و بسته شدن ندارند و به منظور افزایش امنیت آن ها را به طور ثابت تولید می کنند. این حفاظ ها قابلیت نصب به دیوار را نیز دارند و کاملا نفوذ ناپذیر هستند. اما شما می توانید از سایر مدل های حفاظ پنجره نیز استفاده کنید. پنجره های دوجداره به دلیل استفاده از شیشه دوجداره به اندازه کافی در برابر سرقت مقاوم است. نوعی از این شیشه ها نشکن و ضد سرقت هستند.

 

نحوه ساخت حفاظ پنجره چگونه است؟

 

نحوه ساخت نرده پنجره نیاز به رعایت برخی استانداردها و تجارب کاری دارد. این استانداردها هر چند می توانند روی هزینه نهایی ساخت آن تاثیر گذار باشند، اما ضروری و واجب هستند. عدم رعایت استاندارهای ساخت حفاظ پنجره می توانند آن را تبدیل به یک محافظ بی کیفیت نموده و کارایی آن را در زمان لازم به شدت کاهش دهند. در واقع کاهش هزینه ها به هر قیمتی نمی تواند پیشنهاد جالبی برای شما باشد.

 

معیارهای حفاظ پنجره ایمن

 

معیارهای حفاظ پنجره ایمن چیست؟

 

با بررسی روش ها و معیارهایی مانند فاصله مناسب بین میله های عمودی و افقی، استفاده از مواد خام مناسب، عدم امکان بریدن میله ها با قیچی آهن بر، جوشکاری مناسب میله ها و عدم امکان ایجاد مسافت بیشتر بین آن ها، استفاده از طرح و نقش های متنوع در بین میله ها برای ایمنی بیشتر، نصب راحت و سازگار با پنجره شما، زیبایی و ظرافت در ساخت و نصب می توانید یک حفاظ پنجره ایمن و درجه یک داشته باشید.

 

رعایت این معیارها هم از نظر زیبایی و هم از نظر امنیت برای سازنده الزامی بوده و عدم رعایت آن ها شما را نسبت به امنیت لازم برای آن مایوس می کند.

 

قیمت انواع حفاظ پنجره به چه چیزهایی بستگی دارد؟

 

قیمتی که برای نرده پنجره در نظر گرفته می شود متاثر از عوامل گوناگونی است که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم. برخی از افراد تصور می کنند که پرداخت هزینه کمتر، برای آن ها مقرون به صرفه تر است. در صورتی که نرده های ارزان از آلیاژهای بی کیفیت تولید شده اند که مقاومت زیادی در برابر برش، حریق و تجاوز سارقین ندارند. پس هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نکنید و از بهترین متریال استفاده کنید.

 

عواملی که ممکن است بر قیمت حفاظ پنجره تاثیرگذار باشد شامل موارد زیر است:

 

ابعاد پنجره: مهم ترین عاملی که می تواند قیمت حفاظ را تعیین کند ابعاد پنجره است. هر چه پنجره بزرگتر باشد نیاز به متریال بیشتری برای تولید دارد که مسلما در قیمت نهایی موثر خواهد بود.

 

جنس نرده: هر چه تراکم متریال بکار رفته در تولید حفاظ بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر خواهد بود. حفاظ ها از میلگرد، قوطی و فرفورژه تولید می شوند که قیمت نهایی بر اساس آن ها تعیین می شود. حفاظ های ساده که به توضیح آن پرداختیم از آهن ساخته می شوند که برخی از تولیدکنندگان از آهن های ضایعاتی و دست دوم کمک می گیرند. این موضوع می تواند کیفیت حفاظ و امنیت آن را تحت الشعاع قرار دهد. بهترین جنس، فولاد نو است که تازه از کارخانه بیرون آمده و مقاومت بسیار بالایی دارد.

 

طرح حفاظ: حفاظ ها به منظور زیبایی در طرح های مختلفی تولید می شوند. هر چه طرح شلوغ تر و جدیدتر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است. حفاظ های ساده از ارزان ترین نوع آن محسوب می شوند. به طور مثال برخی از طرح ها دارای گل های سنگین هستند که تولید آن ها نیاز به پیچیدگی بیشتری دارد و وزن بالاتری را شامل می شود.

 

قیمت حفاظ پنجره درجه یک (به ازای هر کیلوگرم)
محصول قیمت (تومان)
حفاظ پنجره ساده 53.000
حفاظ پنجره فرفورژه 62.000
حفاظ پنجره مدرن 55.000
حفاظ پنجره CNC 64.000
حفاظ پنجره لوکس 77.000

 

حفاظ پنجره چگونه نصب می شود؟

 

ابتدا برای نصب حفاظ پنجره، باید در جایگاه مناسب پنجره موردنظر را نصب کنید. نصب درب و پنجره باید توسط متخصصان آموزش دیده در این زمینه انجام شود. بهتر است، از کارشناسان و مشاوران این حوزه بعد از نصب پنجره دوجداره UPVC، برای انتخاب نوع محافظ، باتوجه به نوع پنجره ها، موقعیت و جایگاه قرارگیری آنها کمک بگیرید.

 

سپس برای ساخت و نصب حفاظ پنجره ها اندازه گیری های لازم توسط متخصصان انجام می شود. تولید آن پس از انتخاب طرح، نوع، جنس و رنگ حفاظ، صورت می گیرد و نصاب برای نصب به محل مورد نظر مراجعه می کند.

 

حفاظ پنجره

 

مزایای نصب حفاظ پنجره

 

از مزایای نصب حفاظ پنجره می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

-  عبور از حفاظ پنجره غیر ممکن است.

-  خمکاری های رو به بیرون و در جهت های مختلف حفاظ پنجره مانع ایستادن در کنار آنها می شود.

-  تراکم بالای ردیف های نرده پنجره علی رغم استحکام، بیانگر امنیت بالای حفاظ پنجره آهنی است.

-  طرح های حفاظ پنجره متفاوت و قابل تغییر است.

-  با توجه به طرح ساده و فرفورژه، قیمت هر متر مربع حفاظ پنجره محاسبه می شود.

-  بر اساس طول و عرض چارچوب پنجره، قیمت حفاظ پنجره محاسبه می شود.

 

معایب حفاظ پنجره

 

-  در صورت بروز آتش سوزی یا وضعیت اضطراری مشابه، مداخله سریع مقامات ممکن است به دلیل وجود حفاظ پنجره ها به تاخیر بیفتد یا کاملاً غیرممکن شود. این یکی از مهم ترین مسائلی است که باید هنگام نصب حفاظ پنجره در نظر بگیرید.

-  باز و بسته کردن این حفاظ ها از داخل خانه غیرممکن است، بنابراین در صورت تخلیه اضطراری (اگر در آپارتمان زندگی می کنید) باید از مسیری غیر از پله های اضطراری که در نزدیکی پنجره اتاق خواب خود دارید، استفاده کنید.

-  همچنین ممکن است فکر کنید که حفاظ های پنجره باعث می شود تا خانه شما دلگیر به نظر برسد.

 

کلام آخر

 

همان طور که گفته شد، نرده محافظ پنجره کاربردهای زیادی دارد که اولین آن محافظت از خانه در برابر سارقان است. دومین مورد استفاده آن، حفظ ایمنی اعضای خانه به خصوص کودکان است تا از احتمال سقوط جلوگیری شود و سومین کاربرد آن هم زیبایی ظاهر ساختمان و منزل از بیرون است.

 

این نرده ها با طراحی های مختلف می توانند جلوه جدید و متفاوتی برای خانه ایجاد کنند. البته استفاده از نرده حفاظ پنجره دارای معایبی نیز هست. به عنوان مثال در صورت بروز حادثه و لزوم خروج سریع از منزل، این نرده ها مانعی برای تردد و خروج محسوب می شوند و به خصوص در صورتی که این نرده ها متحرک نباشند و قابلیت جا به جایی نداشته باشند، پروسه تخلیه فوری را با مشکل رو به رو می کنند.

 

اما در هر حال، مزایای این کار بیشتر از معایب آن است و اگر به دلیل شغل یا مسافرت های زیاد، منزل شما مدت زمان زیادی خالی است، استفاده از نرده های حفاظ پنجره ضمن تامین امنیت خانه، آرامش فکری بیشتری را برایتان به ارمغان می آورد.

 

بیشتر بخوانید: قوانین و ضوابط نصب پنجره در ساختمان چیست؟

 

سوالات متداول
  • حفاظ پنجره از چه فلزی ساخته می شود؟
    فلز برای این نرده ها شامل آهن، آلومینیوم و استیل است که آهن و آلومینویم دارای استحکام بیشتری است در حالیکه استیل بیشتر برای زیبایی و تزئین به کار می رود.
  • حفاظ پنجره چه کاربردی دارد؟
    این نرده ها ، دسترسی به داخل منزل از طریق پنجره ها را مسدود کرده و مانع ورود سارقین به داخل خانه می شوند و علاوه بر این احتمال سقوط از پنجره را نیز از بین می برند.
  • آیا برای پنجره دو جداره نیز می توان حفاظ خرید؟
    نه تنها پنجره های ساده بلکه پنجره های دو جداره نیز می توانند از مزیت های حفاط آهنی و یا استیل و یا فرفورژه بهره مند شوند.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman