افزایش قیمت سیمان با کاهش عرضه کارخانه ها

افزایش قیمت سیمان با کاهش عرضه کارخانه ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۳ | ۱۴۰۱/۰۴/۰۶

در حال حاضر تنها دلیل افزایش قیمت سیمان در بازار را می توان عدم عرضه مناسب توسط کارخانجات دانست.

به گزارش اخبار ساختمان، سیمان کالایی است که همیشه عرضه آن بیشتر از تقاضا بوده و تولید مازاد بر تقاضا داشته است.

 

از سال گذشته سیمان سیصد هزار تومانی وارد بورس کالا شده و این هفته تا یک میلیون و هفتصد هزار تومان هم معامله شده، یعنی حدود پنج برابر.

 

از طرف دیگر کارخانجات نیز متاسفانه تولیدات خود را به بازار و بورس کالا ارائه نمی دهند و این موضوع باعث افزایش قیمت سیمان می شود و بحران به وجود می آید. بنابراین تنها دلیل افزایش قیمت سیمان، عدم عرضه توسط کارخانجات است‌.

 

دولت بهترین اقدامی که می تواند انجام دهد این است که لیست کلینکرهای دپو شده داخل کارخانجات را پیگیری کند. از هر کدام بپرسد شما چقدر دپو‌ دارید؟ هر کارخانه چقدر دپو‌ دارد؟ با یک محاسبه ساده مشکل حل می شود. وقتی یک کارخانه ششصدهزار تن تولید یک سالش را دپو کرده و وارد بازار نمی‌کند، مطمئناً سیمانی که تا شش ماه پیش با التماس به فروش می رفت تا کارخانجات نخوابند، حالا باید به بهانه های واهی با چندین برابر قیمت عرضه شود.

 

کارخانجات با بهانه قطعی برق عرضه را به شدت پایین آوردند و در بازار سیمان بحران و افزایش چندین برابری ایجاد کردند. اما هیچ قطعی برقی در کار نبوده و اگر هم بود تاثیری بر تولید و عرضه نداشت. چون آن قدر کارخانجات مواد اولیه تولید سیمان را دپو کرده اند که اگر کل کوره ها را خاموش کنند، تولید نکنند و فقط مواد دپو‌ شده را آسیاب کنند، باز هم هیچ اتفاقی نمی افتد و کمبودی در بازار نخواهد بود.

 

ولی متاسفانه چند کارخانه برای این که به دولت فشار بیاورند، در حال حاضر تولید را به‌ شدت پایین آورده اند، سیمان را عرضه نمی کنند و باعث می شوند که این اتفاقات بیفتد. تنها دلیل این افزایش قیمت و بحران عوامل تولیدی هستند.

 

البته گرانی سیمان به بورس کالا هم می تواند ارتباط داشته باشد، اما باز هم عوامل تولیدی و کارخانجات در آن دخیل هستند. قبلاً که سیمان در بورس نبود هیچ وقت افزایش قیمت به این شکل اتفاق نمی افتاد. یک سری عامل می خریدند و وارد بازار می کردند و یک چرخه ای اتفاق می افتاد. یک دفعه سیمان را وارد بورس کردند که مثلاً قیمت را کنترل کنند، بدتر افزایش پنج برابری قیمت اتفاق افتاد. بعد از ورود به بورس، کارخانجات عرضه ها را کاهش دادند، یک سری متقاضی کاذب ایجاد کردند، و تمام این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت سیمان سر به فلک بکشد.

 

تقاضای بازار بسیار پایین تر از آن چیزی است که در بورس کالا اتفاق می افتد. هیچ کمبود تولیدی در بازار نیست. آنقدر محصول زیاد است که صادرات هم می کنیم. دقیقاً ماه گذشته چهار-پنج نفر از مدیران کارخانجات دنبال مشتری بودند تا سیمان را صادر کنند. قیمت سیمان صادراتی چقدر بود؟ بیست و سه-چهار دلار، یعنی حدود هفتصد هزار تومان. اما در حال حاضر سیمان داخلی از سیمان صادراتی هم گرانتر است. اما کارخانجات در زمستان، گاز و در تابستان، برق را بهانه کردند، عرضه را کاهش دادند و خود به خود این روال را ایجاد کردند.

 

این کارخانجات باید شناسایی شوند، مواد دپوشده آن ها لیست و اعلام شود، تا بتوان قیمت را کنترل نموده و مشکلات مردم را حل کرد.

 

بیشتر بخوانید: رشد قیمت نهاده های ساختمانی در غفلت سران قوا

 

55 آنلاین

 


برچسب ها:

قیمت سیمان ،بورس کالا 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman