مراحل اجرا و نصب تری دی پانل

مراحل اجرا و نصب تری دی پانل
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۱۶ | ۱۴۰۱/۰۴/۱۳

تری دی پانل در حقیقت به نوعی دیوار آماده و پیش ساخته گفته می شود که از مواد و متریال های مختلفی همچون فوم یونولیتی، بتن و فولاد ساخته شده است.

در دنیای مدرن امروزی و با توجه به پیشرفت روزافزون علوم و تکنولوژی‌های مختلف استفاده از مصالح سنتی مانند بلوک‌های سفالی، آجر و... روزبه‌روز کاهش یافته و منسوخ می‌شود چرا که این مصالح چالش‌ها و مشکلاتی همچون زمان‌بر بودن، قالب‌گیری سخت، پرهزینه بودن و ... را دارند. نصب تری دی پانل در بخش‌های مختلف ساختمان به عنوان یکی از مصالح مدرن ساختمان می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند و مزایای متعددی داشته باشد.

 

نصب تری دی پانل

 

در اصل اختراع یونولیت که ماده اصلی تشکیل دهنده دیوارهای تری دی پانل است انقلاب بزرگی در صنعت ساختمان‌سازی ایجاد کرده است. در ادامه مطلب به بررسی کامل دیوارهای تری دی پانل و همچنین نحوه نصب و اجرای آنها در بخش‌های مختلف ساختمان پرداخته می‌شود.

 

همه چیز درباره تری دی پانل

 

تری دی پانل چیست ؟ تری دی پانل در حقیقت به نوعی دیوار آماده و پیش ساخته گفته می‌شود که از مواد و متریال‌های مختلفی همچون فوم یونولیتی، بتن و فولاد ساخته شده است. در اصل هسته اصلی این پانل‌ها از جنس یونولیت بوده، شبکه آنها که با نام مش شناخته می‌شود از جنس میله‌های فولادی است و لایه رویی آن از بتن است.

 

شبکه مش با توجه به اینکه درهم تنیده هستند می‌توانند استحکام و مقاومت دیوارها را افزایش بدهند. دیوارهای تری دی پانل از وزن کمی برخوردارند و می‌توانند به کاهش وزن کلی سازه‌ها کمک کنند. پنل‌های پیش ساخته اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط ویکتور وایزمن ساخته شد و تا امروز تغییرات و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

 

انواع دیوارهای تری دی پنل

 

دیوارهای پیش‌ساخته‌ تری دی پنل امروزه می‌توانند در انواع مختلفی تولید شوند و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی و قابلیت‌های مختلفی داشته و از کاربردهای متعددی برخوردار باشند. از مهم‌ترین دیوارهای پیش‌ساخته‌تری دی پنل می‌توان به تری دی پنل سقفی، تری دی پنل باربر، تری دی پنل غیر باربر، تری دی پنل متال فوم و تری دی پنل دکوراتیو اشاره کرد.

 

مزایای نصب تری دی پانل

 

مزایا و قابلیت‌های نصب تری دی پانل

 

همان‌طور که گفته شد دیوارهای تری دی پنل انواع مختلفی دارند و از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما دیوارهای یونولیتی رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع آنهاست و نصب و اجرای آنها می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

 

*  اجرای تری دی پانل می‌تواند در کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز، کاهش مصالح و افزایش سرعت اجرای عملیات مؤثر باشد.
*  نصب این دیوارها بسیار راحت و سریع است که به دلیل داشتن وزن کم و انعطاف‌پذیری بالای آنهاست.
*  این دیوارهای پیش ساخته از تنوع بالایی برخوردارند و سازگاری بالایی با محیط زیست دارند.
*  استفاده از این پنل‌ها باعث کاهش وزن کلی ساختمان می‌شود.
*  برخلاف سایر مصالح ساختمانی دارای کمترین میزان ضایعات و پرتی هستند و قطعات آنها قابلیت تعویض دارند.
*  به افزایش عمر مفید سازه کمک کرده و انجام امور تأسیساتی را راحت‌تر می‌کنند.
*  در برابر عواملی همچون رطوبت، صوت و حرارت عایق هستند، همچنین در برابر حشرات و موریانه‌ها مقاومت بالایی دارند.
*  حمل‌ونقل و همچنین نصب و اجرای ساده‌ای داشته و از قابلیت انقباض و انبساط برخوردارند.
*  به دلیل ضخامت کم باعث افزایش فضای مفید ساختمان می‌شوند و نیازی به تخصص و مهارت ویژه‌ای برای نصب ندارند.

 

نحوه اجرای دیوارهای تری دی پانل

 

نحوه اجرای دیوارهای تری دی پانل

 

همان‌طور که گفته شد اجرا و نصب تری دی پانل نیازی به مهارت و تخصص ویژه‌ای نداشته و افراد عادی نیز قادرند با رعایت اصول و قواعد آن به راحتی اقدام به نصب کنند. نصب دیوارهای پیش‌ساخته‌تری دی پانل می‌تواند در چند مرحله انجام شود که به شرح زیر می‌باشند.

 

*  در مرحله اول و ابتدای کار باید محل نصب دیوارها توسط ابزارهای مهندسی مشخص شود.
*  در مرحله دوم باید از ریسمان جهت جانمایی سوراخ‌ها استفاده کرد و بعد از آن میلگردهای انتظار عمودی و افقی را در تمامی بخش‌های ساختمان مانند کف، ستون‌ها و سقف قرار داد. میله‌ها باید با استفاده از جوشکاری به اسکلت اصلی ساختمان جوش داده شو‌ند و کاملاً محکم گردند.
*  در مرحله سوم نصب دیوارهای پیش‌ساخته‌تری دی پنل باید پنل‌ها در منتهی‌الیه گوشه یکی از دیوارها نصب شود و سپس توسط ابزارهای دقیق مانند تراز و شاقول تنظیم گردد.
*  در مرحله چهارم نوبت به نصب میلگردهای انتظار می‌رسد و برای این کار باید میله‌ها را در طرف دیگر سازه در محل خود نصب کرد و سپس میلگردهای متصل کننده پنل‌ها و مش‌های تقویت‌کننده نیز نصب گردند.
*  مرحله پنجم مرحله اجرای تأسیسات ساختمانی است و در این مرحله باید لوله‌های برق، آب و ... قبل از انجام عملیات بتن‌ریزی از پنل‌ها عبور داده شوند.
*  در مرحله پایانی و بعد از انجام عملیات تأسیساتی باید با استفاده از شاتکریت لایه بیرونی پنل‌ها را با بتن پوشش داد. البته باید توجه داشت که حتماً میلگردهای انتظار عمودی و افقی پنل‌ها به اسکلت اصلی سازه وصل شده باشند و کاملاً محکم شده باشند. تعدادی از پنل‌ها نیز نیازی به شاتکریت و پوشش بتنی ندارند.

 

نحوه نصب تری دی پانل سقفی

 

پانل‌های سقفی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و می‌توانند جایگزین بسیاری از سقف‌های کاذب و یونولیت‌ها باشند. نصب این پنل‌ها نیز شرایط خاص خود را دارد و می‌تواند تحت تأثیر پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد. برای نصب این پانل ابتدا باید قالب‌بندی زیر پانل سقفی انجام شود و برای اینکار باید بین تخته و شبکه جوش شده حداقل ۲۰ سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد و نباید قالب هل به شبکه‌های جوش شده چسبیده باشند.

 

اجرای تری دی پانل دیواری

 

تری دی پنل‌های دیواری امروزه می‌توانند در انواع مختلفی تولید شوند که رایج‌ترین آنها تری دی پنل باربر و پنل‌های غیر باربر هستند. هر کدام از این دیوارها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را داشته باشند و نصب آنها نیز تحت شرایط منحصربه‌فردی انجام خواهد شد. البته مراحل و نحوه نصب نهایی تمانی پنل هل می‌توانند شبیه به هم باشند؛ مثلاً برای نصب دیوارهای تری دی پنل غیر باربر باید مراحل مختلفی مانند رسم خطوط محیطی صفحه تراز، نصب میلگرد انتظار، نصب مش‌های اتصال همپوشان، جایگذاری تأسیسات الکتریکی و ...، بتن پاشی و شاتکریت و ... اجرا شوند.

 

بهترین دیوارهای تری دی پانل

 

بهترین دیوارهای تری دی پانل

 

محبوبیت بالای دیوارهای پیش ساخته در صنعت ساختمان‌سازی باعث شده است که امروزه برندها و شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا در این زمینه فعالیت داشته باشند و محصولات مختلفی تولید کنند. محصولات مادفوم از جمله بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار هستند که تمامی استانداردهای لازم را رعایت کرده و از مواد باکیفیتی تولید می‌شوند. مادفوم علاوه بر تولید انواع یونولیت‌ها انواع دیوارهای پیش ساخته را نیز با بالاترین کیفیت ممکن تولید و عرضه می‌کند.

 

جمع‌بندی نهایی

 

تری دی پانل یا دیوارهای پیش ساخته به عنوان یکی از مصالح مدرن ساختمانی کاربردهای متعددی داشته و جایگزین بسیاری از مصالح سنتی شده‌اند. این دیوارها مزایای مختلفی دارند و از نصب و اجرای ساده‌ای برخوردارند و فقط لازم است که به نکات و قواعد مختلفی در زمان اجرا توجه شود.

 


برچسب ها:

تری دی پنل ،یونولیت 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman