عدم صدور کد رهگیری تخلف محسوب می شود

عدم صدور کد رهگیری تخلف محسوب می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۴ | ۱۴۰۱/۰۴/۱۴

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران، گفت: عدم صدور کد رهگیری در معاملات اجاره و خرید و فروش تخلف است و از مردم درخواست داریم در دفاتر املاکی که کد رهگیری صادر نمی کنند، معاملات خود را ثبت نکنند و تخلفات را به اتحادیه گزارش کنند.

به گزارش اخبار ساختمان، کد رهگیری با هدف افزایش ضریب امنیت معاملات ملکی ایجاد شد و به عنوان یک اصل قانونی مبنای سلامت معاملات اعم از اجاره و خرید و فروش قرار گرفت. با این حال هنوز بسیاری از بنگاه های املاکی از صدور کدرهگیری خودداری می کنند.

 

تخلفات بنگاه های املاکی در عدم صدور کد رهگیری برای مستاجران و خریداران دردسرهای زیادی ایجاد کرده است که جامعه مستاجر بیش از هر قشر دیگری با آن درگیری دارد. برای مثال مستاجران زیادی اعلام کردند که ثبت نام آنها در سامانه دریافت وام ودیعه مسکن به این دلیل رد شده است که قرارداد اجاره آنها فاقد کد رهگیری است.

 

بر اساس مشاهدات میدانی از رفتار بنگاه های ملکی هنگام تنظیم قراردادهای اجاره، به مستاجران گفته می شود که کد رهگیری کاربرد خاصی ندارد و اگر مستاجر برای صدور آن اصرار داشته باشد مبلغ ۲۰۰ تا یک میلیون تومان سوی مشاوران املاک دریافت می شود؛ البته تخلف در عدم صدور کدرهگیری به همین جا ختم نمی شود. اکنون بسیاری از معاملات فروش نیز بدون کد رهگیری انجام می شود که منجر به فروش ملک به چند نفر و تشکیل پرونده های قضایی زیادی شده است.

 

مردم تخلف در صدور کد رهگیری را به اتحادیه اطلاع دهند

 

سعید لطفی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران، گفت: کمیسیون حل اختلاف مستقر در اتحادیه املاک برابر قانون نظام صنفی به طور دائم تخلفات صنفی را رسیدگی می کند و مردم می توانند تخلف عدم صدور کد رهگیری را به شماره تلفن ۷۳۳۴ گزارش دهند.

 

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران، بعد از ثبت شکایت شهروندان اگر بنگاه ملکی به قانون تمکین نکند، دفتر مشاور املاک متخلف پلمپ خواهد شد.

 

وی توضیح داد: عدم جواز کسب می تواند یکی از دلایل عدم صدور کد رهگیری در معاملات باشد. بر همین اساس از مردم درخواست کردیم در بنگاه هایی که جواز کسب ندارد، هیچگونه معامله ملکی انجام ندهند. حتی مردم آدرس فعلی بنگاه مسکن را با آدرس روی جواز کسب تطابق دهند و در صورت تغییر آدرس از معامله در آن بنگاه املاکی خودداری کنند.

 

به گفته این عضو اتحادیه املاک اگر صدور کد رهگیری در دفاتر مشاور املاکی تقویت شود، به جای اینکه یک ملک به چند نفر فروخته شود، فقط یک بار معامله حقیقی انجام می شود.

 

لطفی ادامه داد: کد رهگیری میزان جرایم خرید و فروش را کاهش می دهد به شرط اینکه وزارت اقتصاد هم از معاملات بدون کدرهگیری حمایت نکند و پاسخ استعلامات نقل و انتقالات بدون کدرهگیری را ندهد.

 

به گفته وی، قانون الزام کرده است که هر معامله ای باید با کدرهگیری انجام شود و کد رهگیری مهر تاییدی است بر انجام معامله؛ اما از آنجایی که مالیات ها بر اساس میزان کد رهگیری صادر می شود، دلیل دیگری برای فرار از صدور آن است.

 

بیشتر بخوانید: هزینه صدور کد رهگیری در معاملات ملکی چقدر است؟

 

شفقنا

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman