راهنمای انتخاب و خرید چیلر برای ساختمان مسکونی

راهنمای انتخاب و خرید چیلر برای ساختمان مسکونی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۲۶ | ۱۴۰۱/۰۵/۱۱

چیلرها را می توان بعنوان قلب هر سیستم سرمایش مرکزی معرفی نمود. چیلر با کاهش دمای آب و به جریان انداختن آن در کویل های فن کویل ها، هواساز ها و دیگر تجهیزات خنک کننده، عمل خنک کنندگی هوای محیط را انجام می دهند.

به گزارش اخبار ساختمان، امروزه تجهیزات تهویه مطبوع، همه جا اعم از ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، کارخانجات و... دیده می‌شوند. فراگیری تجهیزاتی همچون کولر گازی، داکت اسپلیت، سیستم های سرمایش مرکزی مانند چیلر و... نشان می‌دهد که این دستگاه ها توانسته اند به خوبی پاسخگوی نیاز های مصرف کنندگان در کاربرد های گوناگون باشند.

 

همانطور که می‌دانید تجهیزات تهویه مطبوع در انواع و مدل های مختلفی تولید و عرضه می‌گردند. هرکدام از این محصولات می‌توانند با رعایت پارامتر هایی مانند نصب استاندارد، محاسبه ظرفیت مناسب محیط، شرایط آب و هوایی منطقه و... عملکرد قابل قبولی را در سرمایش و گرمایش محیط مورد استفاده ارائه دهند. در حال حاضر یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی که جهت تهویه مطبوع ساختمان بکار گرفته می‌شود چیلر است که، در این مقاله به عنوان راهنمای انتخاب و خرید چیلر مناسب برای ساختمان مسکونی، به نحوه عملکرد، مزایا و نکات مهم در انتخاب این تجهیز پرداخته شده است، لطفاً با ما همراه باشید.

 

چیلر چیست؟

 

چیلر چیست؟

 

چیلرها را می‌توان بعنوان قلب هر سیستم سرمایش مرکزی معرفی نمود. چیلر با کاهش دمای  آب و به جریان انداختن آن درکویل های فن کویل ها ، هواساز ها و دیگر تجهیزات خنک کننده ، عمل خنک کنندگی هوای محیط را انجام می دهند.

 

چیلر از قطعاتی مانند کمپرسور، مبدل های حرارتی به نام اواپراتور و کندانسور،  و شیر منبسط کننده که گاز فریون (مبرّد) در مدار آن جریان یافته و طی یک سیکل دائمی، منجر به کاهش دمای آب خنک کننده چیلر می‌شود.

 

آب پس از سرد شدن با پمپ به دستگاهی دیگر در داخل ساختمان مانند فن کویل یا هواساز پمپاژ می گردد‌. در بعضی موارد نیز چیلر به جای سرد کردن آب، خود مبرد را با لوله کشی به هواساز ارسال کرده و مستقیما هوا را خنک می کند که در این صورت به این سیستم هواساز با کویل DX یا پکیج یونیت گفته می‌شود. بنابرین چیلرها معمولا به سه شکل موجود هستند:

 

به همراه فن کویل

*  به همراه هواساز

*  به شکل پکیج یونیت (یا روف تاپ پکیج)

 

آب سرد ارسالی از سمت چیلر در کویل این دستگاه ها جریان یافته و با چرخش فن هوادهی، هوا را از روی کویل ها عبور داده و دمای آن را کاهش می دهد.

 

نحوه عملکرد چیلر چگونه است؟

 

در واقع عملکرد چیلر اینگونه است که، پس از عملیات خنک سازی آب، آن را به وسیله پمپ های سیرکولاتور سیستم تهویه مطبوع ساختمان به دستگاه های هوا رسان (فن‌کویل) ارسال میکند. فن کویل نیز با استفاده از فن دمنده، هوا را از روی کویل که آب سرد در آن به جریان درآمده است عبور داده و به این صورت عمل سرمایش محیط توسط چیلر و دستگاه های هوا رسان مانند  فن کویل انجام می‌شود.

 

انواع چیلر کدامند؟

 

چیلرها از نظر عملکرد در انواع تراکمی و جذبی، و در مقیاس های صنعتی و خانگی تولید می‌گردند. در ادامه با انواع چیلر بیشتر آشنا می‌شویم.

 

چیلر های تراکمی

 

چیلر های تراکمی از نظر عملکرد به دو گروه کلی چیلر تراکمی آبی و چیلر تراکمی هوایی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند.

 

چیلرهای تراکمی آبی نسبت به چیلرهای هوایی از  قیمت کمتر و حتی راندمان بالاتری برخوردارند در عوض نقطه قوت چیلر هوایی نسبت به چیلرهای آبی، عمدتا امکان استفاده آن ها در شرایط آب و هوایی شرجی، امکان نصب در بام، بالکن یا هر فضای دیگری خارج از موتورخانه و نیز عدم نیاز به مصرف آب برای خنک نمودن مبرد و کندانسور چیلرهای هوایی می‌باشد.

 

انواع کمپرسورهای مورد استفاده در چیلرهای تراکمی عبارتند از :

 

*  کمپرسورهای رفت و برگشتی (پیستونی)

*  کمپرسورهای پیچی یا اسکرو

*  کمپرسورهای حلزونی یا اسکرال

کمپرسورهای چرخشی یا روتاری

*  کمپرسورهای سانتریفیوژ

 

انواع چیلر

 

چیلر های جذبی

 

چیلر های جذبی از نظر تأمین انرژی گرمایی به چهار نوع چیلر جذبی آبگرم ، چیلر جذبی آب داغ ، چیلر جذبی شعله مستقیم و چیلر جذبی بخار تقسیم می‌گردند.

 

چیلرهای جذبی از نظر نحوه عملکرد نیز عمدتاً به انواع چیلرهای جذبی (سینگل افکت)، (دبل افکت) و چیلرهای جذبی (دایرکت فایر) تقسیم می‌شوند.

 

اصلی ترین تجهیزات چیلرهای جذبی به شرح زیر هستند.

 

*  کندانسور و اواپراتور

*  ژنراتور

*  ابزوربر

*  پمپ سلوشن

*  پمپ مبرد

*  شیرهای کنترل

*  ترموستات‌ها

*  تابلو برق

*  مدار فرمان چیلر

*  و...

 

چیلر جذبی

 

محاسبه تقریبی ظرفیت چیلر

 

جهت محاسبه ظرفیت چیلر مورد نیاز پروژه، ابتدا باید به دقت ظرفیت نامی (Nominal) و ظرفیت واقعی (Actual) چیلر (خصوصاً با توجه به دمای هوای خارج منطقه بهره برداری از چیلر در فصل تابستان) توسط کارشناسان تأسیسات یا مهندسین مشاور پروژه مورد بررسی قرار گیرد.

 

به طور کلی کارشناسان تأسیسات برای محاسبه ظرفیت چیلر مورد نیاز در هر پروژه که بر مبنای محاسبه دقیق ظرفیت بار برودتی کل انجام می‌گردد، علاوه بر محاسبه پارامترهایی مانند شرایط جغرافیایی (Ambient Temperature) و دمای طرح خارج تابستان ، ارتفاع از سطح دریا، رطوبت نسبی هوا ، نوع کاربری ساختمان (دما طرح داخل) ، نوع مصالح به کار رفته و نوع اجرای نمای ساختمان ، جهت قرارگیری ساختمان نسبت به زاویه تابش خورشید ، تعداد طبقات و سطح زیر بنای ساختمان ، تعداد نفرات و تجهیزات کوچک و بزرگ الکتریکی داخل ساختمان و ...، به حجم آب سرد مورد نیاز و ضرایب اطمینان کافی در عملکرد چیلر توجه می‌نمایند. اما چنانچه مایل به استفاده از امکان محاسبه سر انگشتی (فاز 1) چیلر مورد نیاز ساختمان‌های مسکونی و اداری در شرایط آب و هوایی مانند تهران باشید، می‌توانید به ازای هر 100 متر مربع از ساختمان به طور تقریبی ظرفیت نامی 4 تن تبرید را در نظر بگیرید.

 

نکته: در موضوع خرید چیلر پیش از آنکه در مورد قیمت انواع چیلر و تجهیزات مکمل آن مانند فن کویل بصورت اختصاصی صحبت کنیم، باید اطلاعات حداقلی در مورد نکاتی از جمله: شرایط اقلیمی و آب و هوایی محل نصب ، میزان سرما ، حداکثر جریان آب سرد، حداکثر فشار آب مورد نیاز و... داشته باشیم.

 

نکات مهم در انتخاب و خرید انواع چیلر مورد نیاز

 

پارامتر های مهمی که هنگام انتخاب چیلر مورد نیاز حتماً باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

 

*  نوع چیلر (تراکمی هوایی و آبی) یا (جذبی)

*  ظرفیت و مشخصات فنی

*  هزینه نصب چیلر که با توجه به ظرفیت، شرایط و دستمزد نیروی متخصص متفاوت است

*  ظرفیت واقعی

*  ابعاد

*  چگونگی حمل و امکان نصب آن در موتورخانه

 

لازم به ذکر است، در نظر گرفتن فاصله های جانبی و طولی کافی جهت سرویس های سالیانه کندانسور، اواپراتور، کمپرسور و همچنین تعمیرات احتمالی قطعات دیگر چیلر در محل نصب آن کاملا ضروری است.

 

رعایت این فواصل خود یکی از پارامترهای مهم در امکان انجام سرویسهای دوره ای و نگهداری از چیلر ها در طول سالیان عملکرد آن ها می باشد.

 

سخن پایانی

 

مجموعه تخصصی دماتجهیز به عنوان اولین و معتبرترین مرجع خرید تجهیزات تأسیسات ساختمان و کلیه دستگاه های تهویه مطبوع، از سال 1383 با سابقه ای درخشان و دارای 3 جواز کسب معتبر در این حوزه فعالیت دارد و تمامی محصولات خود را با تضمین اصل بودن کالا، خدمات پس از فروش و گارانتی قابل اطمینان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای مشاهده انواع و برندها، اطلاع از قیمت به روز تمامی محصولات و خرید انواع چیلر و مینی چیلر به سایت این مجموعه مراجعه فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره گیری تلفن: 88822550 -021 از کارشناسان شرکت مهندسی و تولیدی دماتجهیز مشاوره دریافت نمائید.

 

دما تجهیز


نظرات کاربران
کریم قادری نیا 1401/06/13
مطلب خوبی بود. ممنون. در مورد چیلرهای آب خنک خواستم بدونم که آیا قابل استفاده برای منزل مسکونی هستند؟ شنیدم که مصرف برق کمتری دارند و به صرفه تر هستند. آیا چیلر آب خنک تاپ تهویه با توجه به شرایط بنا که 8 طبقه 3 واحدی هستنش، انتخاب مناسبیه؟
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman