بخش مسکن با کمبود 10 تا 15 میلیون مسکن مواجه است

بخش مسکن با کمبود 10 تا 15 میلیون مسکن مواجه است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۱ | ۱۴۰۱/۰۶/۱۶

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش مسکن بر اساس نیازسنجی هایی که صورت گرفته است 10 تا 15 میلیون مسکن کمبود داریم و در نظر داریم با انجام اقدامات موثر، ایجاد سامانه های لازم و تامین زمین از مهرماه هر ماه تعدادی واحد مسکونی را تحویل دهیم.

به گزارش اخبار ساختمان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه تلویزیونی درباره طرح نهضت ملی مسکن گفت: جمعیت جوان زیادی آماده ازدواج است که نیاز به مسکن دارد، این درحالیست که یک عقب ماندگی جدی در بخش ساخت مسکن در کشور داریم که بخش عمده آن مرتبط با پاسخگویی به نیازهای جدید است. بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته مشخص شده است که بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون مسکن در کشور کم داریم.

 

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی نهضت ملی مسکن گفت: از مهر ماه به بعد، تحویل مسکن به متقاضیان آغاز می شود. در شهرهای که زمین وجود دارد، ما زمین رایگان میدهیم تا با قرارداد با شرکت عمران در مدت زمان معین خانه بسازند. برنامه دولت برای ساخت مسکن یک طبقه و دو طبقه است.

 

قاسمی در ادامه گفت: ۸۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۶۰۰ هزار واحد ابلاغ شده به بنیاد مسکن و ۲۰۰ هزار واحد در مرحله نهایی قرار گرفته است و ۴۰۰ هزار واحد جدید دیگر شروع می شود. تا پایان دولت بیش از ۸۰۰ هزار واحد به دلیل آنکه یک طبقه ساخته می شود و ارزان تر است تحویل داده خواهد شد.

 

وی درباره موضوع خودمالکی گفت: در بحث خودمالکی ۳۰۰ هزار واحد در حال ساخت داریم که زمین را خود صاحب ملک می آورد و تمامی خدمات و مزیت های نهضت‌ ملی مسکن را در اختیار آنها قرار می دهیم، در حال حاضر هدف ما در کشور افزایش عرضه مسکن است که این موضوع به صورت شبانه روزی در حال پیگیری است.

 

وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در حوزه ساخت خانه های ویلایی گفت: معمولا این واحدها توسط خود مردم ساخته می شود به دلیل آنکه به صورت‌ یک طبقه است زودتر ساخته می شود. در شهرهایی که زمین داریم سایت ثبت نام باز است و زمین تحویل می دهیم و تسهیلات را دریافت کنیم. ۹۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر داریم و در برخی از شهرها مانند شمال زمین نداریم و بلند مرتبه سازی می کنیم.

 

قاسمی ادامه داد: انبوه سازی که در قالب قرارداد سه جانبه است که نیاز به شهرسازی و تامین خدمات و زیر ساخت داریم. در قزوین ۱۰ هزار واحد ساخته می شود و در شهرهای مختلف و خراسان جنوبی و خراسان رضوی ۵۰ هزار واحد ساخته خواهد شد.

 

وی همچنین درباره وضعیت تامین زمین خبر داد: در حال حاضر زمین برای ساخت مسکن تا دو سال آتی فراهم شده است.

 

به گفته قاسمی، رییس جمهور دغدغه ساخت مسکن دارند و شبانه روزی این مسئله را پیگیری می کنند و دستور دادند همه دستگاه ها تا پایان شهریور زمین لازم را تامین کنند و اراضی مازاد دولتی در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرد. اگر دستگاه ها زمین برای نهضت مسکن مسکن ندهند، سند زمین به صورت یک طرفه به اسم وزارت راه و شهرسازی شده است.

 

وی همچنین از بسته جدید تامین مالی نهضت ملی مسکن خبر داد و تاکید کرد: از بانک ها به غیر از بانک مسکن راضی نیستیم و بسته تسهیلاتی جدید بر مبنای اجرای مو به موی قانون جهش تولید در تامین مسکن است.

 

بیشتر بخوانید: وعده وزیر راه و شهرسازی برای تامین مسکن ارزان

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman