برج العرب، هتلی در دل آسمان

برج العرب، هتلی در دل آسمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۴ | ۱۴۰۱/۰۶/۱۷

برج العرب جمیرا ساختمانی بادبان شکل که به عنوان یکی از لوکس ترین هتل ها شناخته می شود و یکی از معدود هتل های هفت ستاره جهان است.

به گزارش اخبار ساختمان، برج العرب در یک جزیره ساخته شده توسط انسان ایجاد شده است که با یک پل خصوصی به سرزمین اصلی متصل می شود، شبح منحصر به فرد بادبان شکل چیزی فراتر از یک هتل خیره کننده است و نمادی از دبی مدرن است.

 

برج العرب، هتلی فوق لوکس و مجللی در دبی و امارات متحده عربی است که در فاصله 280 متری از ساحل و روی دریا قرار دارد. این هتل لوکس دارای بزرگترین ناوگان جهانی رولز رویس، ناهار خوری عالی، سرویس باتلر، آی پاد طلای 24 عیار و یک صفحه هلی پد پشت بام است.

 

برج العرب دبی

 

ساخت برج العرب چقدر طول کشید؟

 

قبل از اکتشاف نفت در امارات، این منطقه عملاً‌ چیزی نداشت و مردم آن در فقر زندگی می کردند. پس از اینکه سایه همای سعادت روی سر اماراتی ها افتاد و نفت کشف شد، زندگی مردم این منطقه نیز از این رو به آن رو تغییر کرد.

 

این رونق بیشتر از یک سده به طول انجامید تا اینکه در دهه 90 میلادی، ذخایر نفتی این منطقه رو به اتمام گذاشت. این شرایط شیوخ اماراتی را به فکر ایجاد منطقه ای گردشگری انداخت. ماحصل این فکر ساخت بناهای زیبا، هتل های اشرافی و مراکز گردشگری آنچنانی در دبی بود. به این ترتیب می توان گفت هتل العرب با ایده جذب گردشگر به این منطقه ساخته شد.

 

ایده اصلی ساخت این برج در حقیقت به دوران رکود اقتصادی امارات متحده عربی باز می گردد. در دهه 90 میلادی امارات اوضاع اقتصادی مناسبی نداشت، به همین دلیل پس از تحقیقات گسترده، کلنگ ساخت برج در سال 1994 به زمین خورد.

 

مراحل ساخت و ساز یکی از بلند‌ترین برج های دنیا چیزی حدود پنج سال به طول انجامید. این مدت‌ زمان برای ساخت برجی در ابعاد العرب رکورد جالبی به حساب می آید. درهای برج و هتل العرب در دسامبر سال 1999به روی گردشگران باز شد.

 

معماری برج العرب

 

معماری برج العرب چگونه است؟

 

همانطور که گفتیم سازه برج العرب در یک جزیره مصنوعی قرار گرفته است که 280 متر از ساحل جمیرا فاصله دارد. این جزیره با استفاده از پل منحنی به زمین اصلی متصل می شود.

 

اگر سازه ساختمان را ببینید شبیه کشتی بادبان است. معمار برج العرب تام رایت است. طراحی و ساخت توسط مهندس کانادایی ریک گریگوری مدیریت شد. ساخت و ساز اولیه در سال 1994 آغاز شد. این شامل دو بال است که به شکل V گسترش یافته و فضای بین آنها محصور در مرکز قرار دارد در ساختمانی است که به آسمان باز می شود.

 

ساخت این ساختمان بسیار پیچیده است. در ابتدا مهندسان این کار را بسیار دشوار می دانستند اما با گذشت زمان مشکلات یکی یکی برطرف شد. آنها برای داشتن پایه ای ایمن 230 شمع بتونی به طول چهل متر به ماسه ها ریختند. مهندسان برای محافظت از پایه در برابر فرسایش، لایه ای از سنگ های بزرگ با ساختار لانه زنبوری ایجاد کردند.

 

اسکلت بیرونی این برج که از فولاد ساخته شده در برابر بادهای شدید کاملا مقاوم است و برای نمای آن دو لایه با فاصله 60 سانتیمتر از یکدیگر طراحی شده تا از تاثیر منفی گرمای بیش از حد و نور خورشید جلوگیری کند. یکی از این لایه ها به صورت صفحه ای پارچه ای و به رنگ سفید و شفاف است که ظاهر بادبانی شکل برج را ایجاد نموده است. نورپردازی شگفت انگیزی نیز برای کل سازه در نظر گرفته شده که برج را در شب به یکی از خاص ترین جاذبه های دبی تبدیل می کند.

 

این ساختمان شامل حدود 70،000 متر مکعب بتن و 9،000 تن فولاد است. اتاق ها به زیبایی تزئین شده اند. در کل 202 سوئیت اتاق خواب وجود دارد. قیمت اتاق ها با توجه به اندازه آن متفاوت است. حمام ها دارای الگوهای کاشی معرق هستند.

 

طراحی برج العرب

 

برج العرب دبی آیا مانند صلیب دیده می شود؟

 

طراحان این برج، حالتی بادبان مانند را برای طراحی سازه اصلی در نظر گرفتند. این طراحی از نمای روبه‌رو دقیقاً‌ همین حالت بادبان شکل را در ذهن مخاطب تداعی می کند. با این حال سکه طراحی برج العرب روی دیگری هم دارد.

 

گفته می شود اگر از پشت به العرب نگاه کنید، این برج حالتی صلیب مانند دارد. ماجرای طراحی برج به شکل صلیب حواشی زیادی را به دنبال داشت. این حواشی باعث شد تا تصویر این برج که به نمادی از جلوه و شکوه اماراتی ها تبدیل شده بود، از روی اسکناس های اماراتی حذف شود.

 

فرضیه های بی شماری درباره شکل صلیبی این برج وجود دارد و بعید به‌ نظر می رسد که در نهایت راز این طراحی خاص برملا شود. در مجموع باید گفت شایعات کار خودش را کرده و این روزها برج خلیفه دبی جای این برج را به لحاظ فرهنگی گرفته است. برج خلیفه و العرب در فهرست برج های معروف دبی قرار دارند.

 

برج العرب دبی

 

ارتفاع برج العرب چقدر است؟

 

برج العرب با 321 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین هتل تمام سوئیت در جهان است. این ساختمان به عنوان یکی از بلندترین ساختمان های جهان و بلندترین سازه منفرد در یک جزیره مصنوعی، بلندتر از برج ایفل است.

 

همانطور که اشاره شد، برج العرب اکنون هفتمین هتل مرتفع جهان است، این برج در زمان آغاز ساخت، بلندترین هتل جهان بود، اما در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و فراگیرتر شدن هتل سازی به خصوص در دبی، برج العرب اکنون در رده هفتم مرتفع ترین هتل های جهان قرار گرفته است.

 

البته بسیاری از هتل هایی که در لیست نامشان بالاتر از برج العرب قرار گرفته است، کاربرد اداری نیز دارند. اگر تنها و تنها ملاک هتل بودن را مدنظر قرار دهیم، برج العرب سومین هتل بلند جهان است.

 

فضای داخلی برج العرب

 

فضای داخلی برج العرب دبی

 

اگر نگاهی اجمالی به برج العرب داشته باشید به راحتی می توانید متوجه سبک مدرن و با شکوه آن شوید اما همین که قدم به درون هتل می گذارید علاوه بر این که می توانید مرتفع ترین لابی آتریوم جهان را مشاهده کنید می توانید از تماشای سبک کلاسیک شرقی و غربی هم نهایت لذت را ببرید و البته بد نیست بدانید که در این هتل چشم نواز و خیره کننده 60 طبقه ای تنها 202 اتاق و سوئیت وجود دارد که در میان این سوئیت ها و اتاق ها می توانید با پرداخت 28 هزار دلار سوئیت سلطتنی را نیز مشاهده کنید و در آن شبی به یادماندنی و تکرار نشدنی را تجربه کنید.

 

اثر دودکش برج العرب

 

درهای چرخان واقع در ورودی اصلی به عنوان مکانیسم قفل کننده عمل می کند تا از پدیده موسوم به «اثر دودکش» جلوگیری کند؛ این موضوع هنگام صعود هوای گرم و سقوط هوای خنک در ساختمان های بلند رخ می دهد.

 

به عبارتی، با وجود دمای 23 درجه داخل برج العرب، دمای دبی گاهی اوقات در طول روز به 50 درجه می رسد و در نتیجه در ساعاتی از روز حدود 30 درجه اختلاف دما میان فضای داخل و خارج به وجود می آید. اختلاف دما منجر به اختلاف فشار می شود که در ساختمان های بلند بروز بیشتری پیدا می کند.

 

این موضوع می تواند مشکلات زیادی از جمله گیرکردن در آسانسورها، ایجاد سروصدا بر اثر عبور هوا از داخل شیارها و نشت هوا به وجود آورد. راهکار چنین معضلی، درهای چرخان هستند که هیج فضایی برای تبادل هوا با بیرون باقی نمی گذارند. به این ترتیب، فضای داخل هتل با فضای بیرون هیچگاه در تماس نخواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: عجیب ترین تکنولوژی ها در برج های دبی

سوالات متداول
  • تراس برج العرب چگونه ساخته شده است؟
    تراس برج العرب از فنلاند به دبی منتقل شده است.
  • صاحب برج العرب کیست؟
    برج العرب توسط جمیرا گروه، شرکت مهمان نوازی جهانی لوکس و یکی از اعضای دبی هولدینگ اداره می شود.

برچسب ها:

برج العرب ،دبی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman