نوسازی خانه های فرسوده با مشوق های دولتی

نوسازی خانه های فرسوده با مشوق های دولتی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۰ | ۱۴۰۱/۰۷/۰۹

پرداخت تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان، امکان ساخت تا دو طبقه بیشتر نسبت به تراکم مجاز، ارایه حداقل ۵۰ درصد تخفیف در صدور پروانه و امکان تهاتر زمین با اراضی دولتی از جمله امتیازاتی است که دولت در اختیار مالکان واحدهای مسکونی واقع در بافت های ناکارآمد قرار می دهد.

به گزارش اخبار ساختمان، دولت سیزدهم مشوق هایی را برای تحقق هدف نوسازی و بهسازی سالیانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در مناطق هدف بازآفرینی شهری در دستور کار قرار داده است. این برنامه ها شامل پرداخت تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان، ضوابط تشویقی کالبدی تشویقی نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد، همچنین امکان تهاتر زمین های واقع در بافت با اراضی دولتی و ارایه حداقل ۵۰ درصد تخفیف در عوارض صدور پروانه می شود.

به دنبال تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن، وزارت راه و شهرسازی پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان در کلانشهرها و مراکز استان ها و تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان در شهرهای دارای حرم مطهر را در دستور کار قرار داد.

مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بافت فرسوده با نرخ سود صفر درصد پرداخت می شود. افراد ساکن در محدوده های بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری می توانند از تمامی تسهیلات، حمایت ها و تخفیف های نهضت ملی بدون رعایت شرایط چهارگانه نهضت ملی استفاده کنند.

پس از تصویب ضوابط تشویقی ساخت و ساز در بافت فرسوده توسط شورای عالی معماری و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری در روزهای اخیر مشوق دوم شامل تهاتر زمین در بافت با یک قطعه زمین متعلق به دولت را ارایه کرد.

بنا به گفته محمد آیینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی، اگر مالک یک واحد مسکونی در بافت فرسوده تمایل داشت که واحد خود را در اختیار مجری طرح نوسازی قرار دهد به ازای آن یک قطعه زمین در یکی از شهرهای جدید یا زمین های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به صورت تهاتر دریافت و متناسب با نیاز خود بسازد.

این برنامه در واقع مکملی برای طرح سیاس ها و ضوابط کالبدی متضمن تشویق نوسازی محله ای در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری محسوب می شود که اواخر شهریورماه امسال به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و به زودی به مراجع صدور پروانه ابلاغ می شود.

از جمله مشوق های گروه اول این طرح می توان به اعطای دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری های انتفاعی، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیرمسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ های مورد نیاز، امکان استفاده از مساحت معابر بن‌بست فاقد کارکرد و امکان تسهیل در ضوابط معماری از جمله نحوه توده گذاری و نما اشاره کرد.

آنطور که محمد آئینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفته است شهرداری ها موظف هستند حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف بدهند و انتظار بر این است تا ۱۰۰ درصد تخفیف دهند.

او از مالکان، توسعه گران و سازندگان دعوت کرد به نوسازی و مقاوم سازی بناهای ناپایدار و لرزان واقع در بافت های فرسوده ورود کنند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman