لوله دودکش خوب چه ویژگی هایی دارد؟

لوله دودکش خوب چه ویژگی هایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۶ | ۱۴۰۲/۰۲/۱۳

لوله سیمانی که با نام لوله دودکش نیز شناخته می شود، در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد این لوله ها از ترکیب سیمان و الیاف نسوز تشکیل شده است و دارای مقاومت بسیار بالایی است.

به گزارش اخبار ساختمان، لوله سیمانی که از ترکیب سیمان و الیاف نسوز ساخته می شود از مقاومت خوبی برخوردار است و با توجه به کاربرد الیاف نسوز در ساختار این لوله می توان آن را یکی از لوله های مقاوم در برابر گرما و حرارت به حساب آورد.

خوشبختانه این لوله مورد تایید مهندسان ساخت و ساز بوده و تمامی استاندارد های لازم برای یک لوله ساختمانی را دارا است. این لوله در انواع و سایزهای مختلف تولید و عرضه می شود. به دلیل کاربرد گسترده ای که لوله سیمانی دارد محبوبیت آن در میان مردم افزایش یافته است. لوله سیمانی علاوه بر کیفیت مناسب از قیمت مطلوبی نیز برخوردار است. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره این محصول داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.


لوله سیمانی چیست؟


لوله سیمانی که با نام لوله دودکش نیز شناخته می شود در صنایع ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد. ترکیباتی که در لوله به کار می رود: سیمان و الیاف نسوز است که سیمان درون لوله، باعث سختی و مقاومت لوله می شود. همچنین، کاربردی که الیاف نسوز در لوله دارد باعث می شود که این لوله ها در برابر گرما و حرارت های شدید، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

شما می توانید این لوله های صنعتی را در سایز های و اندازه های مختلف سفارش دهید. از آنجایی که کاربرد های بسیار گسترده ای در صنعت ساختمانی و دیگر صنایع دارد، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و تولیدات آن نیز بیشتر شده است.


کاربردهای لوله سیمانی چیست؟


همان گونه که ذکر شد لوله سیمانی کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت ساخت و ساز دارد و موارد استفاده از آن به شرح زیر است:

بخاری خانگی: یکی از کاربردهای اصلی لوله سیمانی مربوط به بخاری های ساختمانی است که امروزه در اکثر ساختمان ها مشاهده می شوند.
دودکش: لوله های سیمانی می توانند به عنوان دودکش انواع شومینه و پکیج نیز مورد استفاده قرار بگیرند.
موتورخانه: یکی دیگر از کاربرد های مهم لوله های سیمانی استفاده از آن ها در موتورخانه است که می تواند شامل موتورخانه های صنعتی و خانگی باشد.


انواع لوله سیمانی


لوله سیمانی دارای انواع و اقسام مختلفی است که قصد داریم مختصرا این لوله ها را به شما معرفی کنیم:


لوله سیمانی گرد


لوله سیمانی گرد کاربردهایی همچون استفاده به عنوان لوله شومینه یا پکیج دارد. همچنین قطرهای مختلف آن شامل 300، 250، 200، 150، 100 است. لازم به ذکر است که این دسته از لوله های سیمانی جهت نصب نیاز به یکسری متعلقات دارند که شامل بوشن، زانو و کلاهک است. برخی دیگر از لوله های سیمانی به دلیل دارا بودن کونیک نیازی به استفاده از بوشن برای نصب ندارند.


کانال چهارگوش


کانال چهارگوش یا کتابی یکی دیگر از انواع لوله سیمانی به شمار می رود. اندازه کانال های چهارگوش سیمانی به صورت زیر است:

150*100
200*150
300*200

این دسته از لوله های سیمانی دارای کونیک یا بوشن بوده و به همین دلیل می توانند بدون اتصالات مورد استفاده قرار بگیرند.


لوله سیمانی آبگرمکن


این لوله حتی در آبگرمکن ها نیز کارایی دارد و همان طور که گفتیم کارایی های گسترده ای دارد. شما می توانید از این لوله برای هر کدام از مدل های آبگرمکن استفاده کنید یعنی: آبگرمکن های ایستاده، دیواری و بخاری از لوله های سیمانی در اندازه های مختلف، لوله تولید می شود.

برای هر نوع از آبگرمکن ها، لوله هایی با سایز های مختص به خودش تولید می شود. برای مثال: لوله سیمانی ۱۵ برای آبگرمکن های ایستاده گزینه مناسبی هستند و همچنین لوله های ۱۰ گرد برای آبگرمکن های بخاری مناسب هستند.


لوله سیمانی باربیکیو


اگر شما هم جزء افرادی هستید که انواع و اقسام کباب ها را پخته اید، باید بدانید که لوله های سیمانی در باربیکیو مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه نحوه ساخت باربیکیو به گونه ای است که بیشتر در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد، لوله سیمانی ۱۰ گرد گزینه مناسبی برای تولید است.


لوله سیمانی شومینه


یکی از چیزهایی است که همیشه مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه در خانه های مدرن می توانید ببینید. اصلی ترین بخش یک شومینه خوب، لوله سیمانی آن است. ابعادی که برای لوله در نظر می گیریم، کاملا به اندازه شومینه بستگی دارد.

درواقع، چیزی که امروزه گفته می شود: دودکش مورد استفاده در شومینه باید ظریف تر از دیگر اجزای شومینه باشد. اندازه و ابعاد دودکش ها برای شومینه های گازی می تواند بنا به درخواست مشتری متفاوت باشد اما برای شومینه های چوبی این قضیه متفاوت است! ابعاد دودکش در شومینه های چوبی با توجه به دهانه آتشدان متفاوت است.

 

لوله سیمانی


نکته مهم در نصب دودکش


رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب لوله سیمانی به عنوان لوله دودکش حائز اهمیت است. زیرا در صورت عدم رعایت ممکن است حوادثی همچون آتش گرفتگی یا گاز گرفتگی رخ دهد. متاسفانه گاز گرفتگی یکی از حوادث شایعی است که با فرا رسیدن فصل زمستان و پاییز رخ می دهد و لازم است که جوانب احتیاط به طور کامل رعایت شود.

-  در صورتی در منزل خود چند وسیله گاز سوز دارید بهتر است که برای هر کدام از یک دودکش مجزا استفاده کنید.
-  پس از نصب دودکش لازم است که تست مکش آن را انجام دهید تا از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
-  توصیه می شود که کلاهک دودکش به شکل اچ باشد تا از ورود اشیای اضافی جلوگیری شود.
-  فاصله دودکش تا دهانه شومینه یا بخاری باید رعایت شود. این فاصله باید در حداقل ترین حالت ممکن باشد. دلیل آن نیز عدم امکان حرارت به مواد قابل اشتعال و جلوگیری از آتش سوزی است.
-  در فصول سرد مانند پاییز و زمستان بهتر است که کانال دریچه کولر بسته شود. زیرا کانال کولر دودکش قوی تری نسبت به دودکش لوله سیمانی به حساب می آید و موجب می شود تا عمل مکش به صورت وارونه انجام شود.
-  توصیه می شود که در محل هایی که بیش از یک وسیله گازسوز استفاده می شود از سنسورهای حساس به گاز CO یا کربون مونواکسید استفاده شود تا ایمنی کار نیز افزایش یابد.


مقادیر آزبست در لوله سیمانی


ابتدا لازم به ذکر است که لوله سیمانی ساختمانی دارای مقادیر آزبست کمی در مقایسه با سایر لوله ها است. اکثر آزبست های استفاده شده در ساختار لوله های سیمانی از نوع سفید بوده و غیر سرطان زا هستند.


قیمت لوله سیمانی


قیمت لوله سیمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن می توان به سایز، نوع، اندازه، قطر و ... اشاره نمود. همچنین قیمت این لوله ها به طور مداوم به روز می شود و به همین دلیل بهتر است که از قیمت جدید آن ها اطلاع داشته باشید.


نکات تکمیلی برای استفاده از لوله های بخاری


-  همیشه محل اتصالات لوله بخاری و دودکش باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا از صحت آب بندی و ثبات آنها اطمینان حاصل شود.
-  اگر برای تجهیز سیستم گرمایش یک ساختمان از موتورخانه استفاده شده است، دودکش های آن حتما باید به طور کامل دودبند شوند. در غیر این صورت ممکن است انتشار گازهای سمی نظیر مونواکسید کربن در فضای داخلی موتورخانه دردسرساز شود.
-  علاوه بر اندازه استاندارد لوله بخاری جنس آن نیز باید به گونه ای انتخاب شود که در برابر حرارت کاملا مقاوم باشد. همچنین در بدنه دودکش هم نباید هیچ گونه منفذی برای نشت دود یا گازهای سمی وجود داشته باشد.
-  از همین رو استفاده از لوله های پلاستیکی و آکاردئونی آلومینیمی برای ساخت دودکش یا لوله بخاری کار چندان عاقلانه ای نخواهد بود.
-  اگر در ساختمانی از دودکش‌ تو کار استفاده می شود باید سطح آن حداقل یک متر از کف پشت بام بالاتر در نظر گرفته شود و از دیوارهای کناری نیز به اندازه یک متر فاصله داشته باشد.
-  دودکش های تو کار همچنین باید به کلاهک اچ شکل مجهز باشند.
-  اگر طبقه جدیدی به یک ساختمان اضافه شود، روند گسترش دادن اندازه دودکش های موجود در آن باید بدون هیچ گونه دستکاری اضافه ای به همان صورت عمودی ادامه یابد. در این صورت استانداردهای لازم به منظور افزایش اندازه دودکش برای استفاده در طبقات جدید رعایت می شود.
-  البته باید توجه داشت که هنگام ساخت و ساز برای افزایش طول دودکش، دهانه یا مجراهای داخلی آن مسدود نشود.
-  قطعات دودکش باید به صورت کاملا هم محور روی یکدیگر قرار بگیرد و بدون آن که با فضای بیرونی ارتباطی داشته باشد باید به طور مستقیم تا پشت بام ادامه یابد. محل های اتصال این قطعات نیز باید به صورت کامل و دقیق دودبند شود.
-  اگرچه بهتر است به جای بهره گرفتن از دودکش های سیمانی به سراغ نمونه های بهتر رفت، اما استفاده از این دودکش ها در کشور ما تقریبا امر رایجی به شمار می رود. از همین رو باید اطراف دودکش های سیمانی یا نمونه هایی که از نوع آزبست هستند و در میان فضای خالی دیوارها جایگذاری می شوند، حداقل به اندازه ده سانتی متر با مصالح ساختمانی پوشش داده شود. این امر باید تا جایی ادامه یابد که لوله آزبست درون دیوار دفن شود.
-  باید توجه داشت که عبور دودکش از درز ساختمان ها و همچنین فضای داخلی پل ها و ستون های فولادی ساختمان جایز نیست. دهانه دودکش وسایل گازسوز باید کاملا باز و تمیز باشد و به گونه ای تعبیه شود که بعد از نصب دستگاه گازسوز در داخل ساختمان، دودکش آن از شیب منفی به سمت دهانه خروجی دود برخوردار نباشد.
-  از دیگر نکات قابل توجه در زمینه نصب دودکش آن است که نمی توان لوله بخاری را در خانه یا ساختمان همسایه نصب کرد. همچنین افراد ساکن در طبقات همکف یا زیرزمین اجازه ندارند که دودکش وسایل گازسوز خود را در اماکن و معابر عمومی نصب کنند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman