چه تعداد از کارگران ساختمانی فاقد بیمه هستند؟

چه تعداد از کارگران ساختمانی فاقد بیمه هستند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۱ | ۱۴۰۱/۰۷/۲۵

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار خانواده کارگر ساختمانی در کشور فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند.

به گزارش اخبار ساختمان، اکبر شوکت با اشاره به اینکه در حال حاضر افزون بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور مشغول کار هستند، اظهار کرد: عملیات اجرایی احداث سالانه حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع ساختمان در کشور توسط استادکاران و کارگران تحت پوشش انجمن های صنفی کارگران ساختمانی سراسر ایران انجام می گیرد.

وی در خصوص بیمه کارگران ساختمانی گفت: از سال ۸۶ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و پس از رفع ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان، یک‌ سال بعد به تصویب نهایی رسید و دستورالعمل اجرایی این قانون در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۹ ابلاغ و کار اجرایی آن از این تاریخ شروع شد.


چالش سازمان تامین اجتماعی در وصول سهم کارفرمایی از محل پروانه های ساختمانی


وی با اشاره به اینکه با اجرای این دستورالعمل حدود یک میلیون کارگر ساختمانی تحت پوشش خدمات بیمه قرار گرفتند، افزود: حدود پنج سال است که سازمان تامین اجتماعی با یک چالش جدی در موضوع وصول سهم کارفرمایی از محل پروانه های ساختمانی مواجه شده است که متاسفانه موجب شده بیمه حدود ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی قطع شود. علاوه بر این تعداد، افزون بر ۳۰۰ هزار نفر دیگر در نوبت بیمه قرار دارند و در مجموع هم‌اکنون حدود ۷۰۰ هزار خانواده کارگر ساختمانی فاقد بیمه هستند.


معطلی سه ساله رسیدگی به یک حق مسلم در مجلس


رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس به وظیفه ذاتی خود در این خصوص عمل کرده و اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی منتظر طرح در صحن علنی مجلس است و امیدواریم پس از سه سال معطلی، این قانون در صحن علنی خانه ملت نیز مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد تا حق مسلم یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانواری که هفت درصد سهم بیمه خود را پرداخت می کنند و کارفرمایان آنها نیز جزو افراد با تمکن مالی بالای جامعه هستند، برآورده شود.

وی تاکید کرد: از مجلس انتظار می رود که تعداد طرح هایی که در زندگی قریب به ۱.۵ میلیون خانوار تاثیرگذار است، بیشتر شود و علاوه بر آن به فوریت در خانه ملت رسیدگی شوند تا حق ابتدایی این افراد که برخورداری از بیمه تامین اجتماعی است به نتیجه برسد.


50 درصد حوادث کار سهم 10 درصد شاغلان کشور


شوکت همچنین به آمار بالای حوادث ناشی از کار در بین کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۲۰ میلیون شاغل در بخش دولتی، کارگری و نظامی کشور وجود دارد که از این تعداد، قریب به ۱۴ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

وی افزود: قریب به ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به حدود ۱۶ میلیون نفر شاغل در کشور است و ۵۰ درصد دیگر حوادث مربوط به ۱.۵ میلیون نفر شاغل در بخش کارگران ساختمانی بوده که سهم کمتر از ۱۰ درصدی از جمعیت کارگری کشور را دارا هستند و این آمار نشانگر سخت و زیان آور بودن شغل کارگران ساختمانی است.

وی تصریح کرد: براساس آنچه گفته شد، نیمی از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان سازی برای کارگران ساختمانی رخ می دهد که باید با برنامه ریزی های علمی نسبت به کاهش این آمار اقدام شود.


ایران رکورددار حوادث ناشی از کار در دنیا!


شوکت افزود: میانگین جهانی حوادث در بخش ساختمان ۱۷ درصد از کل حوادث را تشکیل می دهد، اما در ایران ۵۰ درصد از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است و نشانگر آن است که ایران در سطح دنیا رکورددار حوادث ناشی از کار است.

وی بیان کرد: متاسفانه روزانه حداقل دو و در اوج حوادث، سه نفر از کارگران ساختمانی در پروژه های ساختمان سازی بر اثر حوادث مختلف ناشی از کار جان خود را از دست می دهند. براساس اعلام پزشکی قانونی به همین میزان نیز قطع عضو و قطع نخاع در سطح کشور وجود دارد.


سقوط از ارتفاع بیشترین حادثه در پروژه های ساختمانی


وی بیشترین حوادث ناشی از کار را سقوط از ارتفاع دانست و افزود: برخورد اجسام سخت و برق گرفتگی پس از سقوط از ارتفاع در رده های دوم و سوم حوداث ناشی از کار قرار دارد که نشانگر ضرورت تولید و نصب داربست های ایمن در کشور است. متاسفانه داربست هایی که در حال حاضر در ساختمان سازی از آنها استفاده می شود مربوط به ۵۰ الی ۶۰ سال گذشته است و بیشتر آنها ناایمن هستند، بر این اساس باید نسبت به ساخت و تولید داربست های ایمن برای کاهش حوادث ناشی از کار بویژه سقوط از ارتفاع که در صدر حوادث قرار دارد، اقدام کرد.

شوکت بر ملزم کردن رعایت مسائل ایمنی توسط کارفرمایان تاکید کرد و افزود: باید برای کارفرمایانی که موارد ایمنی را رعایت نکرده و موجب وقوع حوادث ناشی از کار می شوند، اقدامات تنبیهی در نظر گرفته شود، همچنین کارفرمایان و کارگران ساختمانی ملزم به گذراندن دوره های آموزشی ایمنی و بازآموزی دوره ها به میزان حداقل هر دو سال یکبار شوند.


راهکارهای کاهش حوادث ناشی از کار


وی بیان کرد: کاهش حوادث ناشی از کار در گرو سیاستگذاری صحیح توام با نظارت در اجرا، وضع قوانین اثرگذار و کارآمد و نیز برخورد قاطع توسط قوای سه گانه است تا بتوان ایران را از رکوردداری در حوادث ساختمان سازی دنیا خارج کرد.

او بیان کرد: انجمن های صنفی کارگران ساختمانی از سال ۱۳۸۵ در کشور تاسیس و فعال شدند که با فعالیت افزون بر ۵۰۰ انجمن صنفی در تمام نقاط ایران بزرگترین تشکیلات کارگری کشور محسوب می شوند.

 

بیشتر بخوانید: تمام کارگران ساختمانی بیمه می شوند

ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman