شامخ کل ساختمان همچنان درگیر رکود است

شامخ کل ساختمان همچنان درگیر رکود است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۸ | ۱۴۰۱/۰۹/۱۴

۹۵ شرکت بزرگ ساختمانی با شرکت در نظرسنجی شامخ آبان ماه از تورم توامان هزینه ساخت و قیمت ملک خبر دادند.

به گزارش اخبار ساختمان، همزمان با انتشار گزارش رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه، نظرسنجی شامخ آبان نیز از سوی اتاق تعاون ایران منتشر شد. این نظرسنجی ماهانه از فعالان ساختمانی معتبر شامل ۱۲ پرسش است که نمایندگان این شرکت ها بر اساس داده های موثق از وضعیت کاری خود در ماهی که گذشت و برآوردی که از فعالیت در یک ماه پیش رو دارند، به آن پاسخ می دهند.

پاسخ آنها یکی از سه گزینه بهبود یافته، بدتر شده یا تغییری نکرده است و در نهایت به هر یک از این پاسخ ها مقدار عددی نسبت داده و میانگین گیری می شود. بنابراین شاخص شامخ مربوط به هر یک از پرسش ها عددی بین یک تا ۱۰۰ بوده و مرز بین رکود و رونق یا به اصطلاح تلقی مثبت یا منفی از وضعیت بازار ساخت و ساز در موضوع مورد سوال، ۵۰ است.

گزارش شامخ آبان نشان داد همانطور که در آمار رسمی مسکن تورم ماهانه حدود هفت ‌درصدی حاکم بوده، فعالان بازار مسکن نیز از تورم توامان قیمت مصالح ساختمانی و نیز قیمت فروش واحدهای تکمیل شده خبر داده اند؛ موضوعی که اثر منفی آن بر شامخ کل ساختمان (میزان کار و فعالیت انجام شده توسط شرکت های ساختمانی در آبان) نیز منعکس شده است.

بر اساس این گزارش، شامخ کل ساختمان در آبان ۷۸/ ۴۵ بوده که اگرچه بهبود جزئی نسبت به مهرماه نشان می دهد، اما همچنان در محدوده رکودی (زیر ۵۰) باقی مانده است؛ موضوعی که می توان از آن به عارضه یا به اصطلاح لرز همراه با تورم ملکی آبان یاد کرد.

در واقع شامخ کل ساختمان تحت تاثیر وضعیت متورم ملک در ماهی که گذشت قرار گرفته و در محدوده رکودی جا خوش کرده است.

به تعبیر روشن تر، به واسطه رشد قابل توجه قیمت مسکن در ماه میانی پاییز از یکسو و وضعیت تورم مصالح ساختمانی که در شامخ نیز منعکس شده از سوی دیگر، فعالان ساختمانی مجموع حجم کار و فعالیت خود را در محدوده رکودی حفظ کرده و انگیزه و شرایط لازم رابرای رشد فعالیت نداشته اند.

بررسی شامخ مربوط به قیمت مصالح گویای تورم بالای ساخت است که سرمایه گذاران ساختمانی اکنون با آن روبه‌رو هستند. شامخ قیمت مصالح از ۱۶/ ۴۵ در مهرماه به ۴۲/ ۶۸ افزایش پیدا کرده است. هرچه شامخ قیمت مصالح از ۵۰ فراتر می رود، گویای تورم بیشتری است که سازنده ها در آبان با آن دست به گریبان بوده اند.

این موضوع روی قیمت تمام شده مسکن نیز اثرگذاشته است، کمااینکه شامخ قیمت مسکن در این گزارش از ۶۳/ ۳۷ در مهرماه به ۷۳/ ۶۴ در آبان رسیده است. شامخ بیشتر از ۵۰ در قیمت گویای رشد شتابان تورم در بخش مورد اشاره است که فعالان ساختمانی آن را شناسایی و گزارش کرده اند. در گزارش شامخ همچنین انتظارات در ارتباط با فعالیت سرمایه گذاران ساختمانی در آذرماه با بهبود بسیار جزئی نسبت به مهرماه همراه بوده و از ۵۵/ ۳۶ به ۶۳/ ۴۲ رسیده است. با این حال همچنان چشم انداز ساخت و ساز در بازار مسکن رکودی است و امیدی به خروج بازار فعالیت های ساختمانی از رکود نیست.

دنیای اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman