متمم تسهیلات مسکن روستایی پرداخت نمی شود

متمم تسهیلات مسکن روستایی پرداخت نمی شود
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۰ | ۱۴۰۱/۰۹/۱۵

دولت در حالی متمم وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را تصویب و آنرا اخیرا به بانک ها ابلاغ کرده است که برخی از متقاضیان این تسهیلات از عدم همکاری بانک ها در این خصوص گلایه دارند.

به گزارش اخبار ساختمان، بر اساس مصوبه هیئت دولت، سقف فردی تسهیلات مسکن روستایی از ابتدای سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی) با بازپرداخت ۲۰ سال با نرخ سود پنج درصد تعیین شد.

اما این برنامه دولت در ۹ آبان ماه اصلاحیه را در هیات دولت به تصویب رساند که مقرر شد تا بانک ها به متقاضیانی که قصد دارند به روش سفته زنجیره ای وام بگیرند تسهیلات اعطا کنند و اینکه اگر متقاضی وام از ۲۴ آبان ماه پارسال تشکیل پرونده داده و حتی ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کرده بتواند از این تسهیلات بهره مند شود.

به نظر می رسید با ابلاغ این اصلاحیه دیگر هیچ بانکی نمی تواند بهانه ای مبنی بر عدم ابلاغ اصلاحیه مصوبه دولت داشته باشد. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که از ۹ بانک عامل تا هفته گذشته هنوز سه بانک ملت، صادرات و ملی به تعلل خود در پرداخت تسهیلات مزبور ادامه دادند.

اما بانک هایی هم بودند که این اصلاحیه را به استان ها و شعب ابلاغ کرده بودند و این بار نوبت شعب بود که متقاضیان وام مسکن روستایی را با پاسخ های مبهم مواجه کنند.

اگر چه چند روز پیش اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از همکاری بانک ها در اعطای تسهیلات تشکر کرده بود اما به نظر می رسد هنوز بانک ها متمم دولت را بی پاسخ گذاشته اند و متقاضیان وام مسکن روستایی را سر در گم کرده اند.

نیکزاد در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح مصوبه دولت برای پرداخت وام مسکن روستایی که ماه گذشته صورت گرفته بود ابلاغ شد؟ چرا که بسیاری از متقاضیان وام مسکن روستایی با مراجعه به شعب بانک ها با پاسخ منفی این بانک ها مبنی بر اینکه هنوز ابلاغیه ای در این خصوص دریافت نکرده اند مواجه می شوند؟ گفت: خوشبختانه با مساعدت معاون اول رئیس جمهور روز گذشته اصلاح مصوبه پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک ها ابلاغ شد و این ابلاغیه باعث شد که مشکل پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به روش سفته زنجیره ای مرتفع شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود از میان ۹ بانک عامل هنوز سه بانک از اعطای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی خودداری می کنند؟ ادامه داد: در حال حاضر خوشبختانه مشکل چندانی در این خصوص وجود ندارد و در جلساتی که با در استان ها برگزار می شود خبرهای خوبی در خصوص روند پرداخت تسهیلات به گوش می رسد. به هر حال بانک ها همکاری خوبی در این خصوص با متقاضیان وام مسکن روستایی و افرادی که معرفی می شوند دارند.

این اظهارات رئیس بنیاد مسکن واکنش چندان مناسبی از سوی متقاضیان وام مسکن روستایی در پی نداشت بطوریکه در تماسهای مکرری که از استان های مختلف با خبرگزاری داشتند مکرر اعلام می کردند که بانک ها به هیچ وجه متمم اصلاحیه مصوبه دولت در مورد پرداخت وام به روش سفته زنجیره ای و وام مرحله دوم برای افرادی که ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند و قرار است ۱۰۰ میلیون تومان دیگر هم دریافت کنند اجرا نمی کنند.

یکی از متقاضیان وام مسکن روستایی از شیراز عنوان می کند که با مراجعه به بانک تجارت و درخواست دریافت وام به روش سفته زنجیره ای با پاسخ منفی شعبه مواجه شده است. چرا که بانک مربوطه اعلام می کند که پرداخت وام مسکن روستایی تنها با ضامن کسر از حقوق و سند مالکیت صورت می گیرد.

مشکل عدم پذیرش اعطای وام به روش سفته زنجیره ای ظاهرا در تمام کشور و شعب بانک ها مرسوم و همه گیر شده است چرا که برخی از شعب نیز از متقاضیان وام مسکن روستایی درخواست سند مالکیت کرده اند.

اما یکی دیگر از متقاضیان وام مسکن روستایی از تویسرکان می گوید: با مراجعه به شعب بانک مسکن آنها نیز متمم پرداخت وام به متقاضیانی که یک بار وام ۱۰۰ میلیونی دریافت کرده اند و اکنون طبق مصوبه دولت می توانند ۱۰۰ میلیون تومان دیگر وام دریافت کنند با پاسخ منفی مواجه می شوند.

این متقاضی می گوید: شعبه بانک مسکن در تویسرکان تاکید کرده است که اولویت با متقاضیان وام ۲۰۰ میلیون تومانی است. در حالیکه ما ساخت واحد مسکونی را با ۱۰۰ میلیون تومان می توانیم به پایان برسانیم. امیدواریم صدای ما روستاییان را دولت شنیده و ترتیب اثر بدهد.

به نظر می رسد دولت باید در مورد عدم همکاری برخی بانک ها در مورد متمم وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از بانک مرکزی پاسخ مبسوطی طلب کند. حالا که بعد از مدتها اصلاحیه وام مسکن روستایی به استان ها ابلاغ شده است نباید بانک ها از پرداخت وام و متمم به هر روش ممکن شانه خالی کنند. هر چند روزهای مناسب آب و هوایی را برای نوسازی و احداث مسکن روستایی از دست دادیم و با ورود سرما عملا ساخت بسیاری از واحدهای مسکونی به سال آینده خواهد کشید و سقف ۲۰۰ میلیون تومان نیز دیگر کارایی الان را نخواهد داشت!

 

بیشتر بخوانید: خبری مهم برای متقاضیان وام مسکن روستایی

بازار


نظرات کاربران
احمد بنی تمیم 1402/04/06
با سلام تاکنون که ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ با مراجعه به بانک ملی شعبه شهرستان باوی __ اهواز _خوزستان جهت پرداخت متمم وام مسکن روستایی مراجعه میکنیم با پاسخ منفی و عدم پرداخت آن مواجه میشویم لطفا ما را مساعدت بفرمایید مگه نه لا یحه اش تایید و به باکها ابلاغ شده پس چرا جوابگوی مردم نیستند لطفا پاسخ دهید.
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman