خراسان شمالی به 30 هزار واحد مسکونی نیاز دارد

خراسان شمالی به 30 هزار واحد مسکونی نیاز دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۳ | ۱۴۰۱/۰۹/۱۵

افزایش سرسام آور اجاره بها و قیمت مسکن، خانواده های بجنوردی را به حاشیه شهر رانده است. حل این معضل نیاز به احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی تا ۱۴۰۴ دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، خراسان شمالی که به تازگی با رشد جمعیت جزو استان های میلیونی شده است، در زیرساخت های متعددی ضعف دارد. مشکلات و کمبود زیرساخت ها و امکانات باعث شده این استان مسیر توسعه را آن طور که شایسته است طی نکند و همواره در مشکلات روزمره دست و پا بزند.

عدم توسعه اقتصادی و به عبارتی، سطح درآمدی پایین خانوار‌های این استان سبب شده ساخت و ساز رونق خاصی نداشته باشد و این مسئله استان را با کمبود خانه مواجه کرده است؛ این مسئله خود را در تابستان هر سال بیشتر نمایان می کند؛ دقیقا زمانی که خانواده ها در به در به دنبال خانه می گردند، اما با اجاره های به شدت سنگین مواجه می شوند.


بجنورد دومین شهر حاشیه نشین کشور


کمبود خانه در خراسان شمالی خصوصا مرکز استان، باعث افزایش شدید نرخ اجاره بها شده است به طوری که عموم خانواده ها باید به مبلغ اجاره منزل خود ۵۰ درصد را اضافه می کردند. همین امر سبب افزایش حاشیه نشینی در بجنورد نیز شده است به طوری که طبق گفته فرماندار بجنورد، این شهر دومین شهر کشور در حاشیه نشینی است.

باقر باقرپور، فرماندار بجنورد با تاکید بر اینکه حدود ۲۵ درصدجمعیت شهرستان را حاشیه نشینان تشکیل می دهند، گفت: بجنورد ۲۶ منطقه با محرومیت ۱۰۰ درصدی دارد.

به گفته باقرپور ۱۲ درصد از جمعیت خراسان شمالی در مناطق حواشی شهر و ۱۲ درصد نیز در بافت های فرسوده این استان زندگی می کنند و طی سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های بازآفرینی در شهر بجنورد اختصاص یافت، اما باید مبالغ بسیار بیشتر باشد.

او بیان کرد: معضلات شهری بجنورد در مناطق حاشیه ای به گونه ای است که با این مبالغ نمی توان اقدام قابل توجه و تحولی ایجاد کرد.

این موضوع در کنار تورم اجاره بها و عدم ساخت مسکن باعث شده روز به روز حاشیه نشینی که منبعی برای ایجاد آسیب های اجتماعی است، افزایش یابد.


صدور ۱۲ هزار پروانه ساخت


اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وعده ایجاد چهار میلیون مسکن طی چهار سال، امید‌ها برای کاهش مشکلات حوزه مسکن خصوصا در خراسان شمالی افزایش یافت.

قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده خراسان شمالی تا سال ۱۴۰۴ حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد که در گام نخست از طرح جهش تولید مسکن سهم استان ۱۲ هزار واحد مسکونی است.

وی افزود: تا پایان آبان ماه، ساخت ۱۷ هزار و ۳۳۳ واحد مسکونی تعریف شده است که برای ۱۲ هزار و ۷۵ واحد مسکونی پروانه نیز صادر شده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تجهیز کارگاه بیش از پنج هزار واحد مسکونی انجام شده و ساخت آن به زودی آغاز می شود و تاکنون هزار و ۳۸۷ واحد به مرحله اتمام اسکلت و سقف رسیده است.

وی توضیح داد: راه و شهرسازی، سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مسکن و پروژه های خود مالکی از جمله دستگاه های متولی اجرای پروژه ها هستند.


ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی توسط بهزیستی


اما سایر دستگاه های خدماتی مانند بهزیستی و کمیته امداد نیز برای خانه دار کردن افراد تحت پوشش خود دست به کار شده و پروژه هایی را آغاز کرده اند.

محسن توحیدی، مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی در این خصوص اظهار کرد: از محل سفر رئیس جمهور ۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که تاکنون یک میلیارد آن برای ساخت واحد‌های مسکونی و مراکز توانبخشی جذب شده است.

وی افزود: بهزیستی استان ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی مددجویی را امسال در برنامه دارد که بیشتر اعتبارات جذب شده از محل سفر رییس جمهور در این بخش و مابقی نیز برای تسهیلات طرح های اشتغالزایی هزینه می شود.

وی عنوان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده حدود چهار هزار مددجوی بهزیستی در شهر‌ها و روستا‌های این استان مسکن ندارند که در نوبت دریافت کمک قرار دارند و از مجموع خانوار‌های نیازمند زیر پوشش این سازمان حمایتی فاقد مسکن در استان سه هزار خانوار در شهر‌ها و یک هزار خانوار در روستا‌ها سکونت دارند و بیشتر این افراد را بیماران روانی مزمن، زنان سرپرست خانوار، معلولان جسمی و حرکتی و ذهنی، نابینایان، ناشنوایان و بیماران قطع نخاعی را شامل می شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی افزود: ۱۱۷ هزار و ۴۱ نفر در قالب ۴۲ هزار خانوار که شامل یک هشتم جمعیت استان می شود زیر پوشش این نهاد قرار دارند که نیازمند توجه حمایت های بیشتر در حوزه ها مختلف به ویژه مسکن هستند.


همکاری دولت، کمیته امداد و سپاه برای رفع مشکلات مسکن


مجید الهی راد، مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی نیز از انعقاد تفاهم نامه با دولت سیزدهم برای ساخت ۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی در استان خبر داد و گفت: این تعداد مسکن با همکاری بنیاد مستضعفان، سپاه جوادالائمه (ع)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی ساخته می شود.

وی تاکید کرد: سپاه عملیات ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی را آغاز و تا پایان سال به مددجویان کمیته امداد استان تحویل می دهد و ۸۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز با اتمام عملیات شناسایی تا سال ۱۴۰۲ به پایان می رسد.

طبق اخبار منتشر شده بنیاد مسکن نیز متعهد به ساخت حدود سه هزار واحد مسکونی برای اقشار ضعیف استان در روستا‌ها شده است. بر این اساس ساخت هزار و ۶۰۰ مورد آغاز شده و به ازای هر واحد مسکونی تسهیلات ویژه مسکن روستایی پرداخت می شود.

با این اوصاف می توان آینده روشنی را برای مسکن خراسان شمالی متصور بود؛ اما شرط لازم و کافی آن است که پروژه ها در زمان معین شده به اتمام رسیده و در اختیار مردم قرار بگیرد.

دانشجو


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman