ساخت چهار میلیون مسکن در برزخ

ساخت چهار میلیون مسکن در برزخ
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۱ | ۱۴۰۱/۰۹/۱۷

او وضعیت فعلی ساخت و ساز را نامناسب دانست و افزود: تولید مسکن هر ماهه در حال کاهش است و در هفته های اخیر هم با افزایش قیمت سیمان، یونولیت، دستمزد بی میلی سازندگان برای اجرای پروژه ها را در پی دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، بر اساس آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی، افزایش قیمت هر واحد مسکونی در ماه گذشته بیش از سه میلیون تومان اعلام شده است در حالی که به گفته کارشناسان به دلیل کاهش قدرت خرید حجم معاملات افزایشی نبوده و مشخص نیست دلیل افزایش قیمت های افسارگسیخته ماه های اخیر از کجا نشأت می گیرد.

هر چند کارشناسان بازار معتقدند ارتباط تنگاتنگ بازار ارز، طلا و مسکن باعث می شود رشد قیمت بازار مسکن با وجود خواب این بازار در فصل سرد سال به وقوع بپیوندد و خریداران و مستاجران امیدوارانه چشم به کاهش نرخ ارز یا نهایی شدن برجام برای آرامش بازار داشته باشند، هر چند در این میان بازهم امیدی به تحقق وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی دولت که به گفته بذرپاش وزیر جدید وزارت مسکن برای تحقق آن نیاز به بودجه یکسال دولت است.


دلایل شوک به بازار مسکن


محمدعلی سلمانیان، کارشناس مسکن در این خصوص گفت: رکود بازار مسکن و فاصله ای که بین عرضه و تقاضا رخ داده باعث افزایش قیمت شوک آور بازار مسکن شده است، هر چند نبود ساخت و ساز در بخش دولتی و خصوصی طی سالیان اخیر باعث برهم خوردن عرضه و تقاضا در این بین شده و به افزایش قیمت مسکن منتهی شده است؛ این در حالی است که دولت طی مدت وزارت رستم قاسمی، وزیر سابق وزارت مسکن وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در یک سال را داده بود و عدم تحقق این قول برای مردم و همچنین برای کشور نگرانی هایی ایجاد کرده است.

او افزود: محقق نشدن اهداف پیش بینی شده در حوزه مسکن و نبود بستر مناسب برای تامین مالی پروژه های ساخت مسکن باعث شد تا قانون جهش تولید مسکن نیز عملیاتی نشود و در نتیجه به افزایش قیمت سرسام آور مسکن و اجاره بها منتهی شود لذا بنابر آنچه که مشهود است این معضل به زودی حل نخواهد شد و گمان نمی رود که با آمدن بذرپاش هم نیز تغییر محسوسی در این زمینه رخ دهد.

سلمانیان ادامه داد: نوسانات قیمت ارز نیز از جمله دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار مسکن است که باعث شده تا این بازار با شوک قیمتی مواجه شود و این اثرگذاری در بخش مسکن بسیار سریع تر از دیگر حوزه ها خود را نشان داده است، همچنین به دلیل نبود نقدینگی بین مردم حجم معاملات از رشد چندانی برخوردار نبوده است و افزایش قیمت مسکن به شکل عجیبی رشد داشته است.


کشش بازار برای افزایش قیمت مسکن؟


این کارشناس اضافه کرد: قیمت مسکن طی چند سال اخیر همواره افزایشی بوده است اما بر اساس بررسی های صورت گرفته طی یک سال اخیر قیمت مسکن 2 تا 3 برابر متوسط افزایش قیمت رشد داشته است که البته بر اساس روند افزایشی معاملات مسکن در فصل سرد سال پیش بینی می شود احتمالاً حجم معاملات در چند ماه آینده افزایشی شود، چرا که همواره متقاضیان واقعی و موثر در بازار با نگرانی از رشد بیشتر قیمت ملک و جاماندن از دایره خرید و افزایش نرخ تورم آنها را به پای معاملات کشانده است البته به نظر می رسد که بازار دیگر کشش بیشتری برای گرانتر شدن قیمت مسکن نداشته باشد.

سلمانیان افزایش قیمت مصالح ساختمانی را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ملک دانست و افزود: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا فعالان در صنعت ساختمان سازی نتوانند تصمیم درستی برای به کارگرفتن مصالح ساختمانی با میانگین قیمت های مختلف بگیرند و علاوه بر این افزایش قیمت مصالح ساختمانی منجر به توقف ساخت و ساز شده و به این ترتیب به موج افزایش قیمت مسکن افزوده شده است.

او بیان کرد: فعالان صنعت ساختمان بیشتر در انتظار به نتیجه رسیدن برجام و یا کاهش قیمت ارز هستند تا این بازار اندکی به آرامش برسد و بازار مسکن نیز رونق گیرد و در صورت مشاهده بهبود در این حوزه شاخص های تورمی نیز اصلاح خواهد شد و می توان به رشد و توسعه اقتصادی نیز امید داشت، چراکه آرامش بازار مسکن در ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد کلان است از یکدیگر تبعیت می کنند و تا زمانی که نرخ تورم رشد می کند مسکن نیز روندی صعودی خواهد داشت، اما قطعا به دلیل افت شدید قدرت خرید مسکن نمی توان انتظار داشت که افزایش قیمت مسکن همانند برخی کالاها که تا ۴۰۰ درصد هم رشد داشته است، رشد کند.

این کارشناس ادامه داد: نرخ دلار نیز در چند روز گذشته رشد داشته است و هنوز برخی از متقاضیان و سرمایه گذاران در ورود به این بازار تردید دارند بنابراین اگر نرخ ارز رشد کند مطمئنا در آینده نیز انواع اقلام ساختمانی رشد خواهند کرد اما چون قدرت خرید پایین است بدون شک معامله مسکن نیز افت خواهد کرد.

سلمانیان بیان کرد: بیشتر خریداران مسکن برای اینکه مسکن را کالایی پایدار به لحاظ سرمایه گذاری می دانند به این بازار اعتماد کرده اند و اقدام به خرید مسکن می کنند و اگر بازاری را این روزها بخواهید به متقاضیان سرمایه گذاری پیشنهاد دهید بدون شک بازار مسکن است، چراکه تنها بازاری که باقی می ماند مسکن است که در اسفندماه پارسال و اردیبهشت امسال مقداری سرمایه ها را به سمت خود جذب کرد و عاقبت آن را می بینید که بانک مرکزی اعلام می کند که قیمت مسکن رشد کرده است.


چه کسی از رکود بازار مسکن منتفع می شود؟


سید محمد مرتضوی، رئیس کانون انبوه سازان معتقد است: اگر تصور می کنیم رکود مسکن شاید در بازار معاملات تاثیر مثبت داشته باشد اشتباه می کنیم. ممکن است در دوران رکود عده ای از سازندگان و فروشندگان به دلیل اینکه ضرورت هایی برای تامین مالی دارند محصول خود را با قیمت پایین تر عرضه کنند ولی معاملات آنقدر کوچک و منقبض می شود که اثر قابل توجهی بر جامعه هدف و خریداران مصرفی نمی گذارد.

او براین باور است: رکود تاثیرات مخربی بر عدم تعادل در بازار مسکن خواهد داشت زیرا فاصله‌ بین عرضه و تقاضا را عمیق تر و جبران آن را ناممکن می کند که در آینده می تواند به افزایش قیمت بینجامد پس اگر تصور کنیم رکود مسکن شاید در بازار معاملات تاثیر مثبت داشته باشد اشتباه است و ممکن است در دوران رکود عده ای از سازندگان و فروشندگان به دلیل اینکه ضرورت هایی برای تامین مالی دارند محصول خود را با قیمت پایین تر عرضه کنند ولی معاملات آنقدر منقبض خواهد شد که اثر قابل توجهی بر جامعه هدف و خریداران مصرفی نمی گذارد.

او افزود: عده بسیار کمی ممکن است از رکود منتفع شوند اما افت ساخت و ساز و کاهش معاملات، عدم تعادل در بازار مسکن را عمیق تر می کند و در رکود همیشه بی انگیزگی و خروج سرمایه گذاران از تولید مسکن به نحو قابل توجه و وسیعی اتفاق خواهد افتاد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان بیان کرد: اگر قرار باشد سالیانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تولید کنیم که بیش از این دچار عقب ماندگی در پاسخگویی به تقاضا نشویم رکود باعث می شود از این هدف دورتر شویم و هر ساله تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز بیشتر از گذشته خواهد شد بنابراین اگر به یک بازار قابل قبول در آینده دسترسی پیدا کنیم خلأهایی که در شرایط رکود ایجاد شده بعضا غیرقابل جبران است و برنامه های آتی را هم مختل می کند.

مرتضوی با بیان اینکه رکود مسکن به این معنی نیست که قیمت افزایش پیدا نمی کند، گفت: در شرایط فعلی قیمت نهاده های ساختمانی و خدمات مرتبط با بخش مسکن از جمله صدور مجوزها و دستمزدها با افزایش مواجه شده است. بنابراین رکود را نمی توان عاملی برای توقف یا کاهش قیمت مسکن تصور کنیم.


طرح نهضت ملی مسکن 


او وضعیت فعلی ساخت و ساز را نامناسب دانست و افزود: تولید مسکن هر ماهه در حال کاهش است و در هفته های اخیر هم با افزایش قیمت سیمان، یونولیت، دستمزد بی میلی سازندگان برای اجرای پروژه ها را در پی دارد. سیمان از پاکتی ۵۰ هزار تومان به حدود 80 هزار تومان رسیده و قیمت یونولیت هم از حدود ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس کانون انبوه سازان تاکید کرد: برخلاف پیش بینی برخی کارشناسان که چون در رکود هستیم نباید افزایش قیمت داشته باشیم ولی باز هم در بازار معاملات، قیمت های پیشنهادی مقداری بالاتر رفته است.

مرتضوی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی حمایت لازم را از تولید مسکن توسط بخش خصوصی انجام نمی دهد گفت: در طرح نهضت ملی مسکن با ناتوانی متقاضیان در پرداخت آورده و قفل شدن تسهیلات بانکی مواجهیم که این مساله انگیزه سازندگان و پیمانکاران این طرح را کاهش داده است.

او اضافه کرد: حتی بانک مسکن هم منابع مالی قابل توجهی برای حمایت از تولید مسکن ندارد و به نوعی سازندگان را جواب کرده است و واقعیت این است که طرح نهضت ملی، تناسبی با مقیاس چهار میلیون واحد ندارد.

رئیس کانون انبوه سازان ابراز امیدواری کرد تا وزارت راه و شهرسازی بدنه تخصصی خود را در حوزه مسکن ترمیم کند و یک نگاه تخصصی و کارشناسانه مبتنی بر طرح های بالادستی و تعریف مجدد طرح جامع مسکن، جایگزین سیاست های دستوری و غیراجرایی شود.

روزنو


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman