کاهش هزینه های نوسازی با کمک دانش بنیان ها

کاهش هزینه های نوسازی با کمک دانش بنیان ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۰ | ۱۴۰۱/۰۹/۲۲

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه نهضت آسفالت معابر خاکی در کیفیت زندگی مردم و رفع چهره بارز محرومیت‌ در بافت های ناکارآمد شهری نقش بسزایی دارد، اظهار کرد: با برنامه ریزی انجام شده ظرف سه سال آینده هیچ معبر خاکی در محلات هدف بازآفرینی کشور نخواهد بود.

به گزارش اخبار ساختمان، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنانش در نخستین رویداد مسئله محور" بسیج ایده ها و طرح ها" ضمن تسلیت به مناسب فرا رسیدن ایام فاطمیه (س) با بیان اینکه موضوع بازآفرینی شهری نیازمند ایده و طرح های نوین است، گفت: براساس آخرین آمار و شاخص های مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در حدود یک چهارم سطح کشور را بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی تشکیل داده است که جمیعتی بالغ بر 22 میلیون نفر را در این بافت ها ساکن هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بافت های ناکارآمد ظرفیت بالایی برای تولید مسکن دارد؛ گفت: آمارها نشان می دهد با تخریب هر پلاک فرسوده متوسط حداقل سه واحد جدید تولید می شود به عبارت دیگر نوسازی و ساخت مسکن در بافت های فرسوده در تامین مسکن مورد نیاز کشور تاثیر مستقیم دارد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه 166 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری درکشور شناسایی شده است، اظهار کرد: در بعضی محلات هدف بازآفرینی شهر تهران شاهد تراکم بیش از 600 نفر در یک محله هستم و باید به سمت سبک سازی حرکت کنیم.

آئینی با اینکه نیازمند طرح ها و ایده های جدید هستیم که با اتکای آنها با هزینه و زمان کمتر و بهره وری بالاتر به اهداف مان در بازآفرینی شهری دست پیدا کنیم گفت: ما در این محدوده ها با دو موضوع اساسی ناپایداری و مقاوم نبودن مساکن در بافت های ناکارآمد و در خطر بودن جان انسان ها در این محلات مواجه ایم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 60 درصد معابر در محلات هدف بازآفرینی شهری خاکی هستند، اظهار کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران با همکاری شهرداری ها توانست با اختصاص 64 هزار تن قیر، یک هزار و 200 کیلومتر طول از معابر خاکی بیش از 400 شهر، بهسازی و آسفالت کند.

آئینی با اشاره به اینکه نهضت آسفالت معابر خاکی در کیفیت زندگی مردم و رفع چهره بارز محرومیت‌ در بافت های ناکارآمد شهری نقش بسزایی دارد، اظهار کرد: با برنامه ریزی انجام شده ظرف سه سال آینده هیچ معبر خاکی در محلات هدف بازآفرینی کشور نخواهد بود.

او با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان می توانند به کمک بازآفرینی محلات کشور بیایند؛ اظهار کرد: در حال حاضر برای آسفالت هر متر مربع در حدود 8 الی 10 کیلو قیر مصرف می شود و شرکت های دانش بنیان می توانند با ایده ها و طرح های جدید راه های مصرف قیر در هر مترمربع را کاهش دهند یا روش های جایگزین دیگری برای خلاصی از معابر خاکی ارائه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه محلات حاشیه نشینی نیاز به فرهنگسرا، مدرسه‌، مراکز درمانی و بهداشتی و ... دارند، گفت: همچنین با ایده و طرح های نو دانش بنیان می توان، نیازهای این مناطق را با سرعت بالا و کاهش هزینه برطرف کرد.  

او بر ساخت پروژه های چند منظوره برای استفاده ساکنان مناطق تاکید کرد و گفت: با ساخت پروژه های چند منظوره فرهنگی – آموزشی و غیره می توان به نیازهای مختلف ساکنان حاشیه نشینی پاسخ داد و در این رابطه شرکت های دانش بنیان نیز می توانند به کمک مناطق حاشیه نشینی بیایند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری اینکه 2 میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار در بافت های فرسوده شناسایی شده است، گفت: می توان با ایده ها و طرح های جدید بناهای ناپایدار را نوسازی و مقاوم کرد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی افزود: در حدود 110 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده در حال تولید و ساخت است که حدود 77 هزار واحد از این میزان با حمایت دولت از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت درحال ساخت است. باید با شیوه های جدید و نوین به سمت ساخت مسکن در ابعاد مختلف در کمترین زمان با بهترین مصالح حرکت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش اصلی مردم در نوسازی و بازآفرینی شهری اظهار کرد: باید با شیوه های نوین اقتصادی به سمت مردمی سازی حرکت کنیم تا مشارکت مردم در بازآفرینی با شیوه های جدید، مفهوم واقعی پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، به درستی وزارت راه و شهرسازی را پیشران اقتصادی اعلام کرد که با پنج صنعت ساختمان و مسکن، ریلی، هوایی، دریایی و حمل و نقل سر و کار دارد و می تواند در پویا شدن این صنایع تاثیر گذار باشد.

آئینی در پایان گفت: برگزاری چنین نشست ها و اندیشه هایی می تواند سبب تحول و شتاب بخشی خدمات رسانی به ولی نعمتان انقلاب که در محدوده های بازآفرینی شهری ساکن هستند، منجر شود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman