تدوین بسته تشویقی شهرسازانه مخصوص استان ها

تدوین بسته تشویقی شهرسازانه مخصوص استان ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۹ | ۱۴۰۱/۰۸/۱۷

نشست هم اندیشی مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران به ریاست محمد آئینی مدیرعامل شرکت و مدیران راه و شهرسازی استان های گلستان، همدان، کرمان و معاون مدیرکل خراسان شمالی برگزار شد. در این نشست برنامه های آتی شرکت، موانع و راهکارهای موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین بسته تشویقی شهرسازانه برای مدیران کل استان های حاضر در جلسه تشریح شد.

به گزارش اخبار ساختمان به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد فضای تحولی در فعالیت های شرکت عنوان کرد و گفت: انتظار این است که استان ها شرکت را در نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی یاری کنند. البته در این راه باید توان حمایتی و تسهیلاتی دولت را نیز مد نظر داشته و به دنبال راهکارهایی باشیم که بدون اتکا به منابع و حمایت های دولتی بتوانیم رو به جلو گام برداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مدیریت بدون پول اظهارکرد: در طول سنوات گذشته و از زمانی که حمایت سیستم بانکی و پرداخت تسهیلات به متقاضیان نوسازی شکل گرفت تا کنون این مسیر اوج و حضیض های بسیاری را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل مردم کم کم به این امر بی اعتماد شده اند، بنابراین باید به دنبال مشارکت حداکثری مردم و همزمان حمایت های غیری نقدی دولت و شهرداری ها باشیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که باید هزینه های غیرساختمانی حذف شود، عنوان کرد: 25 درصد از هزینه های ساخت و ساز غیرساختمانی است و تقریبا 1.5 میلیون تومان هزینه صدور مجوزها می شود. از سوی دیگر شهرداری ها برابر قانون باید حداقل 50 درصد در صدور پروانه ها تخفیف ارایه دهند و انتظار ما این است که تا 100 درصد نیز تخفیف داده شود. موضوع دیگر کاهش زمان صدور مجوزهاست که در صورت تحقق این امر، بازده اقتصادی پروژه های نوسازی برای سازندگان افزایش خواهد یافت.

او همچنین عنوان کرد: استان ها می توانند بر اساس ضوابط بالادستی و طرح های جامع و تفصیلی، بسته تشویقی جداگانه ای را تدوین و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند.

آئینی با تاکید بر مشارکت مردم در نوسازی بافت های فرسوده اظهار کرد: یک نمونه موفق که با اعتماد و مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده انجام شد، محله جولان همدان بود که با کمترین منابع دولتی 257 پلاک فرسوده تخریب و 1300 واحد جدید ساخته شد، البته اعتمادسازی مسیر کوتاهی نیست و سال ها طول می کشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافت های ناکارآمد شهری فاقد تاب آوری در برابر آسیب ها هستند، عنوان کرد: در مجموع پنج میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در بافت های ناکارآمد شناسایی شده است که حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند که در هنگام بلایای طبیعی بر سر ساکنان شان آوار خواهد شد.

در ادامه جلسه علی فخرانی معاون مسکن و ساختمان خراسان شمالی پیشنهادی ارایه کرد و گفت: با توجه به این که استان ها تجربه مداخله مستقیم در نهضت ملی مسکن و مسکن مهر را دارند، بنابراین می توان با تکیه بر این تجربیات در بافت های ناکارآمد پروژه ای نمونه در بافت ها تعریف کرد و ادارات کل به عنوان راهبر انتخاب شوند. می توان با کمک مشاوران املاک قطعات شهری را شناسایی کرد و با استفاده از وام ودیعه ساکنان را کوچ موقت دهیم تا اراضی‌شان را در اختیار ما قرار دهند، از سوی دیگر متقاضیان مسکن را می توان به این طرح گره زد. چنانچه به صورت نمونه تعدادی پروژه در کشور انجام شود، سازنده ها برای حضور در این بافت ها تشویق خواهند شد.

او افزود: سازنده ها تا زمانی که پروژه برای آنها ارزش افزوده نداشته باشد به موضوع ورود پیدا نمی کنند بنابراین باید برای نمونه یک پروژه با ارزش افزوده ایجاد کنیم. از سوی دیگر این موضوع منجر به کاهش شتاب الحاق به محدوده ها می شود و باید مسکن زیر پرچم بازآفرینی بیاید.

مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان نیز با اشاره به این که در بافت های فرسوده بیشتر بحث مداخله در بافت و رفع موانع مورد توجه است، اظهار کرد: تفکیک های غیرمجاز در حرایم و خارج از محدوده شهرها مهم ترین معضلی است که در شهرهای شمالی با آن مواجه هستیم، متاسفانه تفکیک های غیرمجاز و بعضا شبانه توسعه شهرها را محدود کرده است و هرچند تلاش برکاهش بافت های ناکارآمد است اما با تفکیک های غیر مجاز عملا به بافت کذایی و ناکارآمد شهر اضافه می‌شود و باید موضوع پیشگیری با جدیت بیشتری از سوی مسوولان امر پیگیری شود.

رضا حافظی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز با اشاره به این که تکمیل کاربری ها نکته مهمی است و باید سطوح کاربری ها را بهینه سازی کنیم، تصریح کرد: اختلاط های کاربری برای ما مهم است، در مصوبات قبلی سرانه ها و کاربری های مختلط تعریف شده بود اما این سرانه ها اکنون حذف شده اند این در حالی است که برخی کاربری ها متجانس هستند و اختلاط آنها به غنای فضای شهری کمک می کند در نتیجه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی باید در این زمینه اصلاح شود.

در ادامه آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز با تاکید بر ضرورت اختلاط کاربری ها و اجرای پروژه های چند منظوره عنوان کرد: این موضوع برای ما نیز بسیار حایز اهمیت است زیرا احداث اماکن فرهنگی و ورزشی در سکونتگاه های غیررسمی نیاز به هزینه بسیار بالایی دارد و به همین منظور باید به سمت احداث پروژه های چند منظوره برویم تا خدمات آموزشی و فرهنگی در یک مکان ارایه شود.

آئینی با اشاره به مصوبه بسته تشویقی شهرسازانه عنوان کرد: این بسته تشویقی ممکن است نقطه ضعف هایی داشته باشد اما اکنون باید اراده بر اجرای آن باشد و اطلاع رسانی های مناسب در مورد آن صورت گیرد تا مردم و سازندگان به ساخت و ساز در این بافت ها تشویق شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مشارکت شهروندان در امر نوسازی بافت های فرسوده عنوان کرد: مردم شامل مالکان، سازندگان خرد محلی، انبوه سازان و توسعه گران باید پای کار بیایند و از تمام مدیران کل راه و شهرسازی استان ها می خواهم در این خصوص اطلاع رسانی های مناسب را از طریق ادارات کل صدا و سیمای استان ها، برنامه های استانی و با استفاده از ظرفیت رسانه ملی انجام دهند.

در این جلسه معماریان معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که در کل کشور چهار هزار و 150 محله هدف بازآفرینی شهری را با مرزبندی مشخص کرده ایم؛ گفت: بهترین راهکار این است که وارد محلات شویم و با استفاده از ظرفیت گروه های جهادی در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه اطلاع رسانی لازم را انجام دهیم. علاوه بر این در این مصوبه مقرر شده است تا هر شش ماه یک بار گزارشی از روند کار ارایه شود؛ این موضوع برای ما بسیار مهم است که بدانیم شش ماه آینده با استفاده از این بسته تشویقی چقدر توانسته ایم به نوسازی بافت های فرسوده کمک کنیم بنابراین از مدیران کل راه و شهرسازی استان ها می خواهم که این موضوع را جدی بگیرند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman