افزایش افسارگسیخته قیمت ها در بازار آهن

افزایش افسارگسیخته قیمت ها در بازار آهن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۹ | ۱۴۰۱/۱۱/۲۴

این روزها آنچه تعیین کننده روند بازار است، همان نرخ ارز است، نرخ ارز نه به عنوان عامل تعیین کننده قیمت بلکه به عنوان محرک و سمت دهنده بازار اهمیت دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، طبق بررسی ها در کف بازار معاملات، قیمت میلگرد ۵۰۰ الی ۱۲۰۰ افزایش داشته که در این میان نیز میلگرد ذوبی در کارخانه و بنگاه هزار و ۳۰۰ الی ۲ هزار تومان افزایش قیمت را همراه داشت و به قیمت میانگین ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

قیمت تیرآهن ذوبی در بنگاه افزایش ۱۰۰ الی ۲۹۰ هزار تومان را به همراه داشته و به قیمت میانگین چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بخش شاخه ای خرید و فروش شد.

انواع قوطی پروفیل در بازار آهن امروز هزار الی هزار و ۶۰۰ تومان افزایش داشته و به مبلغ میانگین ۳۴ هزار تومان به دست خریدار رسید.

انواع ورق سیاه مبلغ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش به همراه داشته و به قیمت میانگین ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رفت.

انواع لوله صنعتی و داربستی با ۱۰۰۰ الی ۱۶۰۰ تومان افزایش به قیمت ۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شدند. نبشی، ناودانی و سپری نیز در بازار صعودی این روزها ۳۰۰ تومان افزایش داشت.

محصولات مفتولی (مفتول سیاه) نیز با بیشتر میزان به مقدار ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ افزایش قیمت را به خود دیدند و به قیمت میانگین ۲۶ هزار تومان به فرروش رفت.

در بازار صعودی این روزها در بازار داخلی نگاه ها متفاوت بر شرایط حاکم است. یک نگاه معتقد است با گرم شدن هوا و بهبود عرضه آهن اسفنجی قیمت شمش به علت افزایش عرضه پایین می آید این نگاه قیمت اسفنجی را با فشار دولت در محدوده هفت تا هشت هزار تومان پایه و شمش را در پایه ۱۶ هزار تومان هر کیلو می بیند. مهم ترین استدلال این گروه فشار دولت روی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است که اجازه افزایش قیمت را علیرغم بالا رفتن حجم صادرات نمی دهد.

نگاه دوم اعتقاد دارد افزایش عرضه آهن اسفنجی و شمش با سه عامل خنثی خواهد شد اول افزایش نرخ گاز، برق، دستمزد و کرایه حمل و مورد دوم رقابت در بورس برای خرید که قیمت را بالا می برد.

سوم افزایش تقاضا و قیمت صادراتی است که واقعیت این است شمش ایران حداقل ۵۴۰ دلار فوب قیمت دارد و با تقاضای موجود تا سه ماه بعد کارخانه ها فروش را پر می کنند. بنابراین عرضه محدود می ماند. در مورد ارز هم این گروه امیدوار به پایداری نرخ ارز نیست.

تمام معادلات فولادی را اگر کنار بگذاریم آنچه تعیین کننده روند بازار است، همان نرخ ارز است. نرخ ارز نه به عنوان عامل تعیین کننده قیمت بلکه به عنوان محرک و سمت دهنده بازار اهمیت دارد.

از طرف دیگر زلزله ترکیه یک فاجعه انسانی است ولی در ماه های آینده تقاضای شمش و میلگرد و قراضه را در این کشور افزایش خواهد داد از آنجا که قراضه سی اف آر ترکیه یکی از شاخص های قراضه جهانی است حداقل در سه ماه آینده نباید خبری از کاهش قیمت قراضه باشد مگر آنکه قراضه حاصل از زلزله ترکیه بخشی از تقاضا را پر کند که زمان می برد.

آهن نیوز


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman