قیمت آهن آلات همچنان با ثبات مانده است

قیمت آهن آلات همچنان با ثبات مانده است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۲ | ۱۴۰۱/۰۸/۰۲

نخستین روز هفته شاهد ثبات حداکثری قیمت آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم اما در عین حال نوسانات پراکنده ای نیز مشاهده شد به طوری که برخی محصولات افزایشی و برخی نیز کاهشی بودند.

به گزارش اخبار ساختمان، نخستین روز هفته شاهد ثبات حداکثری قیمت آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم اما در عین حال نوسانات پراکنده ای نیز مشاهده شد به طوری که برخی محصولات افزایشی و برخی نیز کاهشی بودند.

بازار ارز نیز نوسانات چشمگیری تجربه نکرد و با اندکی افزایش قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۲ هزار و ۸۴۰ تومان به فروش رسید.


تحلیل نوسان قیمت آهن


روز شنبه بازار میلگرد روند نسبتا ثابتی داشت به طوری که اکثر کارخانه ها محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند اما قیمت میلگرد در برخی شرکت ها از جمله ذوب آهن اصفهان با ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان نوسان همراه بود.

کف قیمت میلگرد آجدار در برخی مبادی مانند کرمان حدود ۱۵ هزار تومان قابل خریداری بود و به طور کلی پیشنهادات فروش انواع میلگرد آجدار در بازار داخلی بر خریداران بالقوه بازار برتری داشت، به طوری که افزایش قدرت خرید در روز گذشته مشهود نشد.

قیمت نبشی و قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی نیز همچنان در اکثر کارخانه ها ثابت اعلام می شد، اما انواع ورق های سرد و گرم نوسانات متعددی داشتند به طوری که قیمت ورق سیاه و انواع آن عمدتا با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود و برخی ضخامت های ورق سیاه اکسین نیز افزایش ۱۰۰ تومانی داشت؛ همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی مانند اغلب محصولات فولادی ثابت اعلام شدند.

انواع لوله ها مانند لوله داربستی، گازی، صنعتی و ... همچنان ثابت اعلام شدند، نرخ روز قوطی پروفیل نیز تقریبا بدون تغییر قیمت عرضه شد اما نوسان ۱۰۰ تومانی نیز در چند کارخانه مشهود بود. پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر از ۲۱ هزار تا ۲۲ هزار تومان اعلام شد که عمدتا ثبات بودند و در برخی شرکت ها نیز ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت.

قیمت تیرآهن در بخشی از بازار ثابت بود اما نوسانات متعددی در برخی سایزها مشاهده شد به طوری که سایزهای ۱۲، ۲۰ و ۲۲ تیرآهن ذوبی افزایش ۱۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی داشت اما سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۴ حدود ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان کاهشی بود.

گزارش ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از یک میلیون و ۲۱۶ تن محصول عرضه شده در بورس که معادل ۷۳/۷ درصد از کل عرضه ها بوذ؛ حدود ۷۸ هزار و ۹۵۰ تن به شمش بلوم اختصاص داشت که به دلیل عدم استقبال خریدار از روی تابلو معاملات بورس حذف شد.

همچنین از ۹۹/۳ درصد از آهن اسفنجی عرضه شده در بورس که ۷۲ هزار تن اعلام شد با قیمت نهایی هشت هزار و ۲۵۲ تومان به فروش رسید.

همانطور که از گزارش ها برمی‌آید برخی محصولات عرضه شده در بورس کالا برخلاف روزهای گذشته با معاملات خوبی مواجه شد که ممکن است ناشی از رفع محدودیت های صادرات این حوزه ها باشد.

امروز نیز ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس عرضه می شود که نرخ پایه آن هشت هزار و ۹۳۴ تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش ۲/۱ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با عرضه قبل است، حجم این محصول نیز تغییری نکرده است.

در بخش میلگرد آجدار مانند هفته های اخیر فعالیت چشمگیری در این بازار مشاهده نشد و نوسانات جزئی در چند شرکت رؤیت شد؛ به این صورت که چند شرکت سبک فروش که معمولا پیشگام ایجاد هیجانات در بازار هستند در ابتدا با افزایش قیمت حاضر شدند اما با توجه به حجم کالای استاندارد پیشنهادی موجود در بازار و آرامشی که در این بازار مشاهده می شود در مقایسه با عمق بسیار کم بازار سبک فروش ها، این اقدام به نتیجه نرسید و رکود عمیقی که در بازار حاکم است و نیز ثبات نسبی قیمت دلار و بازارهای صادراتی اجازه چنین نوساناتی را نداد اگر چه برخی افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نرخ شمش را دستاویز قرار دادند اما بازار محصولات پایین‌دست شرایط افزایش قیمت ندارد.

یکی از موارد قابل توجهی که در این بازار مشاهده می شود اوضاع بازار اهن اسفنجی است، به طوری که این محصول در یک ماه اخیر در شرایط نامساعدی بود و در هر عرضه رقابت ۱۰ درصدی دارد؛ اما مشخص نیست چگونه می توان این سطح از رقابت را به بازار رکودی محصولات نهایی ربط داد.

به عقیده برخی کمبود محصول، محدودیت عرضه آن و لزوم تداوم حیات برخی تولیدکنندگان شمش به این رفتار دامن می زند و به عبارتی اجباری برای جلوگیری از توقف تولید آنهاست. برخی دیگر معتقدند که این بازار به واسطه شمش به بازار صادراتی گره خورده و با تغییر نرخ شمش صادراتی این رقابت برای آهن اسفنجی شاید هنوز توجیه اقتصادی داشته باشد، اگرچه گزارش های موجود از بازارهای صادراتی نشانی رونق و بهبود در آن ندارند.

 

بیشتر بخوانید: قیمت آهن آلات همچنان بر مدار ثبات است

بازار


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman