ساخت مسکن در استان فارس شرایط مطلوبی ندارد

ساخت مسکن در استان فارس شرایط مطلوبی ندارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۰ | ۱۴۰۱/۱۱/۲۵

استاندار فارس اخیرا در گفتگویی از شتاب گرفتن طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد، این در حالی است که با وجود گذشت نزدیک به دو سال از عمر دولت سیزدهم ساخت مسکن در استان فارس شرایط مطلوبی ندارد.

به گزارش اخبار ساختمان، پروژه ملی نهضت مسکن به عنوان یکی از اساسی ترین نیازها و دغدغه های مردم با توجه به قدرت خرید پایین مردم در بحث مسکن به عنوان یکی از تصمیمات جدی دولت سیزدهم قرار گرفت تا برخلاف دولت قبل که طی هشت سال در بحث مسکن اقدامی انجام نداد، این موضوع را به عنوان هدف اصلی تعیین کرده و بخشی از دغدغه مردم را بکاهد.

از این رو وعده داد که سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته خواهد شد، وعده ای که در برخی استان های کشور به خوبی عملی شده است، اما فارس در این موضوع شرایط خوبی ندارد.

شهرستان آباده تنها شهرستان استان فارس است که تعدادی از واحدهای مسکن ملی در آن ساخته شده و امید می رود تا پایان سال بهره برداری شود اما در برخی شهرستان ها در همین دهه فجر طی هفته گذشته کلنگ زنی صورت گرفته است.

شهر شیراز نیز در این زمینه شرایط چندان مساعدی ندارد و چندین بار استاندار فارس از روند پیشرفت این پروژه در جلسات مختلف ابراز نارضایتی کرده است.

محمدهادی ایمانیه اما چند روز پیش در گفتگو با یکی از رسانه ها از شتاب گرفتن پروژه مسکن ملی سخن گفته و اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که به ویژه در بحث تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده، روند اجرای این طرح در استان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

وی افزود: سهم استان فارس از مجموع چهار میلیون مسکن که بنا است در کشور احداث شود ۲۴۰ هزار واحد است که تاکنون ۱۳۷ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط شناخته شده اند.

وی ادامه داد: نخستین مرحله در اجرای این طرح بحث تامین زمین در شهرها و روستاها است که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی فارس، این استان از نظر تعداد زمین اختصاص یافته به اجرای این طرح رتبه نخست را در کشور در اختیار دارد.

او اظهار داشت: بعد از تامین و اختصاص زمین مورد نیاز، اجرای پروژه ها وارد مراحل دیگر از جمله واریز وجه توسط متقاضیان که امکان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی نیز برای آنها فراهم شده می شود و به دنبال آن نیز پیمانکاران و سرمایه گذاران نسبت به احداث واحدهای مسکونی اقدام خواهند کرد.

استاندار فارس، با اشاره به آغاز عملیات احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان در آبان ماه امسال با حضور وزیر سابق راه و شهرسازی افزود: به منظور رفع موانع پیش روی اجرای این طرح، جلسات شورای مسکن استان به شکل هفتگی برگزار می شود و در هر جلسه مباحث مرتبط با سه شهرستان مطرح و مشکلاتی که در رابطه با زمین، زیرساخت های آب، برق و گاز و وام وجود دارد بررسی و برای رفع آنها تصمیم گیری و اقدام می شود‌.


تنها نیمی از زمین های مربوط به ساخت مسکن ملی در فارس تامین شده است


این در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی فارس می گوید: تاکنون زمین مورد نیاز برای ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن فارس که نیمی از متقاضیان نهایی را شامل می شود تامین شده است.

محمود رضا طالبان گفت: از ابتدای آغاز نام نویسی در طرح نهضت ملی مسکن در استان ۴۲۲ هزار نفر اقدام به نام نویسی کردند که از این تعداد پس از پالایش، ۱۴۰ هزار نفر که فرم جیم آنها سبز بود واجد شرایط دریافت مسکن شناخته شدند.

او ادامه داد: از مجموع ۱۴۰ هزار نفر تاکنون زمین برای ۷۰ هزار نفر تامین شده و زمین مورد نیاز برای ساخت ۷۰ هزار واحد باقیمانده نیز در دست تصویب است.

وی، با اشاره اینکه تاکنون واریز وجه اولیه توسط ۵۰ هزار نفر از متقاضیان انجام شده بیان کرد: ۴۳ هزار واحد از ۷۰ هزار واحد دوم در شهر صدرا و ۱۴ هزار واحد هم در شهر مرودشت و مابقی هم در شهرهای جهرم، استهبان و چند شهر دیگر ساخته خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس اظهار داشت: برای اجرای این واحدها فراخوان جذب پیمانکار را انجام دادیم که صلاحیت ۱۹ پیمانکار که دارای رتبه بندی سازمان برنامه و بودجه هستند تایید شد که ۶ پیمانکار ضمانت نامه بانکی ارائه کردند که ساخت ۲۲ هزار واحد را به این ۶ شرکت واگذار کرده ایم که عملیات اجرایی نیز آغاز شده است.


بیشترین میزان مسکنی که قرار است در طرح نهضت ملی ساخته شود، در استان فارس است


او اظهار داشت: در مجموع حدود ۱۱ درصد طرح نهضت ملی مسکن کشور در فارس ساخته خواهد شد که این عدد قابل توجهی است و بیشترین میزان مسکنی که قرار است ساخته شود مربوط به استان فارس است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس تصریح کرد: حدود یک سال گذشته در استان فارس در مجموع ۴۹۶ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده بود و از آن زمان تاکنون این میزان با حدود هفت برابر رشد به سه هزار و ۷۰۰ هکتار رسیده که ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار آن مربوط به اراضی ملی است و یک هزار و هشت هکتار نیز از محل توافق با مالکین بخش خصوصی و دولتی تامین شده است.

این سخنان در حالی است که تا کنون که نزدیک به دو سال از عمر چهار ساله دولت گذشته است، واحدی در استان فارس به بهره برداری نرسیده و تنها حدود نیمی از زمین ها برای متقاضیان نهایی تامین شده است، حال سوال اینجاست که چگونه قرار است با این شرایط طی دو سال دیگر تعهد ساخت ۲۴۰ هزار واحد مسکونی در فارس به سرانجام برسد؟

نکته دیگر اینکه بنا بر اعلام مدیرکل راه و شهرسازی فارس تا کنون تعداد تایید شدگان نهایی مسکن ملی ۱۴۰ هزار نفر است در حالی که فارس ساخت ۲۴۰ هزار واحد را به دولت متعهد شده است!

فارس


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman