ایرج کلانتری، پدر علم معماری کشور

ایرج کلانتری، پدر علم معماری کشور
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۸ | ۱۴۰۱/۱۲/۰۳

ایرج کلانتری در سال 1316 در تهران چشم به جهان گشود. او تحصیلات خود را در رشته معماری ادامه داد و مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران را در سال 1341 اخذ نمود.
به گزارش اخبار ساختمان، استاد ایرج کلانتری معمار فرودگاه امام خمینی در سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد. او سال ها در رشته معماری تحصیل و تحقیق می کرد و به عنوان یکی از اساتید دانشگاه فعالیت داشت او مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه هنرهای زیبا در سال ۱۳۴۱ کسب کرد و سپس سال ها در زمینه معماری به تحصیل و تدریس پرداخت و به عنوان پدر علم معماری کشور می شناختند دانشجویان روسیه زیادی را تعلیم داد و تجارب خود را در اختیار آنها قرار داد.

مروری بر فعالیت های ایرج کلانتری

او در سال ۱۳۵۰ با همکاری فرهاد دارایی، شرکت مهندسان مشاور کلانتری- دارایی را تاسیس کرد. در سال ۱۳۶۱ با حسین شیخ زین الدین، دفتر مهندسان مشاور باوند را راه انداخت. کلانتری قبل از اینکه فعالیت های اجرایی خود را آغاز کند در زمینه مشاوره در وزارت کشور فعالیت می کرد و به عنوان نماینده این وزارتخانه در زمینه شهرسازی و بررسی قانون نوسازی و عمران شهری به فعالیت می پرداخت.

او همچنین بیشتر از ۲۰ سال دروس طراحی را در دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی تدریس کرده است.

ایرج کلانتری ۲۰ سال در دانشگاه های معتبر ایران و اروپا رشته معماری را تدریس می کرد بسیاری از دانشجویان این معمار را به خوبی می شناسند و کلاس های او به شدت مورد استقبال قرار می گرفت و دانشجویان برای انتخاب این استاد برای دروس خود سر و دست می شکستند.

بررسی سوابق و آثار ایرج کلانتری

از جمله آثار این هنرمند می‌توان به بنای سفارت ایران در گرجستان، مدیریت و طراحی پروژه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، مدیریت و طراحی دانشگاه بین المللی قزوین امام خمینی (ره)، مدیریت و طراحی سفارت ایران در گرجستان، طراحی اقامتگاه سفیر ایران در ایروان، مجموعه چایکنار تبریز و … اشاره کرد. او همچنین معمار برگزیده سال 1384 است.

کلانتری رتبه اول پروژه هایی مانند باشگاه کارمندان وزارت کشور، ساختمان شهرداری تهران، مجتمع مسکونی فرح آباد تهران، مجتمع مسکونی کارکنان فولاد اهواز، ساختمان شرکت نفت ایران، دانشگاه پتروشیمی ماهشهر را به دست آورده است.

برخی آثار تالیفی این هنرمند معمار شامل بررسی علل حاشیه نشینی در 17 شهر با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر، تنظیم اصلاحیه قانون نوسازی و عمران شهری، تهیه و تدوین آئین نامه اجرای حق مرغوبیت، گونه شناسی مسکن در مناطق ساحلی خلیج فارس، همکاری با مجله های بانک ساختمان، آبادی، معماری و شهرسازی، معمار هستند.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman