کفپوش بامبو چه مزایا و معایبی دارد؟

کفپوش بامبو چه مزایا و معایبی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۳ | ۱۴۰۲/۱۲/۰۸

کفپوش بامبو ظاهری شبیه به چوب دارد و از نظر اقتصادی نسبت به سایر کفپوش های چوبی مقرون به صرفه تر است. همچنین در عین ظرافتی که دارد بسیار مقاوم بوده و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.

به گزارش اخبار ساختمان، کفپوش های بامبو در تنوعی از رنگ ها عرضه می شوند و از قهوه ای عسلی تا قهوه ای مایل به زرد درجه بندی می شوند، اما باید در نظر داشت که رنگ های روشن اصولاً با تابش نور مستقیم خورشید روشن و رنگ پریده می شوند.

نکته ای که در مورد این کفپوش ها بسیار به چشم می آید این است که اگر چه سطح این کفپوش ها به نظر سست و ظریف می رسد اما بسیار محکم و مقاوم هستند و به دلیل بافت طبیعی که دارند برای مکان های پر تردد مناسب هستند و بعد از مدت زمان بسیار طولانی دچار فرسودگی می شوند و نسبت به دیگر کفپوش ها عمر مطلوبی خواهند داشت.

همچنین باید در نظر داشت که چوب بامبو در مقایسه با سایر چوب ها مقاومت کمتری در برابر نم و رطوبت از خود نشان می دهد، بنابراین استفاده از آن در محیط های مرطوب ساختمان توصیه نمی شود.

بامبو جز مصالح بازگشت پذیر به شمار می آید و این ماده طبیعی سازگاری زیادی با محیط زیست دارد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته به بررسی انواع کفپوش بامبو، مزایا و معایب این محصول می پردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.


بامبو چیست؟


بامبو (Bamboo) علفی غول پیکر است که با بریدن بخش های بالای آن، دوباره رشد می کند. پس این تصور که بامبو یک درخت است را همین حالا فراموش کنید. این گیاه بومی کشور کامرون در آفریقاست اما به دلیل تنوع بیش از 660 نوع آن، در بخش های دیگری از کره زمین هم می توان بامبو کاشت.

در بخش های جنوبی ایران، شرایط کاشت بامبو وجود دارد و چوب خیزران که یکی از متنوع ترین گونه های بامبو در جهان است در جنوب ایران کاشته می شود. عمده استفاده ای که از چوب بامبو در صنعت ساختمان سازی می شود از همین گونه خیزران است که پوستی کلفت تر از سایر گونه ها دارد. بهترین نوع بامبو در کشورهای چین و ژاپن و مناطقی از هندوستان رشد می کنند.


کفپوش بامبو چیست؟


کفپوش های بامبو را از تنه این علف غول پیکر می سازند. پس از بریدن شاخه های بامبو، آن را به صورت نواری یا رشته ای برش می دهند، خشک می کنند و به شکل ورقه هایی قابل استفاده است. کارخانجاتی که به شکل تخصصی روی تولید کفپوش های بامبو تمرکز دارند، مزارعی را برای کشت بامبو اختصاص داده اند.

پس از کاشت بامبو، حدود پنج سال وقت نیاز است تا ساقه ای سفت و محکم برای برداشت ایجاد شود. برخلاف درختان که با بریدن تنه آنها، دیگر درخت رشد نمی کند، بامبو پس از برش خوردن ساقه آن، دوباره رشد می کند. کفپوش های بامبو شباهت زیادی به کفپوش های چوبی سنتی دارند و به همین دلیل به جایگزینی جدی برای کفپوش های چوبی تبدیل شده اند.

شما می توانید از این نوع کفپوش ها به همراه وسایل چوبی تزیینی و طراحی دیوار چوبی در بخشی از فضای پذیرایی، زیبایی فضای خانه را دوچندان کنید.

 

کفپوش بامبو چیست؟


مزایای کفپوش های بامبو


کفپوش بامبو چه مزیتی نسبت به کفپوش های دیگر دارد؟ چرا بهتر است به جای کفپوش های پارکت یا لمینت از این نوع کفپوش برای خانه استفاده کنیم؟ در ادامه برخی از مهم ترین مزایای کفپوش های بامبو را بیان می کنیم.

دوستدار محیط زیست: برخلاف پارکت و لمینت که برای تولید آن، درختان زیادی بریده می شوند، کفپوش های بامبو کاملا سازگار با محیط زیست هستند. اول از همه اینکه بامبو یک نوع علف محسوب می شود و درخت نیست و ثانیا با بریدن ساقه بامبو، در عرض چند سال، دوباره رشد می کند و به همان اندازه می رسد. بنابراین اگر دوست دارید روی کفپوشی قدم بزنید که برای تولید آن درختی بریده نشده، کفپوش بامبو تنها انتخاب است.

نگهداری آسان: تمیز کردن و نگهداری از کفپوش جنس بامبو بسیار ساده است. با جاروی دستی یا جارو برقی به راحتی می توانید گرد و غبار روی کفپوش را پاک کنید. همچنین برای تمیز کردن کفپوش از لکه ها، با استفاده از تی مرطوب و کمی آب و صابون می توانید بامبو را به راحتی تمیز کنید.

قابلیت تکمیل و ترمیم: یکی از جذاب ترین ویژگی های کفپوش های بامبو این است که می توانید در گذر زمان آن را بزرگتر یا ترمیم کنید. با گذشت زمان بامبو ممکن است خراشیده شده و تغییر رنگ بدهد. خوشبختانه با سمباده زدن و اعمال یک پوشش جدید، سطح کفپوش به راحتی به روز اول خود بر می گردد. البته توجه داشته باشید که کفپوش مهندسی شده بامبو را نمی توان بازسازی کرد.

طول عمر بالا: کفپوش بامبوی رشته ای از ترکیب الیاف بامبو مانند بافت فرش تولید می شود و به همین دلیل بسیار قوی تر از انواع دیگر کفپوش های چوبی است. این نوع کفپوش در برابر ضربه، رفت و آمد زیاد و وزن های بالا، بسیار مقاوم است و همین مقاومت باعث افزایش طول عمر آن می شود. با یکبار خرید کف پوش بامبو حداقل تا 10 سال نیازی به تعویض کفپوش خانه نخواهید داشت.

مقاوم در برابر آفات: گیاه بامبو در حالت طبیعی آفات کمی دارد. در کاشت این گیاه از آفت کش های زیادی استفاده می شود که حشرات را از آن دور می کند. در فرایند تولید کفپوش های بامبو هم روی این موضوع تمرکز ویژه ای می شود و مقاومت آن در برابر آفات را افزایش می دهند.

بی ضرر برای حیوانات خانگی: اگر حیوان خانگی (سگ، گربه یا …) دارید، کفپوش های بامبو یکی از بهترین کفپوش ها برای خانه شما هستند. این نوع کفپوش در برابر خراشیدگی مقاومت بالایی دارند و در صورت خراشیده شدن قابل ترمیم هستند.

سهولت در نصب: کار نصب کفپوش های بامبو خیلی دشوار نیست. حتی خود شما با کمی جستجو در اینترنت و تماشای ویدیوهای نصب کفپوش، می توانید آن را در خانه نصب کنید.

نرمی و لطافت: برخلاف کفپوش های سرامیک و سنگی که بسیار سخت هستند، کفپوش های بامبو نرمی و لطافت ویژه ای دارند. با قدم زدن روی این کفپوش ها به نرمی آن پی خواهید برد. این ویژگی باعث شده کفپوش های بامبو یکی از بهترین انتخاب ها برای کفپوش اتاق خواب باشند.


معایب کفپوش‌های بامبو


انصافا مزایای کفپوش های بامبو نسبت به معایب آن خیلی بیشتر است. اما قبل از انتخاب این نوع کفپوش بهتر است درباره نقاط ضعف آن هم اطلاع داشته باشید. معایب این نوع کفپوش ها عبارت است از:

مستعد ایجاد خط و خش: کفپوش های بامبو با گذشت زمان و برخورد اجسام به آن دچار ساییدگی و خط و خش می شوند. به همین دلیل باید هرچند وقت یکبار سطح آن را سابید تا تمیزی اولیه را بدست آورد. این موضوع باعث نازکتر شدن کفپوش می شود که به مرور، کیفیت آن را کاهش می دهد.

تنوع نسبتا کم: نسبت به پارکت و لمینت که جزو پرطرفدارترین کفپوش های چوبی موجود در بازار هستند، کفپوش های بامبو تنوع کمتری دارند. به دلیل نمای چوبی بامبوها نمی توان طرح و رگه های خاصی روی آن ایجاد کرد. هرچقدر طراحی روی کفپوش های بامبو بیشتر شود، از حالت طبیعی خود خارج می شوند.

حساس در برابر رطوبت: یکی از بزرگترین مشکلات کفپوش های از جنس بامبو، حساسیت بالای آنها در برابر رطوبت و آب است. البته می توان سطح این کفپوش ها را با پارچه های مرطوب تمیز کرد اما تماس مداوم رطوبت و خیسی با کفپوش، باعث کپک زدگی و پوسیدگی آن می شود. اما نگران نباشید، ما به شما چوب ترموود را پیشنهاد می کنیم.

انتشار گازهای مضر: در فرایند ساخت کفپوش های بامبو از ترکیبات فرمالدهید استفاده می شود تا دوام و مقاومت این کفپوش افزایش پیدا کند. این ترکیبات برای سلامتی انسان ضرر دارد و هر چقدر میزان این فرمالدهید در یک کفپوش کمتر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.

 

انواع کفپوش بامبو


انواع کفپوش بامبو


کفپوش های بامبو از نظر ساختاری در مدل های مختلفی تولید شده و در بازار وجود دارند. البته این نوع کفپوش تنوع زیادی ندارد و مدل های مختلف آن از نظر ظاهری با هم فرق می کنند. انواع مختلف کفپوش بامبو عبارت است از:


کفپوش با رگه های افقی


توجه داشته باشید که تایل ها یا ورقه های کفپوش بامبو به شکل مستطیل هستند. یکی از مدل های این نوع کفپوش، بامبو با رگه های افقی است. در این مدل، رگه ها در عرض مستطیل قرار دارند که برای فضاهای کوچک و جمع و جور بسیار مناسب است. این نوع کفپوش، کمکی به بزرگتر نشان دادن محیط نمی کند.


کفپوش با رگه های عمودی


اگر قصد دارید محیط خانه بزرگ و طویل تر از حد معمول به نظر برسد، کفپوش های بامبو با رگه های عمودی را سفارش بدهید. رگه های اصلی بامبو در این نوع کفپوش به حالت طبیعی وجود دارد و طول بزرگتر ورقه ها را پوشانده است.


کفپوش دارای بافت درشت


نوع دیگری از کفپوش های بامبو، کفپوش های دارای بافت درشت است. در این نوع کفپوش، از دانه های درشت و خرده چوب برای تزیین و زیباتر کردن کفپوش بامبو استفاده شده است. این مدل از کفپوش های بامبو تنوع بسیار زیادی دارند.


کفپوش مهندسی شده


نوع دیگری از کفپوش‌ جنس بامبو، کفپوش های مهندسی شده است. در این مدل، عیب ها و نقاط ضعفی که به صورت طبیعی روی ورقه های بامبو وجود دارد را با استفاده از دستگاه های پیشرفته، حذف می کنند. این مدل کف پوش بامبو از سایر مدل ها گرانتر است.


تفاوت کفپوش چوبی و بامبو


احتمالا اگر قصد خرید کفپوش خانه را دارید و بین کفپوش بامبو و چوبی در تردید هستید ما در ادامه مطلب تصمیم داریم تا شما را از تفاوت های بین کفپوش چوبی و کفپوش بامبو نیز آشنا کنیم پس با ما همراه باشید:

* تنوع و طرح های کفپوش های چوبی بیشتر از بامبو است.
* اگر به دنبال کفپوش مقرون به صرفه تر هستید بامبو انتخابی مناسب تر است.
* اگر کفپوش را برای مکانی پر رفت و آمد می خواهید، کفپوش چوبی گزینه بهتری است چراکه چوب مقاومت بیشتری به نسب با چوب های بامبو دارد.
* بامبو و چوب هر دوسازگار با محیط زیست بوده و قابل تجدید پذیر اما از آن جهت که درخت بامبو رشد بیشتری دارد کمتر به محیط طبیعی نیز آسیب وارد می کند.


نگهداری و تعمیر کفپوش های بامبو


نگهداری از بامبو نسبتا آسان است. فقط کافیست سطح کفپوش را به طور مرتب با جارو تمیز کنید تا ذرات و گرد و غبار در لایه های آن پنهان نشود. همچنین می توانید از دستمال یا تی مرطوب به همراه یک شوینده غیرقلیایی هم برای تمیز کردن سطح کفپوش استفاده کنید. بامبو در مقایسه با کفپوش های چوبی مثل پارکت و لمینت مقاومت نسبتا بیشتری در برابر رطوبت دارد. همچنین مقاومت کفپوش های بامبو در برابر خراش و فرورفتگی بیشتر است. به همین دلیل در برابر قرار گرفتن طولانی مدت اجسام سخت و سنگین مانند مبل روی آن، آسیبی به آن وارد نمی شود.

لازم به ذکر است که بامبو در برابر تابش مستقیم نور خورشید حساس است. بنابراین در اتاق هایی که نور مستقیم وارد آن می شود حتما از پرده‌ اتاق در نوع ضخیم استفاده کنید. تابش مداوم خورشید روی کف پوش بامبو باعث تغییر رنگ آن می شود.

احتمال ترک خوردن کف پوش بامبو در محیط هایی با رطوبت خیلی زیاد یا خیلی کم وجود دارد. بنابراین بهتر است از این نوع کفپوش در محیط هایی با رطوبت متوسط استفاده کنید. بسیاری از شهرهای ایران، این نوع آب و هوا را دارند و کفپوش بامبو در آنها قابل استفاده است.

 

نحوه نصب کفپوش بامبو


نحوه نصب کفپوش بامبو


درست مانند نصب دیگر کفپوش ها، سطح زیرین باید تمیز و تراز باشد. بعد از آماده کردن سطح زیرین، نصب کفپوش را شروع کنید. دو روش برای نصب کفپوش بامبو وجود دارد؛ اگر سطح زیرین چوبی باشد؛ نصب با میخ انجام می شود و چنانچه زیرسازی بتنی باشد باید از یک نوع چسب خاص استفاده کنید. این چسب مانند یک مانع بخار نیز عمل خواهد کرد. کفپوش های چسبی دارای سیستم چفت کام و زبانه هستند که به شما اجازه می دهد؛ خودتان کفپوش را با توجه به میزان مهارتتان به راحتی نصب کنید.

بعد از انتخاب و دریافت بامبو، اولین کاری که باید انجام دهید این است که اجازه دهید؛ محصول خود را با محیط موردنظر تطبیق دهید. این پروسه ساده مستلزم این است که:

- جعبه کفپوش بامبو را باز کنید و کاملاً صاف روی کف اتاقی که قرار است نصب شود؛ پخش کنید.
- ترموستات را تنظیم کنید تا دمای اتاق معمولی شود.
- ۷۲ ساعت، بامبو را در این حالت نگه دارید.

پروسه سازگارسازی باعث می شود؛ بامبو خود را با میزان رطوبت محیط وفق دهد. بعد از اتمام پروسه نصب، از این محصول مقاوم مناطق حاره ای لذت ببرید؛ محصولی که نمای طبیعی و استحکام آن درست به اندازه کفپوش چوبی است.


بهترین برندهای کف پوش بامبو


اکثر تولیدکنندگان کفپوش های چوبی، بخشی از فعالیت خود را به تولید کفپوش های بامبو اختصاص داده اند. در کشور ایران شرکت معروفی در این زمینه وجود ندارد اما کمپانی های خارجی معروفی در عرصه تولید کفپوش های بامبو فعالیت می کنند. در کشور ایران هم می توانید نام و نشان این کفپوش های خارجی را مشاهده کنید.

نام برخی از معروف ترین برندهای تولیدکننده کف پوش بامبو عبارت است از:

* پلی بو (Playboo)
* کالی (Cali Bamboo Flooring)
* ترگرن (Teregren)
* امبینت (Ambient)
 

سخن پایانی


خرید کفپوش بامبو را به کسانی که دوستدار محیط زیست هستند و نمی خواهند برای ساخت کفپوش خانه آنها درختی بریده شود پیشنهاد می کنیم. این نوع کفپوش از ساقه بامبو ساخته می شود و به همین دلیل زیبایی و جنس خاصی دارد. از جمله مزایای این نوع کفپوش می توان به قیمت مناسب، طول عمر بالا، نگهداری آسان و بی ضرر بودن آن برای حیوانات خانگی اشاره کرد. در این مقاله به معرفی کفپوش بامبو، مزایا، معایب و انواع آن پرداختیم.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت پارکت و لمینت در چیست و کدام بهتر است؟

سوالات متداول
  • کفپوش بامبو چیست؟
    کفپوش بامبو، کفپوش مدرنی است که از گیاه بامبو ساخته می شود و دارای زیبایی منحصر به فرد و دوام بالایی است. کفپوش بامبو جایگزینی مناسب برای کفپوش چوبی است.

برچسب ها:

کفپوش بامبو ،بامبو ،کفپوش 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman