پارکت چوبی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پارکت چوبی خوب چه ویژگی هایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۲ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۹

انتخاب کفپوش مناسب برای استفاده در نماهای داخلی از جمله ملزومات ساختمان‌های امروزی هستند که علاوه بر نقش عایق بودن، زیبایی دکوراسیون را نیز به همراه دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، امروزه بیش از ده‌ها نوع کفپوش و پارکت در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌گردند. هر کدام آنها بسته به جنس، کارایی، دوام و قیمتی که دارند، مخاطبان خاص خود را دارند. لمینت، سنگ، مرمر، موکت، پارکت چوبی و حتی فرش.

انتخاب کفپوش، موضوع مهمی است که روی تصمیم گیری‌های بعدی هم تاثیرگذار است. برای انتخاب کفپوش مناسب، باید تصمیم بگیرید که راندمان و بازدهی مورد انتظار شما از کفپوش مورد نظرتان چیست. جزئیات بسیاری از جمله رنگ، بافت، عرض و جنس در پارکت وجود دارد که قبل از استفاده از کفپوش باید مد نظر قرار گیرند.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت پارکت و لمینت در چیست و کدام بهتر است؟

انواع کفپوش‌ها را بشناسید

معرفی انواع کفپوش به طور مفصل در این مطلب نمی‌گنجند. به همین دلیل مروری گذرا بر آن‌ها خواهیم داشت.

* لمینت

لمینت، کفپوشی بادوام، ارزان، عایق و دارای تنوع فراوان در رنگ و شکل ظاهری است. لمینت با تکسچر چوب از انواع پرطرفدار هستند. نصب آن بسیار آسان است و پس از نصب نیاز به ساب و لاک ندارد. نسبت بالای چوب مورد استفاده در لمینت باعث ایجاد فضایی طبیعی و گرم می‌شوند. لمینیت‌ها به علت صیقلی بودن، مناسب فضاهایی مانند آشپزخانه، حمام و اتاق کودک یا رختشویخانه نیستند.

* کفپوش ارتجاعی

این کفپوش‌ها شامل فرآورده‌های مصنوعی مختلفی از قبیل لینولئوم، چوب پنبه (ورقه یا کاشی)، پلاستیک و فرآورده‌های دیگر هستند و بیشتر مناسب سالن‌های ورزشی ساختمان یا باشگاه‌ها هستند.

* کفپوش‌های بامبو

کفپوش بامبو علاوه بر ظاهری شیک و طبیعی، بسیار مستحکم است. این کفپوش نسبت به سایر کفپوش‌های چوبی کمتر منبسط می‌شوند. از همین رو برای هر نوع آب و هوایی مناسب هستند.

* مرمر

این سنگ طبیعی و لوکس به واسطه دوام، مقاومت بالا و ظاهری شیک، انتخاب اقشار مرفه جامعه است؛ چرا که قیمت این کفپوش نسبت به کفپوش‌های معمولی گران‌تر است. خنکی و دوام بالا از مزایای این سنگ قیمتی است. نمای سنگ پوش‌های مرمر بسیار آرامش بخش و برای اتاق خواب و مکان‌هایی که به نظافت و تمیزی زیادی دارند مناسب است؛ اما برای مناطق سردسیر توصیه نمی‌شود.

* کفپوش PVC

ضد آب بودن، عمر مصرفی بالا، نصب و نگهداری راحت و مهم‌تر از همه قیمت ارزان سبب پرطرفدار بودن این کفپوش شده است. از این کفپوش در تمام قسمت‌های خانه از جمله اتاق خواب، اتاق نشیمن، اتاق کار، اتاق بازی، ورودی و سایر نقاط پر رفت و آمد، می‌توان استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: بررسی مزایا و کاربردهای دیوارپوش PVC در ساختمان

* کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک از کفپوش‌های مقاوم و با قیمت مناسب‌اند که در آشپزخانه، حمام و بخشی از مناطق سالن پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در برخی از ساختمان‌ها از این مصالح برای تزئین یا پوشاندن دیوار و کف قسمت‌های مشاع هم استفاده می‌شود.

* پارکت چوبی

پارکت چوبی با کنار هم قرار دادن قطعات چوبی در اشکال و ابعاد مختلف تشکیل می‌شود. آنها به صورت یک تکه و چند لایه وجود دارد که بعد از نصب، هر دو از ظاهری یکسان برخوردارند. این نوع پارکت از کفپوش‌های قدیمی و زیبا و بادوام هستند. به دلیل هماهنگی و هارمونی بیشتر با مبلمان داخل منزل یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای دکوراسیون داخلی است.

پارکت چوبی از چوب درختانی مانند راش، گیلاس و بلوط ساخته می‌شود. بعد از نصب بر روی کف باید ساب زده و صیقل داده شود، سپس روی آن لاک یا براق کننده می‌زنند. چوب‌های سخت این پارکت ها معمولاً با دوام‌تر از چوب‌های نرم هستند. الوارهای بریده شده دارای ظاهر زیبایی هستند و در ساختمان‌های سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پارکت چوبی

انواع پارکت چوبی با توجه به جنس چوبی که از آن استفاده می‌شود دارای انواع مختلفی است. مانند بلوط قرمز (red oak)، بلوط سفید (white oak)، افرا (maple)، چری (cherry)، پارکت چوب سفید یا اش سفید (white ash)، پارکت چوب گردو (walnut) از نوع hickory و pecan.

 

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب استفاده از چوب در ساختمان سازی

مزایا و معایب پارکت چوبی

پارکت چوبی صد در صد طبیعی است و عایقی برای صوت و گرما محسوب می‌شود. به علت عایق بودن، این نوع پارکت اکثراً ترجیح کسانی است که مشکل گرما دارند.

پارکت چوبی ترمیم پذیر است و با هر محیطی منطبق می‌شود. مقاوم برای مکان‌های پرتردد است. تمیز کردن پارکت تمام چوب بسیار ساده است و نیاز به ابزاری خاص ندارد و تنها با دستمال مرطوب پاک می‌شود. همچنین از رشد قارچ و کپک در کف منزل جلوگیری می‌کند.

پارکت چوبی، مخصوصاً انواع قدیمی آن، معمولاً در جاهای مشخصی جیرجیر می‌کنند. دلیل آن کشیده شدن یک چوب روی چوب دیگر است که معمولاً در محل اتصال با زیر ساز است.

پارکت چوبی نسبت به آب فوق العاده حساس است و در صورت تماس با آن سریعاً متورم می‌شود. در اثر برخورد با اشیا نوک تیز آسیب پذیر است و خط و خش می‌افتد. بعد از چند سال جلا دادن و لاک زدن نیاز دارد.

خطر آتش سوزی و خورده شدن توسط موریانه هم از معایب مهم پارکت چوبی است. هزینه نگهداری پارکت چوبی هم به دلیل طبیعی بودن متریال آن بالاست.

چوب ماده‌ای پویا است که مانند تمامی مواد آلی دیگر دارای ویژگی و خاصیت منحصر به خود بوده و دائماً در حال تغییر است. به دلیل همین خواص ویژه‌ای که چوب دارد می‌بایست مراقبت ویژه‌ای از پارکت چوبی کرد و هرازگاهی آن‌ها را با روغن مخصوص پولیش کرد.

پارکت چوبی قیمت بالایی دارند و نصب آن‌ها مشکل است.

پارکت چوبی برای چه مکان‌هایی مناسب است؟

پارکت چوبی در انواع محل‌ها مانند منزل و محل کار و محوطه‌های داخلی مانند راهرو می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه می‌تواند 50 سال عمر کند بی شک به انتخاب اول بسیاری از خانواده‌ها برای تغییر دکوراسیون کف تبدیل می‌شود. چوب دارای مقاومت زیادی است. حتی می‌توان در مکان‌های پر رفت و آمد مانند گالری و کافه‌ها نیز از کفپوش مطابق با سلیقه مشتری و طرح‌های مختلف چوب استفاده کرد.

برای انتخاب پارکت چوبی باید به چه مواردی دقت کرد؟

* انتخاب رنگ پارکت نیز بسته به فضای مورد استفاده و نیازهای شما متغیر است. پارکت‌های طوسی، محیطی مدرن ایجاد می‌کنند. اما پارکت‌های چوبی حال و هوایی طبیعی و گرم به مکان می‌بخشد.
* پارکت چوبی که با مبلمان و اثاث خانه تضاد و کنتراست دارند، هم جذابیت فضا را بیشتر می‌کنند و هم باعث شیک‌تر شدن مبلمان می‌شوند.
* در انتخاب پارکت چوبی علاوه بر رنگ و مدل، معیار دوام را فراموش نکنید.
* ضخامت پارکت چوبی از جهت دوام پارکت اهمیت زیادی دارد. ضخامت این پارکت باید بر اساس وضعیت کف زمین و میزان تردد انتخاب شود. به طور کلی در منازل مسکونی، پارکت‌هایی با ضخامت هشت میلیمتر، استاندارد هستند.
* پارکت‌های چوبی شیاردار، دارای ضخامت بالایی هستند اما میزان سایش آن‌ها زیاد است. این پارکت‌ها که از لحاظ طراحی دارای ظاهری زیبا هستند، نباید برای مکان‌های تجاری یا ورودی خانه که تردد در آن زیاد است مورد استفاده قرار گیرند.
* برای اطمینان از کیفیت و ضمانت مدل‌های پارکت هایی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید به گواهی‌هایی که سازنده در اختیار دارد نگاهی بیندازید.
* مدت ضمانت نیز یکی از معیارهای مهم در انتخاب بهترین پارکت چوبی است.

و در نهایت اینکه پارکت چوبی و انتخاب آن برای کفپوش کردن فضای خانه کاملاً سلیقه‌ای است و بهتر است هنگام انتخاب این کفپوش به تمام مزایا و معایب آن توجه لازم را داشته باشید.

تسنیم


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman