تفاوت سقف تیرچه بلوک با تیرچه کرومیت در چیست؟ بررسی جامع 5 مورد

تفاوت سقف تیرچه بلوک با تیرچه کرومیت در چیست؟ بررسی جامع 5 مورد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۳ | ۱۴۰۱/۱۲/۲۴

سقف تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت از پرکاربرد ترین سقف های در صنعت ساختمان هستند که در این مقاله به مقایسه آن ها می پردازیم.

به گزارش اخبار ساختمان،سقف تیرچه کرومیت از فولاد ساخته شده‌است و به‌دلیل مقاومت سایش و ضربه، به‌عنوان یک گزینه‌ی محبوب برای ساختمان‌های صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. علاوه‌بر آن، سقف تیرچه بلوک، نسبت‌به کرومیت، مقاوت بیشتری را در برابر آتش از خود نشان می‌دهد.

سقف‌های تیرچه بلوک و کرومیت، نسبت‌به یکدیگر از تفاوت‌های جرئی برخوردار هستند که در ادامه قصد داریم به برری دقیق تفاوت سقف تیرچه بلوک با کرومیت بپردازیم، پس ما را تا پایان همراهی کنید.

مهم‌ترین تفاوت‌ سقف تیرچه بلوک با کرومیت

سقف کرومیت نسبت‌به سقف تیرچه بلوک سبک‌تر است؛ این به معنی کمتر بودن وزن سقف است و این موضوع می‌تواند در برخی موارد، مانند ساختمان‌هایی که از زیرسازی ضعیفی برخوردار هستند، مهم باشد.

همان‌طور که می‌دانید، سقف تیرچه بلوک و کرومیت دو نوع سقف مختلف هستند که هرکدام ویژگی‌ها و مزایای مخصوص به خود را دارند. از مهم‌ترین تفاوت سقف تیرچه بلوک با کرویمت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارت‌اند از:

  • مصالح ساختاری

سقف تیرچه بلوک از بلوک‌های سبک وزن تشکیل شده‌است که از مصالحی مانند خاکستر سبک، سیمان، شن و آب ساخته می‌شوند. در حالی که سقف کرومیت، توسط ورق‌های فلزی ساخته شده که به‌صورت پیچیده در هم تابیده شده‌اند.

  • نصب و نگه‌داری

نصب سقف کرومیت نسبتاً ساده است و نصب آن بدون استفاده از جک زیر سقف انجام می‌شود، اما نصب سقف تیرچه بلوک پیچیده‌تر است و به دقت بیشتری نیاز دارد. سقف کرومیت نسبت‌به سقف تیرچه بلوک به مراقبت و نگهد‌اری بیشتری نیاز دارد، زیرا سقف کرومیت به‌دلیل استفاده از ورق‌های فلزی برای ساختار آن، بیشتر به خرابی و خوردگی دچار می‌شود.

  • مقاومت در برابر زلزله

سقف تیرچه بلوک به‌دلیل استفاده از مصالح غیرفلزی یا به نوعی وجود بتن در ساخت آن، در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارد. در حالی که سقف کرومیت به‌دلیل استفاده از ورق فلزی، مقاومت کمتری را نسبت‌به تیرچه بلوک در برابر زلزله از خود نشان می‌دهد.

  • انعطاف‌پذیری

سقف تیرچه بلوکی به‌دلیل استفاده از بلوک‌های سبک و آجرهای بتنی، انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت‌به سقف کرومیت دارد. انعطاف‌پذیری را می‌توان یکی دیگر از تفاوت سقف تیرچه بلوک با کرومیت به‌شمار آورد که در چنین شرایطی، در صورت وجود تغییرات در طرح ساختمان، سقف تیرچه بلوکی می‌تواند به‌راحتی تغییر کند.

  • قیمت

قیمت سقف تیرچه بلوک به‌دلیل ساختاری که دارد، نسبت‌به سقف کرومیت از قیمت پایین‌تری برخوردار است. به‌نوعی می‌توان گفت این سقف از سقف کرومیت، مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

سقف تیرچه بلوکی بهتر است یا کرومیت؟

هر دو نوع سقف تیرچه بلوکی و کرومیت، مزایا و معایب خود را دارند و به ویژگی‌های خاص پروژه‌ٔ شما بستگی دارد که کدام یک را برای ساختمان‌سازی انتخاب کنید. سقف کرومیت، معمولاً در مقایسه با سایر نوع سقف‌ها، سبک‌تر است و نسبت‌به سقف تیرچه بلوک، وزن کمتری دارد.

سقف تیرچه بلوک، همچنین مقاومت بیشتری در مقابل زلزله دارد و باعث افزایش ایمنی ساختمان می‌شود. همچنین این نوع سقف از قیمت بیشتری نسبت‌به سقف تیرچه کرومیت برخوردار است، اما باید توجه داشت که نصب سقف تیرچه بلوکی، نیاز به دستگاه‌های بالابر و تراشکاری دارد و درنتیجه زمان بیشتری را برای اجرا و نصب از آن خود می‌کند.

همچنین سقف کرومیت به‌دلیل وزن سبک‌تر و نصب آسان‌تر نسبت‌به سقف‌های دیگری که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند هزینهٔ نصب را کاهش دهد، اما در صورتی که نیاز به تعویض شیروانی‌ها یا تعویض بخشی از سقف وجود داشته باشد، تعویض بخشی از سقف کرومیت ممکن است مشکل و هزینه‌بر باشد.

درنهایت، برای انتخاب بهترین نوع سقف برای پروژهٔ خود، باید با توجه به ویژگی‌های ظاهری و باطنی ساختمانتان، به‌درستی تحقیق کرده و با متخصصان ساختمان در این حوزه مشورت کنید.

ویژگی‌های سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک یک نوع سقف است که از بلوک‌های سبک و قالب‌های فلزی یا سفالی تشکیل شده و در برخی موارد در ساخت آن از مصالح دیگری مانند خاکستر سبک و سیمان، آرماتور حرارتی، بتن و ... نیز استفاده می‌شود.

متداول‌ترین نوع سقف‌های تیرچه بلوک که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، بتنی است. ناگفته نماند که این سقف‌ها از سطحی یکدست و یکپارچه تشکیل شده‌اند و در برابر نیروهای افقی، مقاومت بسیار خوبی را از خود به‌جا می‌گذارند.

برخلاف سقف‌های فلزی و سقف‌های چوبی، سقف تیرچه بلوک، مزایای زیادی دارد که ازاین‌رو می‌توانید به برخی از مهم‌ترین تفاوت سقف تیرچه بلوک و کرومیت پی ببرید؛ ویژگی‌های سقف تیرچه بلوک عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر حریق

سقف تیرچه بلوک به‌دلیل استفاده از مصالح غیرقابل‌‌اشتعال مانند بلوک‌ها و خاکستر سبک، مقاومت بالایی در برابر حریق دارد.

  • عایق حرارتی و صوتی

بلوک‌های سبک که در ساخت سقف تیرچه بلوک استفاده می‌شوند، عایق حرارتی و صوتی خوبی دارند که باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان می‌شوند.

  • پایداری ساختاری

سقف تیرچه بلوک به‌دلیل ساختار متشکل از بلوک‌های سبک و وزن سبک، پایداری ساختاری بالایی دارد و در برابر ارتعاشات و لرزش‌های زمین مقاومت بالایی را از خود به نمایش می‌گذارد.

ویژگی‌های سقف کرومیت

سقف کرومیت یک نوع سقف فلزی است که از ورق‌های فولادی با پوشش کرومیوم تشکیل شده‌است. برخلاف سقف‌های سنتی مانند سقف تیرچه بلوک، سقف کرومیت از ورق‌های فولادی ساخته می‌شود. بسیاری از مهندسان، به‌علت هزینهٔ پایین‌تر و زمان کمتر در نصب، از سقف‌های کرومیت در ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند. این سقف‌ها توانسته‌اند به جایگاه خوبی در ساختمان‌سازی دست پیدا کنند. بالاتر به برخی از مهم‌ترین تفاوت تیرچه بلوک با کرومیت پرداختیم که موجب شناخت بیشتر ما نسبت‌به این 2 سقف شد. در اینجا می‌خواهیم شما را با بهترین ویژگی‌های سقف کرومیت آشنا کنیم که عبارت‌اند از:

  • اجرای همزمان چند سقف

یکی از ویژگی‌های بارز سقف کرومیت، اجرای همزمان چند سقف با یکدیگر است. همین موضوع سبب شده‌است تا بسیاری از مهندسان، از سقف کرومیت در ساختمان‌سازی استفاده کنند و برخی از هزینه‌های اضافی را کاهش دهند.

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی

پوشش کرومیومی که روی سقف کرومیت قرار می‌گیرد، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و مانع از تخریب ورق‌های فولادی سقف می‌شود.

  • نصب سریع

سقف کرومیت به‌دلیل ساختار ساده و وزن سبک، نصب سریعی دارد و معمولاً در ساختمان‌هایی که زمان ساخت کمی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ظاهر زیبا

سقف کرومیت دارای ظاهری زیبا و مدرن است و باعث می‌شود در ساختمان‌هایی که به زیبایی خاصی نیاز دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت سقف تیرچه بلوک و کرومیت در انواع آن

سقف کرومیت یکی از انواع سقف های فلزی است که با استفاده از ورق‌های فولادی کرومیتی ساخته می‌شود. این نوع سقف با ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر ضدزنگی و مقاومت در برابر خوردگی معروف است و برای ساختمان‌های صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می‌شود.

سقف تیرچه بلوک یکی از انواع سقف‌های سبک و مقاوم است که برای انواع مختلفی از ساختمان‌ها مانند مسکونی، صنعتی و ... استفاده می‌شود. در این نوع سقف، تیرچه‌های فولادی روی بلوک‌های سیمانی قرار می‌گیرند و با پوشش دادن آن‌ها با بتن، یک سازهٔ قوی و مقاوم برای حمایت از سقف ساخته می‌شود.

همانطور که بالاتر هم توضیح دادیم، سقف تیرچه بلوک با کرومیت از تفاوت‌های ریز و درشتی برخوردار هستند، ازاین‌رو این تفاوت‌ها در انواع آن‌ها نیز مشاهده می‌شود و شما می‌توانید با توجه به نیاز ساختمان و نظریه‌های مهندسی، یکی از انواع سقف تیرچه بلوک یا کرومیت را تهیه و در ساختمان‌سازی از آن استفاده کنید.

از انواع سقف تیرچه بلوک می‌توان به سفالی، فومی و سیمانی اشاره کرد. در مقابل، سقف‌های کرومیت هم انواع مختلفی دارند که سقف تیرچه بلوک کرومیت، سقف کاپوزیت کرومیت و سقف پلیمر کرومیت از انواع اصلی این سقف‌ها هستند.

عوامل مؤثر بر قیمت سقف تیرچه بلوک و کرومیت

قیمت سقف تیرچه بلوک و کرومیت می‌تواند با توجه به اندازه، حجم، مدل، شرکت تولیدکننده و ... متغیر و متفاوت باشد. درواقع، شما در هنگام ساختمان‌سازی می‌بایست با توجه به نیاز ساختمانتان، یکی از انواع این سقف‌ها را انتخاب کنید تا درنهایت بتوانید قیمت تمام‌شده در هنگام خرید سقف را به‌دست آورید.

یکی از عوامل مؤثر قیمت‌گذاری در این 2 سقف در ایران، نوسانات بازار ارز است که بدون شک، در افزایش یا کاهش قیمت مصالح ساختمانی هم تأثیر می‌گذارد. یکی دیگر از نکات مهم در قیمت سقف تیرچه بلوک و کرومیت، طول متر این سقف‌هاست که در هنگام خرید، قیمت اجراشدهٔ یک مترمربع از آن‌ها باهم مقایسه می‌شود.

نحوهٔ ساخت سقف‌های تیرچه بلوک و کرومیت، یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت آن‌ها به‌شمار می‌رود. با اطلاع از این عوامل مؤثر، خریدی بدون مشکل خواهید داشت، چراکه راحت‌تر می‌توانید هزینه‌های پروژهٔ ساخت‌وساز خود را محاسبه و مدیریت کنید.

کلام‌آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی دقیق‌ترین نکات در رابطه با تفاوت سقف تیرچه بلوک با کرومیت بپردازیم تا شما از تفاوت‌های اساسی بین این 2 سقف پرطرفدار آگاه شده و در هنگام تهیهٔ آن‌ها برای ساختمان‌سازی، با کوچک‌ترین مشکلی مواجه نشوید.

همچنین شما می‌توانید برای اطلاع دقیق‌تر از تفاوت سقف تیرچه بلوک با کرومیت، از افراد متخصص که در این حوزه فعالیت می‌کنند راهنمایی بگیرید، زیرا آن‌ها می‌توانند با توجه به شرایط ساخت‌وساز، بودجه و ... در انتخاب سقف مناسب به شما کمک کنند. امیدواریم از مطالعهٔ این مقاله لذت برده باشید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman