قیمت ها در بازار آهن آلات چه تغییری کرده است؟

قیمت ها در بازار آهن آلات چه تغییری کرده است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۹ | ۱۴۰۲/۰۱/۲۲

در پی روند اصلاح نسبی قیمت ها در بازار آهن و فولاد قیمت میلگرد آجدار در برخی از کارخانه ها ثابت اعلام شد و شمار زیادی نیز با کاهش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بودند و کف نرخ میلگرد آجدار همچنان در کانال ۲۳ هزار تومانی گزارش می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، قیمت آهن آلات در اغلب زیرمجموعه های بازار آهن داخلی روند کاهشی داشتند و شمار زیادی از مبادی فروش نیز تغییری در قیمت ها اعمال نکردند و عمدتا ثبات داشتند.

بازار ارز نیز نوسانات چندانی نداشت و قیمت دلار پس از برگشت به کانال ۵۱ هزار تومانی مجددا عقب نشینی کرد و در کانال ۵۰ هزار تومانی مبادله شد، به این صورت که هر دلار در بازار آزاد در پایان روز روی ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان بسته شد.

در پی روند اصلاح نسبی قیمت ها در بازار آهن و فولاد قیمت میلگرد آجدار در برخی از کارخانه ها ثابت اعلام شد و شمار زیادی نیز با کاهش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بودند و کف نرخ میلگرد آجدار همچنان در کانال ۲۳ هزار تومانی گزارش می شود.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده بنگاه ها بین ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشتند و در چند کارخانه مانند تیرآهن ظفربناب و اهواز قیمت ها ثابت اعلام شد.

انواع ورق ها هم با نوسانات متعددی همراه بودند به این صورت که قیمت روز ورق سیاه بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان کاهشی بود و چند کارخانه هم ثبات داشتند، همچنین قیمت انواع ورق سرد مانند ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی بدون تغییر اعلام قیمت شدند.

قیمت روز قوطی آهن نیز تقریبا در همه کارخانه ها ثابت بود و انواع لوله های داربستی، مانیسمان، صنعتی و ... نیز با ثبات قیمت همراه بودند. قیمت روز نبشی، سپری و انواع ناودانی نیز عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شدند اگرچه چند کارخانه نیز اصلاح قیمت داشتند.

همانطور که از روند نوسانات بازار آهن برمی‌آید پس از تعطیلات قیمت آهن آلات همچنان روی خط اصلاح است اما ادامه دار بودن این روند تضمین شده نیست و ممکن است با دستورالعمل و سیاست جدید مجددا قیمت ها افزایشی شود اما با این حال هر نوع افزایش قیمت تا پایان ماه رمضان بعید است.

دو نکته ای که درباره تنظیم بازار فولاد داخلی شنیده می شود آزادسازی فروش شمش بلوم در بورس کالا به صورت اعتباری است و نکته بعدی نیز تعیین نرخ پایه محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت است.

گویا معاملات اعتباری تا زمان رسیدن بازار به نقطه تعادل توسط وزارت صمت ممنوع شده است و در معاملات بورس کالای امروز نیز اعمال می شود. با این حساب به نظر می رسد قیمت پایه میلگرد در معاملات فردا کاهشی شود.

براساس گزارش ها امروز حدود ۴۶۷ هزار و ۳۳۰ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می شود که از این میزان حدود ۱۹۹ هزار و ۸۳۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد، قیمت شمش بلوم حدود ۱۷ هزار و ۸۷۷ تومان تعیین شده است که بیانگر کاهش ۱۷/۳ درصدی قیمت این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

نکته ای که در باره بازار آهن ایران وجود دارد قیمت اعلامی در این بازار عمدتا تابعی از سیاست های دستوری است و بازارساز می تواند روند کلی بازار را با دستورالعملی جدید تغییر دهد، در چنین شرایطی است که امکان تحلیل بازار براساس مؤلفه های بنیادین اثرگذار دشوار و حتی غیرممکن می شود.

اما با این حال آنچه مسلم است این است که با توجه به افزایش هزینه های تولید، کاهش قیمت مواد اولیه بیشتر از رقم فعلی، دیگر صورت نخواهد گرفت و در همین بازه های قیمتی متوقف می شود، اما این به معنای افزایش قیمت محصولات اولیه نیست. درباره محصولات نهایی نیز می توان گفت افزایشی تا پایان فروردین نخواهیم داشت.

جی پلاس


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman