آمار خانه های خالی کجاست؟

آمار خانه های خالی کجاست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۹ | ۱۴۰۲/۰۲/۱۰

در حالی که اخباری مبنی بر اراده دولت برای دریافت مالیات از خانه های خالی شهر تهران در روزهای آینده منتشر شده است، یک سوال مهم از دولت و سیاستگذار مسکن پایتخت آن است که آمار خانه های خالی تهران کجاست؟

به گزارش اخبار ساختمان، آخرین آمار رسمی مربوط به تعداد خانه های خالی شهر تهران و سایر شهرهای کشور که اعلام عمومی شد، مربوط به نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ است. از آن زمان به بعد هیچ آمار رسمی مربوط به تعداد خانه های خالی اعلام نشده است.

اخیرا اما مسوولان دولتی از وجود نزدیک به ۴۰۰‌ هزار خانه خالی تنها در چهار منطقه شهر تهران یعنی مناطق ۱ تا ۳ و منطقه ۲۲ شهر تهران خبر داده اند. این در حالی است که این مسوولان تنها به اعلام این آمار بسنده کرده و مشخص نیست که آمار کل خانه های خالی شهر تهران کجاست.

بر اساس آنچه در روزهای اخیر اعلام شده است، در سه منطقه شمالی تهران ۳۵۰‌ هزار خانه خالی از سکنه و در منطقه ۲۲ شهر تهران نزدیک به ۵۰‌ هزار واحد مسکونی خالی رصد شده است.

این در حالی است که مسوولان از آمار ۱۰‌ هزار واحدی خانه خالی در اختیار سازمان ها و ارگان های دولتی در استان تهران نیز خبر داده و اعلام کرده اند که قرار است به زودی و با تعیین یک ضرب‌‌‌الاجل زمانی، این واحدها به بازار مسکن به خصوص بازار اجاره عرضه شود. مکانیزم در نظر گرفته شده برای این اقدام نیز اخذ مالیات از این خانه های خالی در صورت عدم عرضه به بازار اعلام شده است.

در شرایطی که مطابق با اخبار منتشر‌شده، به همه شهرداران ۴۸ شهر استان تهران ضرب‌‌‌الاجل زمانی ۱۰ روزه داده شده است تا آمار شهرهای خود را به استانداری تهران اعلام کنند تا بتوان ضمن شناسایی خانه های خالی آنها روند دریافت مالیات از این واحدهای مسکونی خالی از سکنه را آغاز کرد، هنوز هیچ آمار رسمی از سوی مسوولان در خصوص تعداد کل خانه های خالی از سکنه در شهر و همچنین استان تهران داده نشده است.

مسوولان مسکن در دولت، اخیرا از عزم شورای مسکن استان تهران برای شناسایی واحدهای خالی خبر داده و گفته اند: به صرف و صلاح مالکان است که خانه هایشان را اجاره بدهند. چرا که دولت مصمم است برای ساماندهی بازار اجاره خانه های خالی را شناسایی کند و در این راه از آمار شهرداری ها، سامانه جامع املاک و اسکان، دستگاه های خدمات رسان و... استفاده می کند و پس از شناسایی قانون مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر خانه های لوکس اعمال خواهد شد.

براین اساس نیز، مقرر است شهرداری های استان تهران آمار شهرهای خود را به استاندار ارائه کنند و استاندار تهران برای این موضوع ضرب‌الاجل ۱۰ روزه در نظر گرفته است.

بررسی ها اما نشان می دهد لازم است در وهله اول آمار مربوط به خانه های خالی شهر تهران، استان تهران و سپس کل کشور به صورت رسمی اعلام عمومی شود. تا زمانی که این آمارها به طور شفاف اعلام نشود درک درستی از واقعیت تعداد خانه های خالی از سکنه وجود نخواهد داشت تا بتوان سیاست های درستی در این زمینه طراحی و برای همراهی مردم با این سیاست ها به منظور عرضه فوری این واحدها به بازار مسکن، از آنها درخواست همکاری کرد.

 

بیشتر بخوانید: اعمال مالیات بر خانه های بدون مستاجر در تهران

دنیای اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman