واحدهای غیرمجاز املاک به زودی پلمب می شوند

واحدهای غیرمجاز املاک به زودی پلمب می شوند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۲ | ۱۴۰۲/۰۲/۲۴

برخی از مشاوران املاک با اعلام نرخ های نامتعارف باعث شده اند تا وضعیت بازار مسکن دچار مشکلات زیادی شود.

به گزارش اخبار ساختمان، استاندار تهران از آغاز طرح پلمب واحدهای غیرمجاز مشاوران املاک در تهران خبر داد.

در سطح استان تهران ۳۳ هزار بنگاه معاملات املاک وجود دارد و ۷۰۰۰ دفتر املاک نیز بدون مجوز، فعالیت می کنند. فقط در شهر جدید پردیس ۲۶۰۰ بنگاه مشاور املاک به فعالیت می پردازند که تعداد زیادی از آنها غیرمجاز هستند.

بررسی های میدانی نشان می دهد که بازار خرید و فروش مسکن کساد است و معاملات چندانی صورت نمی گیرد. این در حالی است که مقطع جابه‌جایی مستاجران تا چند روز دیگر آغاز می شود و به تبع آن بازار اجاره رونق می گیرد. بازار مسکن شهر تهران از سه ناحیه دچار نوسانات قیمت شده است؛ انتظارات تورمی، نقش آفرینی مشاوران املاک و قیمت سازی در سایت های اینترنتی که واسطه های ملکی نیز به آن اذعان دارند و خواستار نظارت بر سایت های فروش ملک شده اند.

اگرچه همواره مسئولان اتحادیه مشاوران املاک، واسطه های ملکی را از اتهام ایجاد التهاب در بازار مسکن مبرا می دانند اما بررسی ها نشان می دهد برخی مشاوران املاک با دست کم شش ترفند به آشفتگی قیمت ملک دامن می زنند. از طرف دیگر متقاضیان خرید آپارتمان از اعلام نرخ های پیشنهادی نامتعارف در سایت های اینترنتی توسط مشاوران املاک و برخی مالکان گله مند هستند.

دولت در روزهای اخیر برنامه ای را به منظور شناسایی مشاوران املاک غیرمجاز آغاز کرده است. در سطح استان تهران ۳۳ هزار بنگاه معاملات املاک وجود دارد و ۷۰۰۰ دفتر املاک نیز به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند. فقط در شهر جدید پردیس ۲۶۰۰ بنگاه مشاور املاک به فعالیت می پردازند که تعداد زیادی از آنها غیرمجاز هستند.


پلمب واحدهای غیرمجاز مشاوران املاک


علیرضا فخاری، استاندار تهران خواستار پلمب واحدهای غیرمجاز مشاوران املاک در سطح استان توسط قوه قضائیه و با همکاری نیروی انتظامی شده و به اتحادیه مشاوران املاک و اتاق اصناف دستور داده در این زمینه فعالیت کامل داشته باشند و لیست و مشخصات مشاوران املاک غیرمجاز را در بازرسی های میدانی به همراه بازرسین وزارت راه و شهرسازی مشخص کنند.

یکی از تخلفات مرسوم بعضی مشاوران املاک، عدم ارایه کد رهگیری است که بعضا برای دریافت آن از متقاضیان هزینه دریافت می کنند. این در حالی است که رهگیری کاملا رایگان است و نباید مبلغی بابت آن دریافت شود.

دولت اخیرا ثبت قرارداد اجاره مسکن را رایگان کرد. در مرحله اول راه اندازی سامانه املاک و مستغلات، صاحبخانه ها و مستاجران می توانند با مراجعه به سامانه amlak.mrud.ir قرارداد اجاره خود را بدون مراجعه به بنگاه املاک به صورت آنلاین ثبت کنند و بدون پرداخت پول، کد رهگیری بگیرند.

با توجه به پایین بودن توان متقاضیان خرید، بازار خرید و فروش مسکن راکد شده اما اعلام نرخ های پیشنهادی نامتعارف، متقاضیان خرید را از بازار دور کرده است. در این بین نقش مشاوران املاک و برخی مالکان در تعیین نرخ های نامتعارف، شرایط بازار مسکن را پیچیده کرده است.

تجارت نیوز


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman