همه چیز درباره گچ مرمری و کاربردهای آن

همه چیز درباره گچ مرمری و کاربردهای آن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۴ | ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

فرایند تولید گچ مرمری با سایر انواع فرآورده های گچی متفاوت است. برای تولید گچ مرمری گچ به مدت زیادی در درجه حرارت بالایی قرار می گیرد و تحت تاثیر حرارت مستقیم مشعل، آب گچ به طور کامل گرفته می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، فرایند تولید گچ مرمری با سایر انواع فرآورده های گچی متفاوت است. برای تولید گچ مرمری، گچ به مدت زیادی در درجه حرارت بالایی قرار می گیرد و تحت تاثیر حرارت مستقیم مشعل، آب گچ به طور کامل گرفته می شود.

بیشترین استفاده از گچ مرمری، استفاده از آن در نمای ساختمان ها و روکاری است، زیرا بافت این نوع گچ بسیار مناسب بوده و نمای زیبا و چشم نوازی را برای بیننده ایجاد می کند. در توضیح کامل تر تولید گچ مرمری باید گفت، کوره های پخت گچ سه نوع درجه حرارت متفاوت دارند. بیشترین میزان حرارت دهی که مربوط به پایین ترین سطح کوره است برای تولید گچ های مرمری می باشد. در میان کوره درجه متوسط است و در بالاترین قسمت کوره که بیشترین فاصله را از مشعل دارد، گچ خام تولید می شود. حال اگر تمام سنگ های گچ فرآوری شده در پایین ترین سطح کوره قرار بگیرند، تماما گچ مرمری تولید خواهد شد.

در کل گچ مرمری یکی از انواع گچ ساختمانی است که بدون آب ملکولی است و در خشک ترین حالت ممکن قرار دارد. این ویژگی گچ مرمری را در برابر رطوبت بسیار مقاوم می کند. روش های نوین و مدرن تولید گچ مرمر پیش تر توضیح داده شد اما در روش های سنتی برای تولید گچ مرمری از روش ترکیب زاج سفید با پودر گچ و پخت آن ها در دمای بالا استفاده می شود.


گچ مرمری چه کاربردهایی دارد؟


بیشترین کاربرد های گچ مرمری ، نازک کاری و روکاری سطوح است. ویژگی های گچ مرمر سفیدکاری موارد زیر است. گچ مرمر اندودکاری به ضخامت پنج سانتی ‌متر بر روی آستر اجرا می شود که کمی کندگیر تر است.

*  دارای رنگ سفید مطلوب و منحصر به فرد
*  عدم نیاز به الک (سرنده شده)
*  برخورداری از استحکام بالا پس از خشک شدن
*  زمان گیرش مناسب جهت استفاده بهینه از محصول
*  حداقل وجود دور ریز و ضایعات گچ مرمری
*  مقاومت و سختی منحصر به فرد
*  اجرای یک دست و هم زمان
*  دانه بندی مناسب
*  درصد خلوص بالا
*  استحکام خمشی و کششی بالا

و در نهایت برای تشخیص یک گچ مرمری خوب باید به نکاتی توجه نمود. اول آن که گچ مرمری که خوب پخته شده باشد نرم است و به انگشتان می چسبد بوی تند و بدی دارد. وقتی گچ مرمری کم پخته شده باشد زبر تر بوده و آب کم جذب می کند. گچ نامرغوب مرمر رنگش زرد و زبر است. خیلی دیر می گیرد و قطعه قطعه می شود. و پس ازگرفتن خط خط شده و زود شکاف می خورد.


تولید گچ مرمری


بهتر است بدانید که برای تولید سنگ گچ مرمری، زاج سفید را با پودر گچ مرده در دمای بسیار بالا ترکیب می کنند و آنها را در کوره های مخصوص خوب می پزند تا به سنگ گچ مرمر تبدیل شوند. تولید این نوع سنگ ها در سه مرحله انجام می شود:

-  مرحله گرفتن
-  مرحله سخت شدن
-  مرحله خشک شدن


_  مرحله گرفتن گچ مرمری


منظور از گرفتنِ گچ مرمری، پایان شکل پذیری آن است. یعنی زمانی که دیگر نمی توان به گچ شکل خاصی داد.


_  سخت شدن یا گیرش نهایی


در این مرحله، پایان کار با گچ مرمری و به مقاومت رسیدن آن مورد نظر است. مقاومت ملات گچ به جنس گچ مرمری، میزان آب مصرفی و گرمای محیط بستگی دارد. هرچه دانه های گچ مرمری، ریز تر و خالص ‌تر باشد مقاومت بیشتر شده و هر چه آب بیشتر شود مقاومت کمتر می شود. لازم به ذکر است که سخت شدن ملات گچ باید در حرارت پایین ‌تر از ۶۵ درجه سانتیگراد انجام شود. زمان گیرش گچ در گچ های معمولی بین 4 تا 10 دقیقه است. هر چقدر محیط گرم تر باشد سرعت گیرش گچ بالاتر رفته و سرعت زیاد باعث تولید گرما می شود.


_  خشک شدن


هنگامی که آب اضافی گچ کاملاً تبخیر شود و رنگ گچ مرمری از شیری به سفید تغییر کند؛ خشک شدن اتفاق افتاده است. زمان خشک شدن از دو هفته تا چند ماه طول می کشد. گرمی هوا و کمی رطوبت از عوامل کاهش زمان خشک شدن محسوب می شوند.


انواع کوره های پخت گچ مرمر


برای پخت گچ مرمر همان طور که قبلا هم ذکر شد، یکی از نکات مهم حرارت مشعل و نوع کوره است. دو نوع کوره برای پخت گچ مرمری وجود دارد. در ادامه به معرفی این کوره ها و نحوه کارکرد آن ها پرداخته می شود.


  کوره گچ پزی چاهی


قدیمی ترین نوع کوره گچ پزی، کوره های چاهی است که نوع نسبتا رایجی است. در کوره های چاهی حرارت به طور یکنواخت پخش نمی شود و گچ هایی که در پایین ترین بخش کوره قرار گرفته اند، بیشترین حرارت را دیده و گچ مرمری نامیده می شوند. گچ های مرمری تولید شده در این کوره ها به علت پخش غیر یکنواخت حرارت چندان مرغوب نیستند.


  کوره گچ پزی تاوه ای


این کوره ها محصول گچ یکنواخت تری دارند و گچ مرمری تولید شده توسط کوره های تاوه ای از مقاومت بیشتری نسبت به گچ مرمری کوره چاهی، برخوردار است. حرارت در کوره تاوه ای به طور یکنواخت در همه جای کوره پخش می شود.

 

گچ ساختمانی


قیمت گچ مرمری


قیمت گچ مرمری به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم ترین آن ها کیفیت اولیه سنگ گچ، دانه بندی سنگ گچ، کیفیت مراحل ساخت گچ مرمری و دقت در تولید آن است. تولیدکنندگان سنگ گچ مرمری کیفیت سنگ های گچ تولید شده خود را با دقت و مهارت در مراحل ساخت آن تضمین می کنند. متخصصان و تولید کنندگان گچ مرمر می توانند به سادگی کیفیت محصول را تشخیص داده و به مشتری درباره کیفیت گچ مرمر و خرید آن مشاوره بدهند.


گچ مرمری چه مزایایی دارد؟


گچ مرمری بیشتر برای نمای ساختمان ها استفاده می شود. این نوع گچ زمان گیرایی بالایی داشته و در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. هم چنین سختی بالا و مقاومت در برابر خراش و ضربه از دیگر ویژگی های گچ مرمر است. از گچ مرمری می توان در رطوبت بالای 60 درصد استفاده نمود. هم چنین گچ مرمر و در کل همه انواع گچ عایق صدا هستند و از ایجاد پژواک جلوگیری می کنند.


نگهداری گچ مرمری چگونه است؟


گچ مرمری هم به صورت فله ای و باز و هم با بسته بندی کیسه ای عرضه می شود. توصیه می شود گچ مرمری در حالی که تازه است مصرف شود، زیرا با گذر زمان رطوبت محیط را به خود جذب کرد و از کیفیت آن کاسته می شود.

اگر چه گچ مرمری در برابر رطوبت بسیار مقاوم است اما نگهداری طولانی مدت آن تا حدی کیفیتش را تحت تاثیر قرار می دهد. درکل گچ های باز و فله ای باید بلافاصله و تازه مصرف شوند ولی گچ های کیسه ای و بسته بندی شده را می توان برای مدتی انبار کرد. البته ابتدا باید دقت داشت که با در نظر گرفتن نوع گچ زمان نگهداری آن در انبار تعیین شود.

 

بیشتر بخوانید: اصول گچ کاری ساختمان چیست؟


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman