10 درصد از اراضی مسکونی در محدوده شهرها احتکار شده است

10 درصد از اراضی مسکونی در محدوده شهرها احتکار شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۰ | ۱۴۰۲/۰۳/۰۸

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام اینکه حداقل ۱۰ درصد از اراضی مسکونی در محدوده شهرها احتکار شده است از اعلام ضرب الاجل حداکثر ۶ ماهه پس از شناسایی به مالکان این اراضی برای اقدام به دریافت پروانه و احداث بنا توسط شهرداری خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، فرزانه صادق مالواجرد در نشست خبری امروز با اشاره به شناسایی اراضی با کاربری مسکونی در محدوده شهری اظهار داشت: در برخی از شهرها شاهد آن هستیم که برخی از افراد اراضی مسکونی شهری را به منظور افزایش قیمت و کسب سود بالاتر، احتکار می کنند که در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و اراضی احتکار شده آزاد خواهد شد.

وی افزود: چنانچه ارگان های دولتی زمین با قابلیت مسکونی در بافت شهری داشته باشند و این اراضی را وارد چرخه ساخت مسکن نکرده باشند، استانداران با همکاری شهرداری ها طی فرایند مشخص شده، در یک ضرب العجل ۶ ماهه دستورات لازم را به آنها می دهند تا اگر نیازی به تغییر کاربری داشته باشد، اراضی دارای کاربری مسکونی عرضه شود.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: از استانداران خواسته ایم تا با ارائه گزارش دوره ای نسبت به تعیین و تکلیف زمین های موجود در بافت شهری اقدام کنند.

وی ادامه داد: در جهت جلوگیری از احتکار و حبس اراضی مسکونی در شهرها در یک افق ۱۰ ساله در طرح های جامع مسکن پیشنهاداتی برای بازنگری در این بخش داده شد، به طوریکه تمامی اراضی شهری با کاربری مسکونی و انواع مالکیت ها (حقیقی و حقوقی) شناسایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه موضوع اصلی در شورای عالی شهرسازی و معماری زمین هایی هستند که هنوز در چرخه ساخت قرار نگرفته است، گفت: ممکن است برخی از این مالکیت ها برای تعاونی ها باشند که بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز هیچ اقدامی برای ساخت و ساز انجام نداده اند که بنابر مصوبه هیئت وزیران این اراضی پس گرفته می شود و این اقدامات زمانی انجام خواهد پذیرفت که هیچ عرضه ای انجام نشده باشد یا فرآیندهای ساخت و ساز صورت نگرفته باشد.

وی با بیان اینکه این سیاست به عرضه مسکن در سطح شهرها کمک می کند، افزود: سیاست های ما با هدف عرضه زمین در دستور کار قرار گرفته و این هدف را دنبال می کنیم چرا که با این اقدامات قفل احتکار اراضی مسکن شکسته خواهد شد و ما شاهد افزایش میزان ساخت و ساز و عرضه مسکن خواهیم بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در حال حاضر هنوز میزان دقیق احتکار اراضی در شهرها مشخص نیست اما بررسی های دبیرخانه شورای عالی بیانگر این است که حداقل بیش از ۱۰ درصد اراضی با کاربری مسکونی در محدوده شهرها توسط بخش های مختلف فریز شده است و به چرخه ساخت مسکن برای سکونت راه نیافته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: سیاست مقابله با احتکار مسکن در محدوده اراضی شهری در تعارض با طرح مولدسازی دارایی های دولت نیست و این طرح نیز شامل اراضی مسکونی محدوده شهری است که هنوز در چرخه تولید قرار نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه الحاق اراضی در طرح نهضت ملی مسکن بعد از بررسی در کمیته ها صورت می گیرد، گفت: یک متر از اراضی که در مسکن مهر به شهرها الحاق شد، فرایند بررسی را در کمیته ها طی نکرده بود اما زمین های الحاق شده نهضت ملی مسکن وجب به وجب در کمیته های فنی مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان الحاق زمین در محدوده شهری برای طرح نهضت ملی مسکن گفت: با یک جستجو در مصوبات شورای عالی شهرسازی متوجه خواهیم شد که سهم الحاق با بافت مسکونی تا چه اندازه است و ما تا کنون نزدیک به ۳۰ هزار هکتار اراضی را برای نهضت ملی مسکن به بافت الحاق کرده ایم.

فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری شهری وزارت راه و شهرسازی در پایان گفت: پهنه بندی و کاربری شهری تهران متفاوت است و سیاست دولت این است که جمعیت پایتخت باید کاهش یابد، لذا با توجه به آنکه تراکم جمعیتی شهر تهران افزایش چشمگیری داشته است، مقررات و مصوبات بالا دستی در خصوص ساماندهی پایتخت اجرا شده و با ایجاد شهرهای جدید در اطراف پایتخت و ساخت شهرک های اقماری در جهت تعادل جمعیت کلانشهر تهران حرکت کرده ایم و تلاش داریم تا سرریز جمعیت پایتخت را به سمت آنها هدایت نماییم.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman