تیم توسعه دهنده اتریوم کلاسیک؛ خالق یک هارد فورک

اتریوم و اتریوم کلاسیک؛ داستان یک جدایی

اتریوم و اتریوم کلاسیک؛ داستان یک جدایی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۷ | ۱۴۰۲/۰۳/۱۷

ایده شکل‌گیری اتریوم یا Ethereum در سال 2013 از سوی ویتالیک بوترین به صورت یک سپیدنامه (White Paper) منتشر شد و سپس در سال 2014 به همراه چند توسعه دهنده دیگر تکمیل شده و در ماه اوت همان سال برای پروژه خود شروع به جذب سرمایه کردند.

به گزارش اخبار ساختمان، اتریوم به‌عنوان دومین ارز مشهور این بازار نیز از این فراز و نشیب‌ها مصون نبوده است. اگر می‌خواهید خرید اتریوم از (صرافی ارز دیجیتال تبدیل) به کسب سود بپردازید خوب است در این مقاله داستان به وجود آمدن رمزارز اتریوم کلاسیک و ارتباط آن با رمز ارز اتریوم را خوانده و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

تولد اتریوم

 

ایده شکل‌گیری اتریوم یا Ethereum در سال 2013 از سوی ویتالیک بوترین به صورت یک سپیدنامه (White Paper) منتشر شد و سپس در سال 2014 به همراه چند توسعه دهنده دیگر تکمیل شده و در ماه اوت همان سال برای پروژه خود شروع به جذب سرمایه کردند.

 

هدف اتریوم چه بود

 

اتریوم آمده بود تا نقاط ضعف بیت‌کوین (Bitcoin) را پوشش داده و استفاده‌های عملی‌تر و کاربردی‌تری را برای فناوری بلاک‌چین پیاده‌سازی کند. به همین دلیل قراردادهای هوشمند (Smart Contract) پیاده‌سازی شدند تا بتوانند در این زمینه زیرساخت مناسب را ایجاد کنند. همچنین‌ اتر (Ether)  به‌عنوان ارز دیجیتال اتریوم معرفی شد که تأمین مالی پروژه در ابتدا به‌وسیله همین رمزارز انجام شد.

 

جدایی حاصل یک اختلاف اصولی

 

اتریوم در ابتدا به اصول اصلی فناوری بلاک‌چین و غیرمتمرکز بودن تأکید بسیار زیادی داشت و تلاش می‌کرد همه امور به‌صورت اجماع و با مشارکت تمامی سهام‌داران و کاربران این شبکه انجام شود.

 

ایجاد The DAO

 

 به همین منظور در ایجاد The DAO که نوعی سازمان مشارکتی توزیع شده برای مطرح‌کردن مسائل و ایجاد راهکارهای جمعی برای فناوری اتریوم و بلاک‌چین بود سرمایه‌گذاری کرد.

 

 The Dao همانند هر پروژه نرم‌افزاری دیگری باگ‌هایی داشت که احتمالاً به‌خاطر تأکید بیشتر بر روی بازاریابی و شتاب در پیاده‌سازی نادیده شده بود.

 

هک The DAO

 

هنگامی که The DAO منتشر شد برنامه‌نویسان آن اعلام کردند که پروژه باگی دارد که البته جای نگرانی نیست و در حال رفع آن هستند. اما در همین حال هکری از این باگ استفاده کرده و ۳٫۶ میلیون اتریوم که ارزش آن مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار بود جابه‌جا شده و هک شد.

 

این امر باعث ضرر و زیان تعداد زیادی از دارندگان اتریوم شد و جامعه را نسبت به بازار رمزارزها و به‌خصوص اتریوم بدبین کرد.

 

هارد فورک اتریوم

 

هارد‌فورک بزرگ

 

 تیم توسعه اتریوم تصمیم گرفت با انجام یک فورک بلوک‌هایی که این هک در آن‌ها انجام شده را حذف کند و مبالغ دزدیده شده را به صاحبانش برگرداند. اما این کار می‌توانست به معنی تخطی از اصول اولیه بلاک‌چین و حذف بلوک‌های نوشته شده باشد که برخی کاربران با آن مخالف بودند و آن را تخطی از اصول اساسی بلاک‌چین و اتریوم می‌دانستند.

 

به همین دلیل نوعی دودستگی میان توسعه‌دهندگان و کاربران اتریوم پیش آمد که البته اکثریت طرف‌دار ایجاد فورک و حذف بلوک هک بودند در نتیجه راه این دو دسته از هم جدا شد و دسته بزرگ‌تر راه خود را با انجام هاردفورکی با نام اولیه اتریوم ادامه دادند اما دسته دوم روی همان زنجیره قدیمی و پایبندی به اصول خود با نام جدید اتریوم کلاسیک به ادامه فعالیت پرداختند.

 

فورک، هارد فورک و سافت فورک

 

اصطلاح فورک در برنامه‌نویسی و پروژه‌های متن‌باز بسیار پرکاربرد است و به معنی استفاده از کد منبع یک پروژه متن‌باز و ایجاد تغییراتی در آن برای استفاده‌های مشابه یا متفاوت و برنامه‌ای جدید است که به آن یک فورک می‌گویند. در دنیای کریپتو هم به همین شکل است و ایجاد تغییر در کد منبع رمزارز را فورک می‌گویند. گاهی این تغییر به‌صورت به‌روزرسانی یا برای حل برخی مشکلات به وجود آمده انجام می‌شود و گاهی هم مانند فورک اتریوم برای حل مشکل هک انجام می‌شود که این نوع اخیر می‌تواند بسیار بحث‌برانگیز باشد. درصورتی‌که پس از ایجاد فورک دو زنجیره متفاوت از رمزارز باقی بمانند و هر یک به سمتی تغییر مسیر دهند به آن هارد فورک گفته می‌شود.

 

تولد اتریوم کلاسیک

 

بعد از هاردفورک عده‌ای از وفاداران به مسائل بنیادی اتریوم و دنیای بلاک‌چین به‌روزرسانی را انجام ندادند و در زنجیره اصلی باقی ماندند و هاردفورک اتریوم کلاسیک را تشکیل دادند و به آن وفادار ماندند.

 

در سمت اتریوم که هاردفورکی از زنجیره اصلی بود نیز تحولات و به‌روزرسانی‌های مختلفی انجام شد که باعث کاراتر و پویاتر شده زنجیره بلاک‌چین آن شد و کاربران بسیار زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

 

آیا اتریوم کلاسیک تیم توسعه متمرکز و ثابتی دارد

 

وب‌سایت اتریوم کلاسیک اعلام کرده است که این رمزارز تیم متمرکز و منسجمی از توسعه‌دهندگان را در یک جا جمع نکرده است. این رمزارز متن‌باز بوده و توسعه‌دهندگان مختلفی می‌توانند به‌صورت غیرمتمرکز در توسعه آن مشارکت کنند. فهرست برخی از تیم‌های مشارکت‌کننده در توسعه این رمزارز نیز در وب‌سایت آن فهرست شده که در صورت تمایل می‌توانید این لیست کامل را در آنجا مشاهده کنید.

 

از میان این تیم‌ها می‌توان به بنیاد اتریوم،‌ Parity Technology و کنسرسیوم ETC به‌عنوان تیم‌های اولیه و ETC Lab، ETC Core و Storj Lab به‌عنوان تیم‌هایی که اخیراً در توسعه این رمزارز همکاری داشته‌اند اشاره کرد.

 

تفاوت های اتریوم و اتریوم کلاسیک

اینفوگرافیک اتریوم - اتریوم کلاسیک

 

تفاوت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک

 

*  اتریوم و اتریوم کلاسیک دو نسخه مختلف از پیش و پس از انشعاب و هاردفورک هستند.
*  فناوری بلاک‌چین اتریوم بعد از هک ۵۰ میلیون دلاری DAO متحول شد ولی حامیان زنجیره اولیه، ETC را با همان فناوری پیشین حفظ کردند.
*  اتریوم در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد ولی حالا تغییر و تحولات بیشتری کرده است، اما اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۱۶ متولد شد اما از فناوری گذشته استفاده می‌کند (جدید نیست).
*  فورک اتریوم به این دلیل توسعه یافت که طرف‌داران آن می‌خواستند از کسانی که طی هک شدن این رمزارز متضرر شده‌ بودند حمایت کنند، اما اتریوم کلاسیک زمانی شکل گرفت که گروه کوچکی از افراد در مقابل تغییرات در زنجیره بلاک‌چین مقاومت کردند و زنجیره اولیه را حفظ کردند و سراغ زنجیره متحول شده اتریوم نرفتند.

 

جدول مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک
معیار مقایسه اتریوم اتریوم کلاسیک
انتشار در اواخر سال ۲۰۱۳ به و جود آمد و بعدتر در سال ۲۰۱۴ سازنده اتریوم انتشار آن را در کنفرانسی علام کرد پس از هک DAO و دزدیده شدن 50 میلیون دلار از دارندگان اتریوم وارد صحنه شد و تاریخ این ورود ماه مه سال ۲۰۱۶ بود
فناوری بلاک چین حالا روی فناوری بلاک چین تحول یافته تری اجرا می شود همان فناوری بلاک چین قدیمی را دنبال می کند
تعداد کل کوین ها تعداد کل کوین های قابل استخراج نامحدودی دارد که البته تعداد قابل استخراج سالانه ثابت است این امر را تغییر داده به شکلی که در بلوک پنج میلیون میزان پاداش استخراج 20% کاهش یافته و بعد از آن نیز هر پنج میلیون بلوک مجددا 20% از میزان پاداش کاسته می شود
دوران قبل و بعد از هارد فورک پیش از فورک، اتریوم وجود داشت اما پس از آن به شکل قدرتمندتری کار می کند بعد از انجام هارد فورک متولد شد. گروه کوچکی از افراد معتقد بودند که همان فناوری بلاک چین می تواند پاسخگو باشد و به خوبی کار کند

 

در این مقاله به بررسی نحوه شکل‌گیری هارد‌فورک اتریوم کلاسیک و جدایی آن از اتریوم پرداختیم و تفاوت‌های این دو رمزارز را بررسی نمودیم. باید دید آیا اتریوم کلاسیک در بلندمدت می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. آیا با فورک جدید اتریوم و ارتقا به نسخه ۲٫۰ و تغییر مکانیسم اجماع آن ممکن است ماینرهای اتریوم به سمت اتریوم کلاسیک هجوم بیاورند و به بزرگ‌شدن جامعه آن کمک کنند؟


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman