راهنمای خرید بهترین آبگرم کن دیواری

راهنمای خرید بهترین آبگرم کن دیواری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۸ | ۱۴۰۳/۰۱/۲۹

آبگرمکن گازی دیواری که به آن آبگرمکن فوری نیز گفته می شود فاقد مخزن جهت نگهداری آب گرم است و به دلیل اشغال فضای کمتر و نداشتن مخزن و همچنین مصرف انرژی پایین تر، بهترین جایگزین برای آبگرمکن های ایستاده (مخزن دار) است.

به گزارش اخبار ساختمان، با توجه به افزایش روزافزون آپارتمان نشینی و ساخت خانه هایی با متراژهایی نه چندان بزرگ استفاده از آبگرمکن دیواری یک گزینه فوق العاده ایده آل و مقرون به صرفه است.

خرید آبگرمکن دیواری باعث می شود تا شما ضمن برخورداری از آب گرم در استفاده های طولانی مدت خود، از فضای کمتری نیز در خانه و خصوصا در آشپزخانه خود که محل اصلی نصب چنین محصولاتی است، استفاده نمایید، چنانچه قصد تهیه کردن یک آبگرمکن دیواری باکیفیت را برای خانه خود نموده اید با ما در ادامه همراه شوید تا شما را با تعدادی از مهمترین نکات برجسته در خرید این محصول آشنا نماییم.


معرفی انواع آبگرمکن


آبگرمکن ها مدل های مختلفی دارند به همین دلیل لازم است قبل از خرید بهترین آبگرمکن دیواری با مدل های مختلف موجود در بازار آشنا شوید. از نظر ظاهری آبگرمکن در دو مدل دیواری و ایستاده در بازار موجود است و از نظر مصرف سوخت به دو صورت گازی و برقی موجود است که برای این منظور توضیح مختصری در مورد انواع آن شرح داده ایم.

 

معرفی انواع آبگرم کن


آبگرمکن دیواری


به این نوع آبگرمکن ها آبگرمکن بدون مخزن نیز می گویند که یکی از مزیت های آنها فضای کوچکی است که اشغال می کنند و برای آپارتمان ها و فضاهای کوچک بسیار مناسب است.


آبگرمکن ایستاده


آبگرمکن های ایستاده که به آنها آبگرمکن مخزنی می گویند، در واقع یک مخزن بزرگ دارند که در آن آب را گرم می کنند. این مخزن در ابعاد و اندازه های مختلف موجود است که می توانید با توجه به شرایط خود و میزان آبی که مصرف می کنید مناسب ترین سایز را انتخاب کنید.


آبگرمکن هیبریدی


نحوه کار آبگرمکن های هیبریدی به این صورت است که این دستگاه ها با استفاده از گرمای محیط، آب داخل مخزن را گرم می کنند. صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه ها، بزرگترین مزیت آبگرمکن های هیبریدی محسوب می شود. از معایب آبگرمکن های هیبریدی به این موارد می توان اشاره کرد:

کارایی آنها در شرایط ویژه: آنها برای کارکرد بهتر، نیاز به یک فضای بزرگ خالی از وسیله دارند. در اکثر منازل و محیط های کاری، فضا کوچک بوده و پر از وسایل مختلف است.
درجه حرارت بالای محیط اطراف: از آبگرمکن های هیبریدی در مناطقی که درجه حرارت سالانه آنها در حدود 40 تا 90 درجه است، استفاده می شود. البته برای رفع نقص این مدل از آبگرمکن، در برخی از مدل های این دستگاه حالت سوئیچینگ قرار می دهند. این بدان معناست که در صورت پایین آمدن دما، کاربر می تواند حالت دستگاه را به حالت الکتریکی تبدیل کند.


آبگرمکن خورشیدی


آبگرمکن خورشیدی شامل یک صفحه صاف است که اغلب روی سقف نصب می شود. انرژی مصرفی این دستگاه ها از انرژی خورشید تامین می شود. روش کار این آبگرمکن به این صورت است که آب سرد وارد شده، در داخل لوله های صفحه به حرکت درآمده و بعد از گرم شدن به مخزن می روند. منبع رایگان یعنی انرژی خورشید، مزیت این دستگاه محسوب می شود. همین امر موجب می شود که هزینه ها کاهش یابد.

از معایب آبگرمکن های خورشیدی می توان به هزینه های بالای نصب دستگاه اشاره کرد. هزینه های اولیه نصب مخصوصا هزینه های مربوط به انتقال آب به مخزن، بسیار بالاست. دومین ایرادی که به آبگرمکن های خورشیدی وارد می کنند این است که برای زمستان و یا روزهای ابری باید به دنبال یک منبع انرژی دیگر باشید. لحاظ کردن منبع انرژی پشتیبانی در مواقع سرمای زمستان و آسمان ابری از ضروریات این آبگرمکن هاست.


مزایای استفاده از آبگرمکن بدون مخزن


استفاده از آبگرمکن دیواری در بسیاری از موارد سفارش می شود چون دارای مزایای متعددی است از جمله:


*  صرفه جویی در انرژی مصرفی و کم کردن هزینه


در آبگرمکن های دیواری به دلیل اینکه انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن مخزنی صرف گرم شدن آب می شود، در هزینه ها صرفه جویی می شود. این دستگاه ها 8 تا 50 درصد کمتر از آبگرمکن های مخزنی، انرژی مصرف می کنند.


*  عدم محدودیت در مصرف آب گرم


در آبگرمکن های دیواری آب به محض ورود داغ شده و در دسترس قرار می گیرد.


*  عدم اشغال فضای بزرگ


آبگرمکن دیواری به سبب ابعاد کوچک آن در فضای کمی مانند یک کابینت جای می گیرد. این آبگرمکن ها روی دیوار نصب شده و به سبب شکل مستطیلی آن کاملا به دیوار می چسبد.


*  طول عمر بالای آبگرمکن دیواری


آبگرمکن دیواری استاندارد طول عمر بالایی دارد.


*  ایمنی بالا


آبگرمکن های دیواری کمتر به مشکلات مربوط به رسوب دچار می شوند. خطر انفجار در آبگرمکن های دیواری نیز تقریبا وجود نداشته و از ایمنی بالاتری برخوردار هستند. البته باید خاطر نشان کنیم که با سرویس و تعمیر آبگرمکن به طور منظم می توانید از این خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.


معایب آبگرمکن دیواری


آبگرمکن دیواری مانند هر وسیله دیگری علاوه بر مزایای متعدد دارای معایبی نیز هست. این معایب عبارتند از:


*  قیمت و هزینه نصب


یکی از مهم ترین معایب آنها بالا بودن قیمت دستگاه و هزینه های نصب است. برای نصب این آبگرمکن ها باید تغییراتی در سیستم های سیم کشی و لوله کشی ساختمان ایجاد کرد.


*  مشکل هنگام قطعی برق


برخی از مدل های آبگرمکن دیواری در صورت قطعی برق، کارایی خود را از دست می دهد ولی در آبگرمکن های سنتی اینطور نیست؛ زیرا تا مدتی آب به حالت گرم در درون مخزن می ماند. چرا که برخی آبگرمکن های دیواری گازی نیز با برق کار می‌کنند.


*  نوسان دما


امکان نوسان دما در هنگام استفاده از آب گرم در آبگرمکن های دیواری وجود دارد و این موضوع به این دلیل است که از چندین خروجی این دستگاه ها به صورت همزمان از آب گرم استفاده می شود، دمای آب بالا و پایین می رود و معمولا این آبگرمکن ها توانایی نگه داشتن دمای ثابت را در چنین موقعیتی ندارند.

 

سرویس آبگرم کن دیواری


نکاتی که باید درباره انتخاب بهترین آبگرمکن دیواری بدانید


برای خرید و انتخاب آبگرمکن دیواری باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. راهنمای خرید آبگرمکن دیواری به شما این موارد را توصیه می کند:


-  اندازه آبگرمکن دیواری


اندازه محصول می تواند یکی از مهم ترین فاکتورها برای شما باشد، پیشنهاد می شود قبل از خرید آبگرمکن دیواری به فضایی که در اختیار دارید توجه کنید و محصولی متناسب با آن فضا را انتخاب کنید.


-  لحاظ کردن وضعیت آب و هوایی منطقه موردنظر


برخی از انواع آبگرمکن های دیواری برای برخی از مناطق آب و هوایی مناسب نیستند. برای مثال آبگرمکن های هیبریدی برای مناطق سردسیر پیشنهاد نمی شوند. این دستگاه ها به سبب اینکه منبع گرمایی آنها از محیط است، باید برای مکان هایی که دارای دمای بین 3 تا 53 درجه هستند خریداری شوند.


-  در نظر گرفتن فشار آب منطقه


برای مناطقی که دارای فشار آب پایینی هستند باید آبگرمکن هایی که با فشار آب پایین کار می کنند، تهیه کنید.


-  گازی یا برقی، کدامیک؟


آبگرمکن های دیواری به دو دسته برقی و گازی تقسیم می شوند و شما باید براساس نیاز خود اقدام به تهیه نمایید. پیشنهاد می شود که از آبگرم کن های گازی استفاده کنید هزینه گاز از برق کمتر است.


-  قابلیت تنظیم حرارت


قابلیت تنظیم حرارت یکی از مهم ترین ویژگی های است که باید به آن توجه کنید زیرا می تواند در مصرف گاز و یا برق شما بسیار تاثیر گذار باشد. پس در هنگام خرید دقت کنید که آبگرمکن قابلیت تنظیم دما را داشته باشد. (البته اکثر آبگرمکن ها دارای چنین قابلیتی هستند)


-  ظرفیت محصول


هر یک از آبگرمکن های دیواری دارای یک ظرفیت به خصوص هستند و آن را با نماد FHR نشان می دهند. این نماد در حقیقت همان First Hour Rating است که به معنای تولید آب گرم در واحد یک ساعت است. نماد FHR اصولا بر روی برچسب راهنمای انرژی محصول درج می شود. بد نیست بدانید غالبا ظرفیت آبگرمکن های گازی از مدل های مشابه برقی آن ها بیشتر است.


-  سیستم جرقه زن


سیستم جرقه زن اتوماتیک هم بسیار مهم است، زیرا امنیت را برای شما و آبگرمکن دیواری شما تضمین می کند. در حقیقت امنیت آبگرمکن ها از اهیمت بسیار بالایی برخوردار است؛ پس به این سیستم توجه کنید.


-  گارانتی آبگرم کن


گارانتی محصول می تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا در صورت خرابی یا مشکل می توانید از گارانتی آن استفاده کنید.


-  امنیت آبگرم کن دیواری


هنگام خرید آبگرم کن دیواری باید به مواردی چون، سیستم خاموشی اتوماتیک، سیستم جرقه زن اتوماتیک، کلاهک تعدیل، نشان های استاندارد و… توجه کنید.


قیمت آبگرم کن دیواری چقدر است؟


قیمت انواع آبگرمکن های دیواری با توجه به برند و مدل های متنوع در بازار می تواند متفاوت باشد. از برندهایی که در حال حاضر در بازار بیشتر مورد اقبال مردم واقع شده اند می توان به بوتان، ایران شرق، آریستون، جی اچ ام، برفاب و ... اشاره کرد که شما می توانید با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، محصول و مدل مورد نظرتان را انتخاب کرده و قیمت نهایی را مشاهده نمایید.

در جدول زیر به قیمت تعدادی از مدل آبگرم کن دیواری اشاره شده است:

 

قیمت انواع آبگرم کن دیواری - 29 فروردین ماه
مشخصات محصول قیمت (تومان)
آبگرم کن دیواری بوتان مدل B3115 شمعک دائم 5.250.000
آبگرم کن دیواری بوتان مدل B3215i آیونایز 5.900.000
آبگرم کن دیواری رادیاتوری ایران شرق کیانا 3020 5.250.000
آبگرم کن دیواری برقی آزمون مدل خورشید 3.500.000
آبگرم کن دیواری بوتان مدل B3215 5.900.000
آبگرم کن برقی دیواری 20 لیتری کاوه کویر 2.450.000
آبگرم کن برفاب برقی مدل 35EW 3.400.000
آبگرم کن گازی مشهد دوام 50 لیتر مدل 401B 4.900.000
آبگرم کن گازی دیواری 50 لیتری زودجوش گرمان گاز الکترواستیل 4.800.000


راهنمای نگهداری از آبگرمکن دیواری


در پایان بد نیست کمی هم در خصوص روش نگهداری صحیح از یک آبگرمکن دیواری بدانید. برای این موضوع لازم است سعی کنید همواره دستگاه خود را در بازه های زمانی منظم به واسطه تماس با تکنسین های مجرب و متخصص در این زمینه چک و سرویس نمایید و نسبت به رسوب زدایی و دیگر سرویس های دوره ای اقدام نمایید تا بدین شکل از ایجاد خرابی های بزرگ و هزینه بر برای محصول انتخابی تان جلوگیری نمایید.

همچنین هر از چندگاهی به بررسی مسیر خروجی گاز یا همان دودکش تعبیه شده برای آبگرمکن خودتان نیز بپردازید و از باز بودن مسیر آن اطمینان حاصل کنید؛ زیرا در غیر این صورت خطری جدی سلامت اهل خانه شما را تهدید خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: سرویس رادیاتور شوفاژ چگونه انجام می شود؟

سوالات متداول
  • آیونایز در آبگرم کن ها به چه معنی است؟
    آبگرمکن هایی در بازار وجود دارند که بدون شمعک هستند. این مدل ها بر خلاف انواع شمعک‌ دار از سیستم جرقه‌ زن هوشمند که اصطلاحا به آن آیونایز می گویند، بهره می برند. در این سیستم آبگرمکن در حالت آماده بکار، کاملا خاموش است. ولی بمحض اینکه شیر آب را باز کردیم شمعک روشن شده و می توانید از آب گرم استفاده کنید.
  • FHR در آبگرمکن به چه معناست؟
    FHR یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در تعیین ظرفیت‌ مناسب‌ آبگرمکن موثر است. این پارامتر میزان آبی‌ که در یک ساعت توسط دستگاه گرم می شود را نشان می دهد.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman