اقدامات سازمان ملی مسکن برای تسریع تامین زمین

اقدامات سازمان ملی مسکن برای تسریع تامین زمین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۸ | ۱۴۰۲/۰۴/۲۶

سازمان ملی زمین و مسکن به منظور سرعت بخشی در تامین زمین و احداث مسکن تا کنون با ۲۴ نهاد و سازمان دولتی و صنایع بخش خصوصی تفاهمنامه همکاری منعقد کرده است.

به گزارش اخبار ساختمان، سازمان ملی زمین و مسکن به منظور تسریع و تسهیل تامین اراضی مورد نیاز در طرح نهضت ملی و مسکن و ساخت مسکن روش های متنوعی را در پیش گرفته است.

از جمله این روش ها استفاده از اراضی مازاد دستگاه های دولتی است که تا کنون ۵۰ هزار هکتار از اراضی وزارت راه و شهرسازی در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

علاوه بر آن، بیش از ۱۰ هزار هکتار زمین مازاد دستگاه های اجرایی و دولتی نیز برای استفاده در طرح نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۱ شناسایی شده است.

سازمان ملی زمین و مسکن همواره آمادگی خود را برای اختصاص زمین به نهادها و دستگاه های مختلف برای ساخت مسکن در شهرهایی که اراضی دولتی موجود است، اعلام کرده و در شهرهایی که زمین دولتی وجود نداشته باشد، با ارائه تسهیلات قانونی برای الحاق زمین های مازاد دستگاه ها می تواند در تامین مسکن کارکنان این مجموعه ها اقدام کند.

سازمان ملی زمین و مسکن در همین راستا تا کنون با ستاد اجرایی فرمام امام خمینی(ره)، قرارگاه خاتم‌الانبیا، بنیاد مستضعفان، وزارت کار،‌ رفاه و تعاون اجتماعی، نیروهای مسلح، کمیته امداد امام خمینی(ره)، آستان قدس رضوی، بیمه مرکزی، شهرداری تهران، سازمان شیلات و صندوق بازنشستگی کشوری تفاهمنامه همکاری به منظور تامین زمین برای احداث مسکن کارکنان این دستگاه ها و یا سایر همکاری ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن منعقد کرده است.

بر اساس مذاکرات اولیه با رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این نهاد در فاز اول برای سرمایه گذاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش مسکن اعلام آمادگی کرده است.

همچنین براساس تفاهمنامه مشترک میان سازمان ملی زمین و مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، مقرر شده است حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کشور ساخته شود.

ارسلان مالکی مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن همچنین از انعقاد تفاهمنامه ای با قرارگاه خاتم الانبیا در سطح وزارتخانه با همکاری صندوق ملی مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید خبر داده و گفته بود قرارگاه خاتم الانبیا همکاری در طرح نهضت ملی مسکن در استان های البرز و یزد را به صورت پایلوت آغاز کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در موضوع آماده سازی، خدمات زیربنایی و روبنایی به تفاهم رسیده ایم و موضوع احداث باقیمانده‌ نیز جهت تعیین تکلیف در جلسه ای تخصصی در مرکز تحقیقات پیگیری خواهد شد.

سازمان ملی زمین و مسکن با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن طی توافق کرد و طی این توافق مقرر شد بخشی از اراضی بنیاد مستضعفان در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرد.

بر اساس توافق به عمل آمده قدرالسهم بنیاد مستضعفان برخی از این واحدها در اختیار افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و در قالب مسکن محرومان به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد شد و مابقی زمین ها در اختیار سایر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن قرار می گیرد.

همچنین بنیاد مستضعفان پیش از این در تفاهمنامه ای با سازمان ملی زمین و مسکن ۶۱ هکتار زمین برای ساخت واحدهای مسکونی در شهر اهواز را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داد.

سازمان ملی زمین و مسکن با وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی تفاهمنامه‌ همکاری امضا کرد تا از تعاونی های دارای صلاحیت و خوش سابقه در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن و اتمام پروژه های باقیمانده مسکن مهر استفاده کند.

استفاده از زمین های تعاونی های مسکن در کشور و ایجاد بسترهای لازم برای حمایت دولت از این تعاونی ها برای ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن از جمله اهداف این تفاهمنامه است.

همکاری با نیروهای مسلح برای تامین زمین و احداث مسکن از سال های گذشته در وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن آغاز شد و در همین راستا تفاهمنامه تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح بین وزارت راه و شهرسازی و ستاد کل نیروهای مسلح برای ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در جهت تامین مسکن کارکنان این نیروها منعقد شده است.

همچنین جلسات متعدد میان کارگروه اجرا و پیگیری تفاهمنامه مشترک سازمان ملی زمین و مسکن و ستاد کل نیروهای مسلح برای تهیه دستورالعمل تامین اراضی مسکن کارکنان نیروهای مسلح برگزار شده است.

آستان قدس رضوی از دیگر سازمان هایی است که به منظور مشارکت در پروژه های نهضت ملی مسکن با سازمان ملی زمین و مسکن همکاری کرده است.

سازمان ملی زمین و مسکن به منظور استفاده از ظرفیت های شهرداری تهران و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در خصوص ایجاد محله الگو در اراضی ۵۵ هکتاری تهرانسر با ظرفیت حدود ۱۲ هزار واحد تفاهم نامه امضا کرد.

براساس این تفاهم همه عوارض مربوط به صدور پروانه ساختمانی براساس ضوابط و مقررات شهرداری به عنوان آورده شهرداری تهران و زمین، ساخت و سرمایه گذاری روی آن به عنوان آورده سازمان ملی زمین و مسکن و کمیته امداد امام خمینی (ره) مطرح شده است.

همچنین طرح و برنامه اقدام تعیین کاربری این اراضی برای تنظیم توافقنامه و کاربری های آن از سوی سازمان نوسازی شهر تهران تهیه می شود.

سازمان ملی زمین و مسکن اسفندماه سال گذشته تفاهم نامه دوجانبه همکاری در تولید و تامین مسکن با سازمان شیلات ایران امضا کرد که براساس این تفاهم نامه، سازمان شیلات نسبت به معرفی اراضی تحت مالکیت خود به سازمان ملی زمین و مسکن اقدام خواهد کرد.

همچنین سازمان شیلات موظف به ارسال فهرست کارکنان و متقاضیان واجد شرایط در قالب شرکت تعاونی مسکن کارکنان سازمان شیلات است و تامین منابع مالی پروژه و اولویت دادن به استفاده از فنآوری های نوین ساخت و ساز از دیگر وظایف سازمان شیلات براساس موضوع این تفاهمنامه است.

سازمان ملی زمین و مسکن در راستای اجرای اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تامین زمین مسکن مناسب برای بازنشستگان کشوری و لشگری به امضای تفاهمنامه با صندوق بازنشستگی کشوری اقدام کرد.

بر اساس این تفاهمنامه، صندوق بازنشستگی کشوری متعهد شد اراضی و املاک تحت مالکیت خود که قابلیت ساخت و ساز مسکن دارد را برای این امر معرفی کند.

در راستای این توافق صندوق بازنشستگی کشور فهرست متقاضیان بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری با تعیین اولویت بندی گروه های هدف ارائه و سازمان ملی زمین و مسکن برنامه ریزی لازم براساس آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را انجام خواهد داد.


گسترش صنعت شهرها و تامین مسکن کارکنان بخش صنعت کشور


گسترش صنعت شهرها و تامین مسکن کارکنان بخش صنعت کشور مدتی است که در دستورکار دولت و سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفته است.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز انعقاد تفاهمنامه با شرکت های پیشران صنعتی را یکی از ظرفیت هایی برشمرد که می تواند امکان ساخت چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن را تسریع کند. در همین راستا این سازمان با ۱۳ شرکت‌ پیشران صنعتی و سرمایه گذاران بخش خصوصی به انعقاد تفاهمنامه اقدام کرد.

شرکت صنایع معدنی و فولاد سنگان خراسان، شرکت پتروشیمی امیرکبیر، فولاد خوزستان، فولاد اکسین، شرکت‌ صنعتی و معدنی چادرملو، شهرک‌ صنعتی جهان آباد میبد، شرکت سنگ آهن مرکزی، شرکت ملی صنایع مس کرمان، شرکت فولاد غدیر نیریز، شرکت ارگ جدید بم، شرکت مس سونگون، شرکت کیان الماس الموت و شرکت سنگ آهن کویر از جمله این شرکت ها بودند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman