فلاشینگ نمای ساختمان چیست؟

فلاشینگ نمای ساختمان چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۳ | ۱۴۰۲/۰۵/۱۱

فلاشینگ نمای ساختمان یکی از مهم ترین قسمت های نمای ساختمان است که روی دیوار و لبه پنجره ها اجرا می شود و از نفوذ رطوبت و آب باران به داخل ساختمان یا دیوارها جلوگیری می کند.

به گزارش اخبار ساختمان، فلاشینگ نما را می توان یکی از مهمترین قسمت های نمای ساختمان دانست که معمولا روی دیوار و لبه پنجره قابلیت اجرا دارد. در واقع یکی از کاربردهای این ابزار، جلوگیری از نفوذ رطوبت، آب باران و... به داخل ساختمان یا دیوار است. همانطور که می دانید رطوبت باعث از بین رفتن نما و دیوارها می شود. به همین منظور بهره از خدماتی نظیر فلاشینگ نما و فلاشینگ کامپوزیت بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای جلوگیری از رطوبت و نفوذ آب به نمای داخلی باید از این ابزار استفاده کرد. در ادامه قصد داریم شما را به طور کامل با فلاشینگ نما بیشتر آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.


فلاشینگ نمای ساختمان چیست؟


در واقع می توان گفت فلاشینگ نما یکی از گزینه های مناسب و کاربردی در اجرای نمای خارجی یک ساختمان محسوب می شود. با به کارگیری فلاشینگ به راحتی می توان نمای ساختمان را با توجه به معماری ساخت منحصر به فرد خود، پوشش داد.

در حالت کلی فلاشیگ نما نوعی پوششی فلزی برای روی دیوارهای سطح خارجی ساختمان (همانند دیوار پشت بام، دیوار حیاط، جلو پنجره ها) جهت محافظت در برابر برف و باران است که از ساختمان در برابر عوامل محیطی در شرایط مختلف محافظت کرده و زیبایی سازه را نیز به طور مداوم حفظ کرده و از تغییر زیبایی ظاهری آن جلوگیری می کند. البته این تنها کاربرد فلاشینگ نیست بلکه به عنوان ابزاری که جهت آب بندی نمای ساختمان و پنهان نمودن سازه شیروانی به کار می رود نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فلاشینگ نمای ساختمان


انواع مدل های فلاشینگ ساختمان


فلاشینگ ساختمان در مدل ها و ابعاد گوناگون تولید می شود. هر کدام از مدل های فلاشینگ ساختمان ویژگی‌ و کاربرد مخصوص خود را دارند که در ادامه با آنها آشنا می شویم.


فلاشینگ نبشی به شکل (L)


از این مدل فلاشینگ نما برای گوشه ها، در محل تلاقی دو دیوار، نقاط اتصال سقف به دیوار، پوشش درزهای بین سقف و دیوار از داخل یا خارج به صورت افقی استفاده می شود. فلاشینگ نبشی به عایق بندی کامل تر و بهتر کمک بسیار زیادی می کند. برای زیبایی بهتر نیز می توانید از نوع رنگ آمیزی شده آن استفاده کنید که جلوه زیباتری داشته باشد. لبه های خم شده این نوع فلاشینگ استحکام آن را افزایش می دهد. ابعاد این فلاشینگ با توجه به محل استفاده تعیین می شود.


فلاشینگ مدل یو به شکل (U)


این مدل از فلاشینگ ظاهری یو (U) شکل دارد. این فلاشینگ ساختمان با اتصال دو صفحه با زاویه 90 درجه ساخته می شود. در این مدل لبه ها در دو طرف به سمت داخل خم کاری شده است. فلاشینگ نمای مدل یو یکی از پرمصرف ترین انواع فلاشینگ است و برای پوشش دور تا دور و حاشیه و پوشاندن محل اتصال و درزبندی ساندویچ پانل ها به کار می رود.

مهم ترین مزیت این نوع فلاشینگ نسبت به سایر انواع آن، استحکام بسیار بالا و مقاومت آن است. لبه های فلاشینگ مدل U کمک می کند تا در نما موج ایجاد نشود و ظاهر کار را دچار نقص کند. این محصول در ابعاد و رنگ های گوناگونی وجود دارد و می توان با توجه به محل استفاده ابعاد و رنگ مورد نظر را انتخاب کرد.


فلاشینگ مدل سه پله به شکل (Z)


از این نوع فلاشینگ برای قسمت حاشیه جلویی ساندویچ پانل سقفی قسمت آبریز و قسمت زیرین ساندویچ پانل دیواری استفاده می شود که حرکت آب را به سمت بیرون بهتر هدایت کند و از رسیدن نور آفتاب ورق ها و پانل ها جلوگیری شود.

در انتخاب فلاشینگ ساختمان مدل سه پله به شکل Z هم ابعاد و رنگ های متفاوتی پیش روی شما است. فلاشینگ نمای مدل سه پایه لبه های خمیده ای دارد‌. همین خمیدگی باعث می شود که از این نوع فلاشینگ ساختمان به عنوان پوشش و محافظت کننده در برابر نفوذ آب و عوامل جوی و نور آفتاب استفاده شود تا از پوسیدگی یا خرابی ورق ها و پانل ها جلوگیری شود.


فلاشینگ مدل تاج (مدل تیزه)

 

فلاشینگ مدل تاج


فلاشینگ مدل تاج را می توان در زاویه های مشخص طراحی و تولید کرد. از این مدل فلاشینگ برای سقف های دو شیب و در محل شکست یا تاج و پوشش موج ساندویچ پانل ها استفاده می شود. خمیدگی این فلاشینگ نما باعث شده تا از آن برای اتصال دو سقف به یکدیگر استفاده شود.

تفاوت عمده فلاشینگ مدل تاج با انواع دیگر جزئیات ظاهری آن است. این فلاشینگ نما از اجزای متفاوتی تشکیل می شود. اجزای آن شامل سه بخش رویه، فوم درزگیر و فلاشینگ زیره است که فرآیند درزبندی را بهتر انجام می دهد، سقف را از قسمت زیرین به خوبی می پوشانند و در نهایت برای پوشش کامل ساندویچ پانل ها انتخاب بسیار مناسبی است.


کاربرد فلاشینگ نما


فلاشینگ نما متناسب با نوع آن در قسمت های مختلفی از بنا کاربرد دارد. اگر بخواهیم به صورت کلی کاربرد فلاشینگ در نمای ساختمان اشاره کنیم باید بگوییم:

 

فلاشینگ پشت بام


فلاشینگ پشت بام:


این فلاشینگ در لبه پشت بام یا همان جان پناه مورد استفاده قرار می گیرد که از نفوذ رطوبت هنگام باران و برف یا شرایط نامساعد آب و هوایی جلوگیری می کند.

 

فلاشینگ پنجره


فلاشینگ پنجره:


این فلاشینگ برای قسمت بالایی پنجره یا لبه پنجره به کار می رود که مانع از نفوذ آب به شیشه پنجره خواهد شد.


فلاشینگ دیوارهای ساختمان:


برای پوشش لبه دیوارهای ساختمان که دارای اختلاف ارتفاعی متفاوتی هستند و در نمای ساختمان دیده می شوند، از این فلاشینگ استفاده می شود.


متریال مورد استفاده در ساخت فلاشینگ ساختمان چیست؟


این سازه با توجه به نوع کاربردی که دارد با متریال و جنس های گوناگونی ساخته شده است. معمولا برای ساخت چنین سازه ای از ورق های رنگی و گالوانیزه، رنگ کوره یا الکترواستاتیک، ورق سیاه روغنی، ورق فولادی ضد زنگ و ورق آلومینیومی استفاده می شود. هرچه میزان مقاومت ورق ها و میزان توانایی در عدم نفوذ آب بیشتر باشد، کیفیت فلاشینگ ساختمان بیشتر خواهد بود.


مزایای فلاشینگ نما چیست؟


با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد فلاشینگ نما ویژگی های فوق کاربردی دارد، اما تنها مزیت فلاشینگ جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت نیست و ویژگی های منحصر به فرد دیگری دارد که برخی از آنها عبارتند از:

*  فلاشینگ باعث می شود که نمای روبه رویی ساختمان در مقابل عوامل طبیعی همچون برف و باران مصون بماند و مورد آسیب و تخریب قرار نگیرد.
*  همچنین باعث زیبا سازی نمای ساختمان می شود که این زیبایی را می توان با رنگ آمیزی زیبایی فلاشینگ ها چند برابر کرد و جلوه ویژه تری را به ساختمان داد.
*  فلاشینگ باعث محافظت از نمای قدیمی می شود و از فرسایش به مرور زمان و نابودی ساختمان جلوگیری می کند.
*  سبب ایجاد نمای جدید در ساختمان می شود.
*  ایجاد المان های طرح دار خاص و امروزی بر روی ساختمان که باز هم تاثیری در جلوه ساختمان دارد.
*  و از همه مهمتر باعث افزایش چشمگیر طول عمر نمای ساختمان می شود.


اجرای فلاشینگ نما


در اجرای فلاشینگ نما از ورق گالوانیزه، ورق سیاه روغنی و ورق آلومینیومی استفاده می شود.این ورق ها در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند و به خوبی آب باران را به خارج از ساختمان و نما متتقل می کنند. ورق سیاه روغنی قیمت کمتری نسبت به دیگر ورق ها دارد، اما کیفیت ورق آلومینیومی زبانزد است.

اجرای فلاشینگ نما برای هر نمایی متفاوت است. اما نکته مهم و قابل توجهی که وجود دارد این است که مجریان نمای شما باید انقدر دقت و ظرافت در کارشان داشته باشند تا بتوانند محل هایی که نیاز به فلاشینگ دارند را بررسی کنند.

در حقیقت فلاشینگ نما در محل هایی که نقطه شروع اتصال نصب مصالح به دیوار و یا نقاط اتصال دیوار و در و پنجره هستند متصل می شود.

فلاشینگ باعث می شود که آب باران از طریق درزها وارد نما نشود و استحکام و مقاومت نمای شما چندین برابر شود.


نحوه نصب فلاشینگ چگونه است؟


به طور کلی در نصب این المان دو مرحله انجام می شود.

مرحله اول اتصال ورق ها به یکدیگر و مرحله دوم نصب فلاشینگ به ساختمان در جای مشخص است. در ادامه به توضیح این دو مرحله می پردازیم.


مرحله اول: اتصال ورق ها به یکدیگر


پس از اجرای نما و زمانی که به مرحله نصب آن ها می رسیم، ورق ها در ابعاد مورد نظر برش خورده و به یکدیگر جوش داده می شوند. پس از اینکه ورق ها به یکدیگر وصل شدند ساب زده شده و پس از یک دست شدن سطح قطعات فلاشینگ رنگ می شوند. با این کار هیچ نمایی از درز‌های جوش خورده مشخص نخواهد بود.


مرحله دوم: اتصال به ساختمان


با توجه به اینکه قرار است این المان برای کدام قسمت اجرا شود به سه حالت برای نصب آن می توان اقدام کرد:


1. اجرای زیرسازی


در این حالت یک زیرسازی فلزی اجرا شده و در فواصل بین آن ملات ریخته شده و سپس ورق فلاشینگ به زیرسازی جوش داده می شود.


2. جوش دادن به میلگرد


در این روش ابتدا در نقاطی مشخص به کمک دریل سوراخ ایجاد کرده، سپس یک میلگرد را با چکش در آن قسمت می کوبیم تا میلگرد کاملا با دیوار درگیر شود. سپس ورق را در جای خود قرار داده و نقاط اتصال آن با میلگرد را جوش می دهیم. در این حالت نیز مانند اتصال ورق ها به هم آنها را پس از جوش دادن ساب می زنیم تا سطح یکدستی داشته باشیم.


3. اتصال به کمک پیچ و رول بولت یا رول پلاک


به طور معمول از این روش کمتر استفاده می شود.


نکات ضروری که در نصب فلاشینگ نما باید بدانید


برای استفاده از قابلیت های این محصول لازم است در هنگام نصب فلاشینگ مجموعه نکاتی رعایت شود که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. سطح روی دیوار که قرار است فلاشینگ برروی آن نصب شود حتما باید به وسیله ملات سیمان صاف و مستحکم شود.
2. در صورت باد خیز بودن محل نصب فلاشینگ، باید از وسایلی مانند قوطی یا نبشی جهت زیرسازی استفاده شود تا فلاشینگ به قوطی یا نبشی، پیچ یا پرچ شود.
3. ملات سطح روی دیوار بام و حیاط که قراراست فلاشینگ بر روی آن نصب شود باید کمی شیب به داخل داشته باشد تا آب باران یا برف برسطح خارجی دیوار نما نفوذ نکند.البته در زیر سازی کف جلو پنجره و المان نما، این شیب باید به سمت نمای بیرون باشد تا هنگام بارندگی آب به سمت داخل اتاق یا بدنه دیوار نما نفوذ نکند.
4. محل اتصال قطعات فلاشینگ نما باید توسط چسب آب بندی یا بتونه کاری یا رنگ کاری شود تا آب ندی به صورت کامل انجام شود.
5. لبه خارجی فلاشینگ باید به اندازه ای از دیوار فاصله داشته باشد که هنگام بارندگی قطرات آب از روی سطح فلاشینگ بر روی نمای ساختمان نفوذ نکند.


ضخامت فلاشینگ نمای ساختمان


ضخامت فلاشینگ نمای ساختمان چقدر باشد بهتر است؟ این سوال رایج تمامی افرادیست که به دنبال نصب فلاشینگ هستند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم فلاشینگ ساختمان با توجه به محل استفاده و کاربرد با ضخامت های مختلفی ساخته می شوند. به همین منظور متخصصین نصب در این حوزه، قبل از نصب به شما می گویند که به چه فلاشینگی با چه ضخامتی نیاز دارید. بنابراین نیازی به نگرانی نیست.


قیمت فلاشیگ نما به چه صورت است؟


همانطور که در مقاله اشاره شد فلاشینگ انواع مختلفی از نظر ابعاد، جنس، شکل و ضخامت دارد که در رابطه با قیمت فلاشینگ باید گفت به عوامل بسیاری مانند، نوع آلیاژ ورق فلاشینگ، ضخامت ورق فلاشینگ نما، ابعاد فلاشینگ (عرض و طول) ورق و نوع خم بستگی دارد. که به طور کلی باید گفت قیمتگذاری در این مورد بستگی به انتخاب جزئیات و انتظارات شما دارد.


تفاوت فلاشینگ نمای داخلی و خارجی چیست؟


به طور کلی کاربرد فلاشینگ نمای داخلی و خارجی متفاوت است. فلاشینگ خارجی معمولا برای پوشش بام و دیوارهای حیاط و همچنین نمای خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار به طور مداوم در معرض نور خورشید، باد و بوران، باران و برف بوده و ساختمان را در برابر همه آنها محافظت می کند.

فلاشینگ داخلی دقیقا برعکس فلاشینگ خارجی بوده و در محیط داخلی ساختمان نصب می شود. این فلاشینگ را معمولا در مکان هایی مانند بالای پنجره و درب ورودی و... نصب می کنند تا از ورود آب به داخل جلوگیری کنند. این ابزارهای داخلی آب را به بیرون هدایت می کنند و اجازه ورود آب باران یا برف را به خانه نمی دهند.

سوالات متداول
  • فلاشینگ پنجره چیست؟
    این نوع از فلاشینگ برای قسمت های لبه پنجره یا قرنیز استفاده می شود و علاوه بر اینکه باعث استحکام ساختمان شده و از نفوذ آب به داخل نما جلوگیری می کند. باعث ایجاد ظاهری زیبا برای ساختمان هم می شود.
  • چرا باید از فلاشینگ برای نمای ساختمان استفاده کنیم؟
    با استفاده از فلاشینگ طول عمر سازه را افزایش و از هزینه های نگهداری و تعمیر نما کاسته می شود. از طرفی دیگر نمای ساختمان را عایق کرده و از نفوذ آب و گرد و غبار به داخل جلوگیری می کنید.
  • ضخامت ورق های فلاشینگ چقدر است؟
    قطر و ضخامت ورق های فلاشینگ با توجه به نوع کاربری و محل استفاده کاملا متفاوت است. فلاشینگ های U ضخامت 0.7 میلی متر دارند در حالی که فلاشینگ نما با جنس گالوانیزه 2 میلی متر ضخامت دارد.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman