روند کند شهرسازی عامل افزایش قیمت مسکن است

روند کند شهرسازی عامل افزایش قیمت مسکن است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۰ | ۱۴۰۲/۰۵/۲۴

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر شهرسازی روند کندی داشته باشد به شهر آسیب خواهد زد، گفت: این روند در دوره قبلی باعث شد تولید مسکن صورت نگیرد و قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، میثم مظفر در یکصد و هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نه تنها هیچ عارضه ای برای شورا نیست بلکه سوال ما این است که چنین تضارب آرائی در خصوص دیگر مسائل در شورا انجام نمی شود، گفت: دغدغه ما عدالت است اما اگر زمین هایی را در چند دهه در منطقه ۱۸ و ۱۹ فریز کنیم ضد عدالت است.

وی افزود: اگر املاک به درستی بارگذاری شود و مطلوبیت اقتصادی شکل گیرد نسخه رهایی بخش برای منطقه ۱۸ و ۱۹ خواهد بود و هم می توان سرانه در این مناطق تعریف کرد و هم بارگذاری را دنبال کرد.

مظفر با بیان اینکه جمعیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای جمعیت پذیری ناشی از طرح تفصیلی تهران پیش بینی شده است، تصریح کرد: امروز جمعیت ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است؛ برای مناطق جنوبی بازنگری در افق جمعیتی طرح تفصیلی و جامع و احیای این مناطق از مباحثی است که باید مورد توجه باشد.


شهردار تنها یک رای در کمیسیون ماده پنج دارد


مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه اگر شهرسازی روند کندی داشته باشد به شهر آسیب خواهد زد، گفت: این روند در دوره قبلی باعث شد تولید مسکن صورت نگیرد و قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی ادامه داد: نوسازی در شهر تهران باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ کمیسیون ماده پنج، هفت عضو دارد که یکی از اعضای آن شهردار تهران است و حتی رئیس شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر در کمیسیون حضور دارد و جزء هفت نفر نیستند لذا تصمیمات این کمیسیون در سطح کلان کشور است و وزرا در آن تصمیمات نقش دارند.

پیرهادی تأکید کرد: بررسی موضوع بسیار مورد اهمیت است اما باید تمام ابعاد بررسی شود چون در غیر این صورت ذهنیت هایی را در جامعه ایجاد خواهد کرد که نیاز به توضیح خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دوشان تپه بن بستی را در منطقه ایجاد کرده بود، یادآور شد: بازگشایی این محدوده یکی از مطالبات شهروندان منطقه بود و تعیین تکلیف آن قطعا بر رضایت مردم مؤثر خواهد بود چراکه مشکلات ترافیک وجود دارد و حتی تردد خودروهای امدادی نیز در معابر اطراف به دلیل ترافیک موجود بسیار سخت است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه وقتی قانونی تصویب می شود هرکسی بخواهد ساخت و ساز انجام دهد اگر سه تا پنج برابر تجمیع کند می تواند از قانون استفاده کند، گفت: این تصمیم می تواند جلوی رانت و فساد را بگیرد.


کمیسیون ماده ۵ یک نهاد قانونی است اگر نقد ساختاری است باید در مجلس بررسی شود


احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز با بیان اینکه بنده نقدی به طرح اینگونه سوالات دارم، گفت: این مسائل باید در کمیسیون های مختلف مورد تبادل نظر قرار بگیرد و مجریان دفاعیات خود را داشته باشند و پس از بحث به راه حل برسند و راهکارها در دستور کار هیئت رئیسه قرار بگیرد.

وی افزود: امروز باید در شورا مشکلات را حل کنیم، اگر قرار است مشکلی را حل کنیم روال رفع آن این نیست.

صادقی با بیان اینکه کسانی که این موارد را مطرح می کنند رئیس کمیسیون هستند، گفت: کمیسیون ماده پنج یک نهاد قانونی است و وقتی به مقایسه اختیارات کمیسیون به شورا می پردازیم که البته مورد نقد ما نیز هست، باید در کمیسیون ها مورد بررسی قرار بگیرد و در مجلس شورای اسلامی رفع شود.

وی تأکید کرد: حضور اعضای شورا در کمیسیون ماده پنج در مجلس شورای اسلامی رد شده بود و امروز دست ما در مجلس باز است و می توانیم گره گشایی کنیم.


اختصاص ۶۵ درصد از پادگان دوشان‌تپه به فضای سبز و ایمنی


مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا نیز با بیان اینکه منطقه ۱۳ در محدوده شهری ایستگاه آتش نشانی ندارد چراکه زمین نداشته است، گفت: بن بست بودن محدوده پیروزی برای همه مشهود است؛ شهرداران تعیین تکلیف پادگان دوشان تپه را غیر قابل تصور می دیدند اما خوشبختانه بخش اعظم مشکل این پادگان رفع شده و ۶۵ درصد به سرانه فضای سبز و ایمنی منطقه اضافه می شود و ۳۵ درصد در اختیار ارتش است.

وی با بیان اینکه قرار شده برای باند پادگان اتفاقی نیفتد، تصریح کرد: قرار است باند حفظ شود و این نشان دهنده اهمیت به موضوع ایمنی است و دغدغه وجود باند از بین می رود.

بابایی با تأکید بر اینکه میزان حق السهم شهرداری و ارتش مطرح شد که قابل قبول ما نیست، یادآور شد: برآورد شده بود که آپارتمان هر متر ۱۲۰ میلیون تومان است؛ بنده در سایت دیوار جستجو کردم و در زاهد گیلانی متری ۵۸ میلیون تومان و در قاسم آباد هر متر ۹۰ میلیون تومان است و اینکه میانگین آن چگونه ۱۲۰ میلیون تومان عنوان شد، جای سوال دارد. خواهش من این است که به موضوعات عادلانه نگاه شود.


طرح های کلان کمیسیون ماده پنج در شورا مطرح شود


جعفر شربیانی عضو هیئت رئیسه شورا نیز با بیان اینکه پرداختن به موضوعات مهم یکی از خصوصیات شوراهاست، گفت: نباید حساس شویم که طرح موضوعات با هدف تضعیف جریانات است و باید از آن استقبال کرد؛ مردم باید بدانند که تهران به چه شکل اداره می شود و مسئولان اداره شهر با چه مصائبی رو به رو هستند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم رعایت خط قرمزها در طرح جامع و طرح تفصیلی است و یکی از آنها جمعیت پذیری و ظرفیت واگذاری جمیعتی است که بارها مورد تذکر بوده و در کمیسیون ماده پنج باید رعایت شود.

شربیانی با بیان اینکه انتظار ما از کمیسیون ماده پنج و شهردار تهران به عنوان رئیس، رعایت قانون است، یادآور شد: در طرح های کلان باید موارد در شورا مطرح و چکش کاری شود؛ کمیسیون ماده پنج یک فرصت است و از برخی از مصوبات این کمیسیون همچون مصوبه کن و نفرآباد در شهرری می توان استفاده کرد و نباید آن را به تهدید تبدیل کرد و باید چکش کاری بهتری نسبت به این موضوع انجام شود.

وی تأکید کرد: پنج بار طرحی در خصوص کمیسیون ماده پنج به هیئت رئیسه آورده شد و بحث های مفصلی در کمیسیون شهرسازی صورت گرفت اما بنابر مصلحت در صحن شورا مطرح نشد و درست نیست اینگونه مطرح شود که کمیسیون شهرسازی موضوع را موردتوجه قرار نداده و فی البداهه آن را مطرح کرده است.


با مصوبات کمیسیون ماده پنج مشکل محلاتی همچون نفرآباد و کن حل شد


سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا نیز با بیان اینکه ۵۴ هزار میلیارد تومان به عنوان انتفاع غیر در یکی از مصوبات کمیسیون ماده پنج مطرح شد، گفت: باید دقت شود که ۴۸ هزار میلیارد تومان مربوط به آزادسازی پادگان دوشان تپه است. اینکه ۵۴ همت درست باشد یا خیر، بحثی است و اختصاص بخش عمده ای از آن به یک طرح، بحث دیگری است.

وی افزود: مشکلات شوش، اسلام آباد، نفرآباد و کن رفع شده است؛ کمیسیون ماده پنج پس از سال ها برای اسلام آباد تصمیم گرفته و باید به مردم امید دهیم.

علوی با بیان اینکه در سال ۹۰ مصوبه ای در شورا به تصویب رسید که سه بار از فرمانداری بازگشت داده شد، گفت: آقای قالیباف در آن زمان نامه نگاری انجام داد و موارد را مطرح کرد؛ این موضوع یکبار دیگر در سال ۹۰ مورد بحث قرار گرفته و مجلس مصوبه ای دارد که اختیاراتی را داده است و اگر هم اشکالی وجود دارد آنجاست و باید در مجلس مورد بحث قرار بگیرد و اینکه در مورد بخشی از مصوبات بحث کنیم و بخش دیگر را مورد توجه قرار ندهیم، اتفاق خوبی نیست.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه بوستان ولایت و محدوده کن از حد تجاوز می کند و بیشتر می شود که این بخشی از طرح تفصیلی است، اظهار کرد: در مواردی که از محدوده یک محله و چند پارسل خارج است، نامه ارسال کردیم که در شورا مطرح شود.

وی افزود: آقای عباسی انتقاد درستی در خصوص جمعیت مطرح کرد و باید مواظب باشیم که سطح جمعیت از میزان پیش بینی شده فراتر نرود و از سویی دیگر نیز باید افزایش جمعیت را نیز در نظر بگیریم.


اینکه هر ساخت و سازی منجر به جمعیت پذیری می شود، منبع منطقی ندارد


پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز با بیان اینکه مهاجرت به تهران منفی و معکوس است، گفت: اینکه هر ساخت و سازی منجر به جمعیت پذیری می شود منبع منطقی ندارد؛ سبک زندگی در تهران تغییر کرده و در گذشته یک خانواده در یک اتاق زندگی می کرد و امروز جمعیت جوان تقاضای مسکن دارند و این به معنای افزایش جمعیت نیست.


باید مدیریت شهری را تشویق کرد


وی با بیان اینکه ساخت و سازهای ناایمن از معضلات تهران است، تصریح کرد: نوسازی بافت فرسوده در این زمینه مهم است؛ تهران باید مازاد نیاز ساختمانی خود ساختمان های ایمن داشته باشد که در شرایط سخت بتواند واکنش مثبت داشته باشد.

سروری با بیان اینکه باید مدیریت شهری را تشویق کرد، یادآور شد: شورا و شهرداری نمی تواند نسبت به دغدغه های مردم بی تفاوت باشد؛ افزایش تولید مسکن در کاهش قیمت آن اثرگذار است؛ لذا اقدامی که منجر به افزایش تولید در این زمینه می شود نباید منفی تلقی کنیم.

وی تأکید کرد: در این دوره کمیسیون ماده پنج فعالی را می بینیم که صف انتظار پرونده ها را از چند سال به دو ماه کاهش داده است؛ ممکن است تصمیمات غلطی نیز گرفته شده باشد، اما مصوبات نشان می دهد که بسیاری از طرح ها همچون خیابان کرمان، قزوین و نفرآباد از جمله تصمیمات و مصوبات خوب کمیسیون بوده است.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز با اشاره به تقدیر مردم کن از مصوبه اخیر کمیسیون ماده پنج، گفت: ما از روز اول که وارد شورا شدیم این مطالبه مردم کن بود که در کمیسیون ماده پنج تصویب شد.

وی افزود: یک تلخی وجود دارد و می خواهم به خودمان تذکر دهم؛ ما سعه صدر می طلبیم که مواردی مطرح شود که امور را اصلاح کنیم اما یکی از اعضا متنی را می خوانند و نام آقای قالیباف را می آورند اما برخی فکر می کنند که هاله منفی پیرامون ایشان صورت می گیرد در صورتی که آقای قالیباف یکی از اعضای تاریخ بلدیه هستند و همه اعضای شورای ششم برای ایشان احترام ویژه قائل هستند.


هدفم یادآوری اهمیت کمیسیون ماده پنج بود


مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنده به هدف خود رسیدم و می خواستم اعضا بدانند که کمیسیون ماده پنج بسیار مهم است، اظهار کرد: ما قیمت املاک را به اشتباه به دست نیاورده ایم؛ البته که مهم این است که بدانیم اعدادی که مطرح شد بزرگ و تصمیمات نیز بزرگ است.

وی افزود: بنده آن دغدغه ای که در نظر داشتم به نتیجه رسید و می خواستم همین گفتگوها شکل بگیرد.

عباسی با بیان اینکه اگر بنده در مورد جمعیت صحبت می کنم نیاز است در مورد آن گفتگو شود و در مورد تصمیمات مطمئن شویم، اظهار کرد: این شفافیت است و این یعنی شورا و مشارکت فعال. بنده مباحث فنی یک جلسه را به صورت کارشناسی مطرح کردم. اینجا فضای پروپاگاندا نیست و مباحث کارشناسی است. کمیسیون ماده پنج تصمیمات فاخری نیز داشته و ممنونیم و آیا مواردی که بنده مطرح کردم اشتباه است؟ نمی دانیم.

وی افزود: اگر مصوبه محله کن آمده بود و در آن مداخله نشده بود می توانست فاجعه رقم بزند؛ بدانید تراکم حق عمومی شهر است و حق پنج نفر در کمیسیون نیست. اگر تراکمی در فضایی مازاد داده می شود باید سرانه ها مورد توجه قرار بگیرد. ۵۰۰ هزار مسکن در تهران خالی است و آیا گزارشات مراجع را خوانده اید که سهم کمیسیون ماده پنج در تصمیمات چیست؟

عباسی با بیان اینکه کم کاری های ما دو سال دیگر نیاز به پاسخگویی دارد، تأکید کرد: دو سال دیگر نیستیم و نمی توانیم دفاع کنیم.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نیازی به دو سال آینده نیست و همین امروز باید پاسخگوی مردم و خدا باشیم.

وی با بیان اینکه خدمات شهری در کمیسیون ماده پنج نیز مطرح می شود، گفت: بحران کمبود آب نیز از دیگر مسائلی است که در تهران و کل کشور با آن مواجه هستیم؛ در تهران آب نداریم و از جایی دیگر تأمین می شود و حد مصرف ما از میانگین جهانی بالاتر است. از سویی دیگر باید تشویق ساخت و ساز را نیز انجام دهیم.

چمران تأکید کرد: تشویق به ساخت و ساز را نباید با تخلفات و اقدامات غیرقانونی اشتباه بگیریم؛ روز گذشته بررسی هایی در کمیسیون عمران شورا برای حادثه خلازیر انجام شد و نتیجه بحث این بود که ساختمان ها ناپایدار است و ۹ طبقه بدون فنداسیون می سازند که خطرساز است.

وی با بیان اینکه برخی موارد کمیسیون ماده پنج خارج از اختیارات شورا بود که مطرح نشد، گفت: مواردی که در حد نظارت ماست، به شورا می آوریم و زمانی که اصلاحات تکمیل شد، در صحن شورا مطرح می کنیم.

ایلنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman