رشد 963 درصدی قیمت مسکن در سال های اخیر!

رشد 963 درصدی قیمت مسکن در سال های اخیر!
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۰ | ۱۴۰۲/۰۵/۲۵

دبیر کارگروه مسکن مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱ قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران ۹۶۳ درصد رشد داشته و در همین بازه زمانی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور ۶۵۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش اخبار ساختمان، حمیدرضا آرامی، دبیر کارگروه مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست تخصصی دسترسی مؤثر به مسکن (مطالعه تطبیقی ایران و اتحادیه اروپا) عنوان کرد: در سال های اخیر قیمت مسکن در کشور فراتر از تورم افزایش داشته و این وضعیت برای خانواده های کم درآمد و محروم جامعه درد آور است.

مدرس معماری دانشگاه قم با انتقاد از روی آوردن بانک ها به ساخت و ساز گفت: در ۱۷ بانک کشور تعداد ۷۸ شرکت فعال انبوه ساز در زمینه ساخت و ساز و مسکن مشغول به کار هستند، این در حالی است که مبتنی بر قوانین بالادستی، بانک ها و مؤسسات اعتباری حداکثر تا سقف ۲۰ درصد از سرمایه پایه خود را -آن هم در سه محل مشخص- می توانند سرمایه گذاری کنند، که تعداد زیادی از بانک ها از این قانون عدول کرده اند.

آرامی یکی از عوامل رشد افسارگسیخته مسکن را وجود خانه های خالی ذکر و اضافه کرد: تعداد خانه های خالی تهران هشت برابر لندن است. در بازه زمانی ۱۳۸۵-۱۳۹۵ با احتساب تعداد خانه های خالی و شبه خالی، تعداد ۱۰.۵ میلیون واحد مسکونی به موجودی مسکن کشور اضافه شده؛ اما تنها ۲.۴ میلیون خانوار صاحب مسکن شده اند.

وی ادامه داد: این بدین معنی است که ۷۷ درصد تقاضای موجود در بازار املاک مسکونی کشور طی ۱۰ سال اخیر که به خرید منجر شده، به قصد سکونت نبوده و تنها ۲۳ درصد آن برای سکونت انجام شده است. این در حالی است که بر اساس آمارها، در بازه سرشماری ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ نزدیک به ۸۰ درصد از تقاضای بخش مسکن، تقاضای مصرفی بوده است.

دبیر کارگروه مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه ضمن اشاره به مشکل مسکن طی سال های گذشته و تأکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب مبنی بر تهیه مسکن برای محرومان، گفت: امام راحل می فرماید: این از حداقل حقوق‌ هر فرد است که باید مسکن داشته باشد، مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند، همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.

آرامی همچنین با اشاره به اینکه ایران برای تهیه مسکن با مشکل زمین مواجه نیست، گفت: در حال حاضر یک درصد از پهنه سرزمین به ساخت شهرها و روستاها اختصاص داده شده است و امکان استقرار حدود یک میلیارد نفر با مسکن های بالای ۳۰۰ متر در یک طبقه و تأمین تمام سرانه های خدماتی و رفاهی وجود دارد.

وی در ادامه افسردگی و اضطراب، کاهش شادکامی، اختلال کودکان و سالمندان در کنار معضلات فرهنگی را بخشی از معضلات توسعه عمومی شهرها توصیف و عنوان کرد: راه کارهای کلانی مانند عرضه زمین کافی توسط دولت با اولویت دهک های پایین، مقابله با ملک بازی و تقاضاهای غیرمولد زمین و مسکن از طریق نظام مالیاتی و تهیه برنامه جامع زمین و مسکن با چشم انداز مشخص و ارائه گام های تدریجی حرکت از موجود به مطلوب پیشنهاد داد.

این محقق و پژوهشگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد ۲۰۰ متر زمین برای زوج های جوان در قانون خانواده و جوانی جمعیت در نظر بگیرند و اضافه کرد: هویت، کیفیت و قیمت سه رکن اصلی فضاهای سکونتگاهی هستند که «قیمت» آن دو موضوع مهم دیگر یعنی «هویت» و «کیفیت» را تحت شعاع قرار می دهد.

امین عبدمجیری، عضو هیات علمی دانشگاه قم نیز با بیان اینکه در موضوع مسکن کیفیت نباید فدای کیفیت شود، گفت: از ابتدای انقلاب در موضوع مسکن همیشه کمیت بر کیفیت ارجحیت داشت؛ درحالی‌که باید به سمت کیفی سازی برویم.

وی در بخش دیگر صحبت های خود تاکید کرد: دولت به هیچ عنوان نمی تواند مشکل مسکن را رفع کند مگر اینکه فرهنگ اجتماعی ساخت را تغییر دهد.

بازار


برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman