نخستین سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت در کانون توجه متخصصان ایرانی

نخستین سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت در کانون توجه متخصصان ایرانی
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۵۸ | ۱۴۰۲/۰۶/۰۹

دبیر نخستین سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت گفت: اولین سمپوزیوم تخصصی در حوزه مدیریت ساخت با استقبال بسیار خوبی همراه بود و این یک اتفاق بسیار ارزشمند است که با ایجاد یک اکوسیستم تخصصی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، سید محمدرضا علوی پور در مراسم افتتاحیه اولین سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت گفت: صنعت ساخت تنها محدود به پروژه های ساختمانی نبوده، بلکه احداث پروژه های ساختمانی (مسکونی و تجاری)، مهندسی، زیرساختی و صنعتی همگی زیرمجموعه صنعت ساخت قرار می گیرند.

دبیر علمی اولین سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت در ادامه گفت: گستردگی و پیچیدگی صنعت ساخت باعث شده تا این صنعت نسبت به تمامی صنایع دیگر نرخ شکست بالاتری داشته باشد، به همین دلیل کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان فلسفه جدیدی به نام مدیریت ساخت را در کنار فلسفه مدیریت پروژه ایجاد کرده و سال های متمادی برای توسعه آن سرمایه گذاری نموده اند.

وی همچنین گفت: باید اشاره نمود که دانش مدیریت ساخت تنها به دانش مدیریت عمومی پروژه محدود نشده و این مبانی از موضوعات ارائه شده توسط موسسات و انجمن های مدیریت پروژه عمومی چون موسسه مدیریت پروژه آمریکا و انجمن بین المللی مدیریت پروژه فراتر است؛ از این حیث باید به انجمن ها و موسساتی چون انجمن مدیریت ساخت آمریکا، موسسه صنعت ساخت آمریکا، موسسه معماران آمریکا، فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور، انجمن حقوق ساخت انگلستان و بسیاری از موارد دیگر اشاره نمود که هر کدام از منظر متفاوت به تدوین استانداردها و دستورالعمل ها و توسعه این دانش پرداخته اند.

علوی پور ادامه داد: اما متاسفانه این موضوع در ایران به علت عدم آگاهی از این مبانی و عدم دسترسی به این منابع، این ساختار به صورت مناسبی رشد و توسعه داده نشده است، در واقع دانش مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار تنها به مبانی عمومی ختم نشده و از راهنماها و استانداردهای تخصصی برخوردار هستند. از این رو موسسه ACEMI با رویکردی متفاوت و به منظور توسعه این ساختار در کشورمان، نقشه راه های جامعی را در دو زمینه مدیریت ساخت (CM) و مدیریت کسب و کار در صنعت ساخت (CBM) برای اولین بار در کشور ارائه نموده است.

مدیر عامل موسسه ACEMI در ادامه گفت: مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار تنها به استانداردهای عمومی ختم نشده و در این بین استانداردهای تخصصی سهم بیشتری در رشد و پیشرفت این عرصه داشته اند؛ موضوعی که در کشورمان مورد غفلت واقع شده و باعث ایجاد مدرک گرایی شده است.

وی ادامه داد: موسسه ACEMI با هدف برطرف کردن این ضعف ایجاد شده تا تخصص گرایی را جایگزین مدرک گرایی نموده و نقش به سزایی در پیشبرد دانش تخصصی مدیریت پروژه های صنعت ساخت و مدیریت کسب و کار در این صنعت ایفا نماید.

علوی پور همچنین گفت: سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت (ICMS) با هدف گردهمایی مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، کارشناسان، مدیران پروژه های ساخت، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت و به اشتراک گذاری تخصصی ترین موضوعات برگزار می شود.

دبیر نخستین سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت ادامه داد: استفاده از تجربیات سخنران های برتر بین المللی و داخلی، برگزاری پنل های تخصصی، پرسش و پاسخ، تجارب مدیریت پروژه و کارگاه های آموزشی بخشی از برنامه های اولین سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت است که با رویکرد هویت بخشی به دانش مدیریت ساخت در ایران برگزار می شود. با حضور متخصصان، مدیران و سازمان های بزرگ و فعال در صنعت ساخت، این سمپوزیوم یکی از بزرگترین و تخصصی ترین شبکه های ارتباطی مدیریت ساخت در ایران را ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: حضور سازمان ها در این سمپوزیوم فرصت مناسبی را ایجاد خواهد کرد تا در بخش ارتباط با صنعت قدم های مناسبی برداشته شده و سازمان ها بتوانند دستاوردها، محصولات و تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشته و در مقابل مخاطبان نیز بتوانند با ایجاد این پل ارتباطی باعث توسعه شغلی خود در این صنعت بزرگ شوند.

در ادامه مراسم افتتاحیه اولین سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت دکتر اقبال شاکری با بیان اینکه تلاش کرده ایم تا شرایط خوبی برای فعالان صنعت ساخت و ساز در برنامه هفتم توسعه قرار دهیم، گفت: در حال حاضر قانون نظام مهندسی از کمیسیون عمران خارج شده است و وارد صحن شده است و در مراحل رسیدگی قرار دارد، ما با مشورت های صورت گرفته با نظام مهندسی به دنبال استفاده از برنامه هفتم توسعه بودیم و چند موضوع اصلی آن را حل کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: خوشبختانه تلاش ها برای حل این موضوعات نتیجه داده است و توانستیم بیمه مهندسی به عنوان یک حکم در برنامه هفتم آمده است و بیمه مهندسی دائم برای مهندسانی که فاقد بیمه هستند به تصویب رسیده است، همچنین بحث تعارض منافع انتخاب مهندسان و اعضای شورای انتظامی مرکزی نظام مهندسی نیز برطرف شده است و قرار شده است تا توسط مجامع عمومی انتخاب شوند.

وی در ادامه همچنین گفت: مجموعه ای از تشویقات را نیز برای بازآفرینی بافت فرسوده در نظر گرفته ایم و علاوه بر دستوری که شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام کرده است، مزایای بسیار خوبی از جمله اینکه مجوز افزایش تعداد طبقات تا پنج واحد نیز بهره گیری کند.

سایر برنامه های روز اول سمپوزیوم شامل برگزاری پنل های تخصصی، پرسش و پاسخ، تجارب مدیریت پروژه و کارگاه های آموزشی با حضور متخصصان، مدیران و سازمان های بزرگ و فعال در صنعت ساخت ادامه پیدا کرد.

در پایان روز اول این سمپوزیوم دکتر سیدمحمدرضا علوی پور ضمن ابراز رضایت از میزان استقبال از اولین سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه این اولین سمپوزیوم تخصصی در حوزه مدیریت ساخت بوده است پیش بینی استقبال از این سمپوزیوم را داشتیم اما خوشبختانه بسیار بیشتر از تصور ما این سمپوزیوم مورد استقبال قرار گرفت و این یک اتفاق بسیار ارزشمند است که با ایجاد یک اکوسیستم تخصصی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی همچنین در ادامه گفت: ما در حال حاضر بیش از هر چیزی نیاز داریم تا یک اکوسیستم تخصصی برای مدیریت ساخت ایجاد کنیم تا در کنار هم به فرهنگ سازی بیشتر کمک کنیم و یکی از اصلی ترین اهداف سمپوزیوم نیز این است که یک شبکه سازی از افرادی که در این زمینه تخصص دارند ایجاد کنیم تا به هم افزایی در این حوزه کمک کنند.

علوی پور در پایان گفت: موضوع دیگر نیز این است که ما باید با یکسری از ناشناخته هایی که در خارج از کشور وجود دارد آشنا شویم، به همین جهت ما سعی کردیم با افراد متخصص در آمریکا ارتباط آنلاین و آفلاین بگیریم، ما معتقد هستیم ورود دانش می تواند در شرایط فعلی که ارتباطات ضعیفی داریم تا حدود زیادی به ما کمک کند چرا که ورود دانش باعث می شود تا بهره وری انسان ها بالاتر رود و این موضوع باعث کاهش هزینه ها خواهد شد و نیاز ما را نسبت به تامین مالی را کاهش خواهد داد و در نهایت مشکلات موجود در بخش تامین مالی پروژه ها وجود دارد را کمرنگ تر خواهد کرد و این می تواند موضوع اصلی سمپوزیوم باشد و امیدوار هستیم که سمپوزیوم دوم را با قدرت بیشتری بتوانیم برگزار کنیم.

لازم به ذکر است که برگزاری این رویداد مهم علمی در حوزه فعالیت های عمرانی با رویکرد انتقال دانش پیشرفته مدیریتی در حوزه ساخت به کشور، امروز به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز شد و فردا (جمعه 10 شهریورماه) نیز ادامه خواهد داشت.


عکس های مرتبط
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman