به کارگیری اراضی داخل محدوده روستایی برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد

به کارگیری اراضی داخل محدوده روستایی برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۹ | ۱۴۰۲/۰۷/۲۶

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی درصدد استفاده از ظرفیت زمین های موجود داخل محدوده روستایی به منظور ساخت مسکن برای اقشار واجد شرایطی است که در شهرها ثبت نام کرده اند.

به گزارش اخبار ساختمان، ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره تفاهمنامه منعقد شده با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مبنی بر ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد و ۵۰ هزار واحد مسکن مشارکتی توضیح داد: این تفاهمنامه در راستای تحقق اهداف اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی منعقد شده و سیاست های کلی امور شهرسازی و مسکن ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های دولت سیزدهم نسبت به تامین مسکن را نیز در نظر گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به قانون جهش تولید مسکن و به منظور اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، استفاده از تمامی ظرفیت های موجود سازندگان برای تولید مسکن ضروری و از رویکردهای سازمان ملی زمین و مسکن است.

وی افزود: به همین منظور تفاهمنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد و مشارکتی میان سازمان زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امضا شد.

مالکی گفت: بر اساس این تفاهمنامه، سازمان ملی زمین و مسکن، اراضی داخل محدوده روستاهای واقع در حریم شهرها را برای ساخت مسکن در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار خواهد داد و در ازای تحویل اراضی رایگان در روستاها و حریم شهرهای کوچک، ۵۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته می شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: باتوجه به رویکرد وزیر راه و شهرسازی در خصوص استفاده از ظرفیت روستاهای همجوار شهرها، وزارت راه و شهرسازی در صدد استفاده از ظرفیت زمین های موجود داخل محدوده روستایی برای ساخت مسکن برای اقشار واجد شرایطی است که در شهرها ثبت نام کرده اند.

وی افزود: براساس این تفاهمنامه، ۵۰ هزار واحد مسکن مشارکتی نیز تامین خواهد شد و مدت اجرای این تفاهمنامه ۲ سال در نظر گرفته شده است.

مالکی گفت: با توجه به اصل ۳۱ قانون اساسی که در آن تامین مسکن با رعایت اولویت افراد نیازمند از وظایف نظام جمهوری اسلامی به شمار آمده و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی، تامین مسکن محرومان، مسکن مشارکتی در اراضی ملی و تامین اراضی واقع در حریم عملیاتی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در اجرای این تفاهمنامه از تجربیات سال های گذشته در ساخت مسکن و استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به تهیه بسته سرمایه گذاری برای زمین ها، گفت: از این ظرفیت باید برای ارتقا ساخت و ساز استفاده شود.

مالکی اعلام کرد: اعتبار ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد و محرومان در این تفاهمنامه از محل منابع صندوق ملی مسکن و حساب ۱۰۰ امام خمینی(ره) تامین خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بر اساس این تفاهمنامه، امکان سنجی و در صورت نیاز تهیه طرح آماده سازی پروژه ها طبق ضوابط سازمان ملی زمین و مسکن و انجام مطالعات و طراحی بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی افزود: همچنین بنیاد مسکن بر اساس این تفاهمنامه به تامین منابع مالی در قالب (آورده نقدی، اعتباری، تسهیلات) و امکانات پشتیبانی و اجرایی (تجهیزات، ماشین آلات و مصالح ساختمانی) و استفاده از شرکت های زیر مجموعه اقدام خواهد کرد.

به گفته مالکی، پیگیری اخذ مجوزها مصوبات و توافقات لازم از طریق مراجع ذیربط، احدات و تکمیل طرح پروژه های مورد توافق و مدیریت فرآیند ساخت واحدهای مسکونی از مرحله آماده سازی اراضی تا تحویل واحدها مطابق برنامه زمان بندی تفصیلی از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman