مروری بر وضعیت بازار مسکن و اجاره بها در شیراز

مروری بر وضعیت بازار مسکن و اجاره بها در شیراز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۷ | ۱۴۰۲/۰۸/۲۲

بازار مسکن در تابستان امسال در سه ماه متوالی شاهد تورم منفی بوده و آنگونه که آمارهای رسمی نشان می دهد، در مهرماه و آبان ماه نیز با وجود رشد اندک قیمت، از منظر تعداد معاملات همچنان کساد و راکد بوده است.

به گزارش اخبار ساختمان، آنطور که مشخص است رشد قیمت مسکن از تورم فراتر رفته و در حال حاضر وارد رکود شده و در دوره اصلاح قیمت ها قرار دارد؛ تا تورم به آن برسد.

ذات سرمایه ای مسکن در کشور چسبندگی قیمت به بازار است و مادامی که ذات این بازار تغییر نکند، نمی توان تحولات دوره های رونق و رکود آن را تغییر داد؛ از سوی دیگر مردم قدرت خرید برای انجام معاملات مسکن را ندارند و اغلب به دنبال این هستند که با تهاتر بتوانند معامله ای را در بازار انجام دهند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در این باره می گوید: هیچ آگاهی و دید بلند مدتی از آینده بازار مسکن در شیراز وجود ندارد.

عبدالرضا رزم آهنگ با اشاره به اینکه وضعیت بازار مسکن در شیراز مناسب نیست؛ می افزاید: به ندرت معامله ای در بازار مسکن در جهت خرید و فروش ملک انجام می شود و میزان معاملات خرید خانه نیز به کمتر از پنج درصد رسیده است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با بیان اینکه عده ای از افراد با هدف گران شدن قیمت منازل خود را نفروختند، بیان می کند: خریداری هم فعلا در بازار مسکن شیراز وجود ندارد.

رزم آهنگ معتقد است تنها افرادی در شرایط کنونی اقدام به فروش ملک و خانه در شیراز می کنند که نیاز به پول دارند و ادامه می دهد: افرادی که از توان متوسط مالی برخوردارند به خرید ملک روی آورده اند؛ افرادی که سال گذشته قصد معاوضه خانه دو خوابه با سه خوابه در شیراز را داشتند باید حداقل مبلغی بالغ بر دو میلیارد تومان پرداخت می کردند اما در بازار امروز این مبلغ به سه میلیارد تومان رسیده است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار مسکن در شیراز آرام است، بیان می کند: قیمت مسکن در شهری مانند شیراز از متری 20 الی 30 میلیون تومان آغاز و به متری حدود 200 میلیون تومان هم می رسد.

وی معتقد است اقدام مناسبی در حوزه مسکن ایجاد نمی شود و ابراز امیدواری کرد که اگر قرار باشد اتفاقی در حوزه مسکن رخ دهد با ثبات باشد.


بازار مسکن شیراز در رکود تورمی است


رزم آهنگ شرایط بازار مسکن شیراز را در رکود تورمی تحلیل می کند و می افزاید: در شرایط فعلی بسیاری از افراد بر این باورند که گران شدن قیمت مسکن می تواند باعث رونق و خرید و فروش خانه شود؛ در حالی که معتقدم افرادی که توانایی و قدرت خرید خانه ندارند گرانی نمی تواند آنها را خانه دار کند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با بیان اینکه در بسیاری از مواقع شرمنده مستاجران می شویم، می افزاید: متاسفانه صنف ها هم اقدام مناسبی در جهت رفع مشکل زیر مجموعه ها بر نمی دارند.

وی با بیان اینکه تنها بعضی از پزشکان توان خرید آپارتمان های گران قیمت در سطح شهر را دارند، می گوید: پزشکانی که از توان مالی مناسبی برخوردارند جهت حفظ سرمایه هایشان به خرید دلار، طلا و ملک رو می آورند و بسیاری نیز قیمت مسکن برایشان مهم نیست.


کوچ مستاجران به حاشیه شهر


نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه اگر صاحبان ملک به مستاجران رحم نکنند مستاجران با مشکل مواجه می شوند، می گوید: شرایط زندگی بسیار دشوار شده است؛ قیمت رهن و اجاره یک ملک یک خوابه با 100 میلیون تومان رهن و ماهیانه پنج میلیون اجاره به مستاجران داده می شود.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه های اجاره بها باعث شده تا افرادی که در مناطق نسبتا خوب شهر منزل سه خوابه اجاره کرده بودند در حال حاضر به سمت اجاره منازل دو خوابه بروند و می گوید: شرایط رهن و اجاره بسیار دشوار شده است و مستاجران به اجبار به مناطق پائین تر مانند شاپور جان، پیربنو و... کوچ کرده اند و اگر همین روال در سال های آتی ادامه پیدا کند مستاجران به روستاهای اطراف کشیده می شوند.


هیچ تحرکی در بازار مسکن شیراز نیست


نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز نیز با بیان اینکه بازار مسکن شیراز در رکود کامل به سر می برد و هیچ معامله ای در این بازار انجام نمی شود، می گوید: هیچ رونقی در بازار املاک، مستغلات و عرصه و عیان شیراز وجود ندارد.

خسرو رزمجویی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هیچ تحرکی در بازار مسکن شیراز انجام نمی شود، می افزاید: بر این باورم که امکان ارزان شدن قیمت منزل در آینده در شیراز وجود دارد و ورود دولت به بازار مسکن در قالب طرح اقدام ملی می تواند این بازار را کنترل کند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با بیان اینکه بیشتر واحدهای صنفی املاک همواره از نبود مشتری و عدم تنظیم قراردادهای خرید و فروش ملک در سطح شیراز ناراضی اند، بیان می کند: میزان اجاره بها زیاد است و بسیاری از واحدهای مشاور املاک به دلیل مشکلات نقل مکان می کنند.

وی با اشاره به اینکه عوامل زیادی در افزایش قیمت خانه نقش داشته است، ادامه می دهد: آهن فروشان و مصالح ساختمانی نقش زیادی در افزایش قیمت خانه در شیراز داشته اند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز معتقد است کارمندان برای خانه دار شدن باید پروسه زمان بری را طی کنند.

ایلنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman