فن کویل چیست؟ انواع فن کویل چیست؟

فن کویل چیست؟ انواع فن کویل چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۶ | ۱۴۰۲/۰۹/۱۹

فن کویلی یکی از رایج‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع است که برای سرمایش و گرمایش استفاده می‌شود و بسته به نوع نصب یا نحوه عملکرد، در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، فن کویلی یکی از رایج‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع است که برای سرمایش و گرمایش استفاده می‌شود و بسته به نوع نصب یا نحوه عملکرد، در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد. برای مثال فن کویل زمینی یکی از انواع پرکاربرد است که در بیشتر سالن‌ها یا راهروها نصب می‌شود و برای فضاهای کوچک مناسب است. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که فن کویل چیست و انواع فن کویل را به همراه ویژگی‌های آنها بررسی کنیم.
 

فن کویل چیست؟


فن کویلی یکی از انواع سیستم‌های تهویه دوکاره است که در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا اداری کاربرد دارد. ظرفیت فن کویل که بر حسب BTU بر ساعت یا CFM محاسبه می‌شود، تعیین کننده قدرت این وسیله در ایجاد هوای سرد یا گرم خواهد بود؛ به همین دلیل در زمان خرید انواع فن کویل، باید به تناسب این ظرفیت با متراژ محل نصب و محل قرارگیری آن دقت کنید. با توجه به این موضوع، برندهای مختلف ظرفیت‌های متنوعی را برای فن کویل ارائه داده‌اند؛ برای مثال فن کویل تهویه از ظرفیت 200 تا 1200 CFM را ارائه می‌دهد که قابلیت پوشش متراژ از 20 متر تا 200 متر را دارند.


معرفی انواع فن کویل از نظر نوع نصب


علاوه بر ظرفیت فن کویل، برای خرید یک محصول مناسب، باید به نوع آن هم دقت داشته باشید. به همین دلیل در این بخش، به معرفی انواع فن کویل از نظر نوع نصب خواهیم پرداخت.

 

معرفی انواع فن کویل از نظر نوع نصب

 

فن کویل زمینی


فن کویل زمینی در قسمت پایین دیوار و در نزدیکی زمین نصب می‌شود و حالت روکار دارد؛ به همین دلیل برای ساختمان‌های نسبتا قدیمی یا جایی که امکان تخریب برای لوله کشی وجود ندارد، مناسب خواهد بود. علاوه بر این، ابعاد جمع و جور این فن کویل در کنار ظرفیت مناسب آن، باعث شده که برای نصب در سالن‌های کوچک یا راهروها بسیار مناسب باشد. فن کویل‌های زمینی دارای زیر دسته‌هایی هستند که عبارتند از:


*  فن کویل زمینی بالازن که هوای تولیدی را به سمت بالا پخش می‌کند و برای مکان‌هایی با سقف کوتاه مناسب است.
*  فن کویل زمینی روبرو زن که بیشتر برای محیط‌های اداری به کار می‌رود و بهتر است که وسیله‌ای را در مسیر آن قرار ندهید.
*  فن کویل زمینی مورب زن که محدودیت محل نصب ندارد و معمولا با ظرفیت کمتر، قدرت هوادهی بیشتری دارد.


فن کویل زمینی با انواع سیستم‌های گرمایش یا سرمایش مرکزی مانند پکیج یا موتورخانه هماهنگ می‌شود؛ به همین دلیل در بسیاری از ساختمان‌ها امکان نصب دارد.


فن کویل سقفی


یکی دیگر از انواع فن کویل به نام سقفی شناخته می‌شود که به دو صورت روکار و توکار قابلیت نصب دارد. این مدل از فن کویل‌ها بیشتر در ساختمان‌های اداری و تجاری که سقف بلندی دارند، نصب می‌شوند و بدنه آنها از جنس گالوانیزه محکم است. در نتیجه فن کویل سقفی در برابر زنگ زدگی یا خوردگی بسیار مقاوم است و طول عمر بالاتری در مقایسه با دیگر انواع فن کویل از خود نشان می‌دهد. فن کویل‌های سقفی هم از نظذ نحوه پخش باد، به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:


*  فن کویل سقفی یک طرفه که باد را تنها در یک جهت منتشر می‌کند؛ به همین دلیل برای محیط‌هایی با متراژ پایین یا تعداد پنجره‌های کم مناسب است.
*  فن کویل سقفی چهارطرفه که می‌تواند باد را در هر 4 سمت منتشر کند؛ در نتیجه معمولا دریچه‌های کمتری بر روی سقف نیاز خواهد داشت و برای محیط‌های بزرگ، از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است.
*  فن کویل دیواری


یکی دیگر از انواع فن کویل که شباهت زیادی به اسپیلت و کولر گازی دارد، فن کویل دیواری است و معمولا در قسمت بالایی دیوارها نصب می‌شود. فن کویل دیواری معمولا برای سرمایش یا گرمایش یک اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر روی دیوارهای داخلی نصب می‌شود. همچنین ظاهری شیک و دکوراتیو دارد که باعث شده در محیط‌های مسکونی و تجاری بسیار مورد توجه قرار بگیرد.


فن کویل کاستی


فن کویل کاستی هم شباهت زیادی به فن کویل سقفی توکار دارد؛ اما لوله کشی آن پیچیده‌تر بوده و برای نصب، حتما به سقف کاذب نیاز دارد. فن کویل کاستی معمولا دارای دریچه‌های خروجی قابل تنظیم است که به صورت دستی یا اتوماتیک کار می‌کنند؛ همین موضوع باعث شده که دسترسی به هوای مطبوع، به شکل بهینه‌تری در این مدل اتفاق بیفتد و راندمان بالایی داشته باشد.


انواع فن کویل از نظر نوع عملکرد و ساختار


یکی دیگر از معیارهایی که برای تقسیم بندی انواع فن کویل استفاده می‌شود، نوع عملکرد و ساختار این وسایل است که از این منظر، می‌توان فن کویل‌ها را در دو دسته قرار داد:

 

انواع فن کویل از نظر نوع عملکرد و ساختار

 

فن کویل دو لوله


در ساختار فن کویل دو لوله، تنها دو عدد لوله برای رفت و برگشت آب در نظر گرفته شده است؛ به همین دلیل تنها آب سرد یا گرم اجازه عبور از این لوله‌ها را دارد. یعنی آب از یک لوله وارد کویل‌ها شده و از لوله دیگر از آنها خارج می‌شود. با توجه به این موضوع، فن کویل‌های دو لوله در یک زمان، قادر به ایجاد یک دمای خاص هستند و می‌توانند محیط را گرم یا سرد کنند.


فن کویل چهار لوله


فن کویل چهار لوله دارای دو لوله برای رفت و دو لوله در مسیر برگشت آب است که آب می‌تواند با دماهای متفاوت از آنها عبور کند. همین موضوع باعث می‌شود که فن کویل چهار لوله بتواند در یک زمان مشخص، دو دمای متفاوت را ایجاد کند؛ به همین دلیل برای نصب در محیط‌هایی با متراژ بالا مناسب است و می‌تواند به خوبی اثرات ناشی از تابش نور مستقیم خورشید یا وجود سایه را از بین ببرد. یعنی می‌تواند به صورت همزمان در مکان سایه دار، هوای گرم ایجاد کرده و هوای سرد را در محل تابش خورشید، منتشر کند.


سخن پایانی


در این مقاله توضیح دادیم که فن کویل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ همچنین انواع فن کویل را معرفی کرده و ویژگی‌ها و ساختار هریک را بررسی کردیم. برای اینکه بتوانید یک فن کویل خوب انتخاب کنید، باید در این زمینه از یک متخصص مشورت بگیرید یا به سراغ یک فروشگاه تخصصی بروید. به این ترتیب می‌توانید به انواع فن کویل دسترسی پیدا کرده و با توجه به متراژ خانه، محل قرارگیری واحد و ظرفیت فن کویل، بهترین گزینه را انتخاب کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman