هر آنچه باید در مورد چسب بتن و کاربرد آن بدانید

هر آنچه باید در مورد چسب بتن و کاربرد آن بدانید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۸ | ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

چسب بتن، از مهمترین افزودنی ها در صنعت بتن است. از مصارف چسب بتن و همچنین کاربرد چسب بتن به ترمیم بتن، آب بندی، ترمیم بافت های قدیمی بتن، افزایش مقاومت بتن، جلوگیری از ترک بتن، افزایش خواص شیمیایی و مکانیکی و… اشاره کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، چسب بتن، یکی از افزودنی های پر کاربرد بتن است که در صنعت ساختمان سازی مصارف بسیاری دارد. این محصول در حقیقت نوعی پلیمر امولوسیونی است که می تواند مقاومت کششی، مقاومت خمشی (تا ۵۰ درصد)، مقاومت سایشی، چسبندگی و دوام بتن، گچ یا آهک را زیاد کند و مانع از بروز ترک در آنها شود.

انواع مختلف چسب‌ بتن موجود در بازار اغلب بدون اینکه احتیاج باشد با آب ترکیب شوند، قابل استفاده‌ هستند. این چسب ها در حالت آماده هموژن بوده و قادر است مقاومت کششی و دوام بتن، گچ و آهک را بالا ببرد.

چسب بتن همچنین احتمال نفوذ آب و مواد شیمیایی به داخل بتن را کاهش داده و به همین دلیل مقاومت بتن را در برابر یخبندان و سرما بسیار بالا می برد. بتن های حاوی این چسب ها همچنین در برابر محیط های قلیایی و مناطق به شدت مرطوب نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند.

چسب بتن در برندهای مختلف می تواند وزن مخصوص مختلفی داشته باشد. این چسب حالتی مایع و رنگی مایل به شیری دارد. چسب بتن در دو نوع آب بندی و استحکامی تولید می شود که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند.


چسب بتن چیست؟


همانطور که از اسم آن مشخص است، چسب بتن نوعی چسب است که بر پایه رزین های اکریلیکی طراحی و تولید شده و به عنوان یک افزودنی در مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد تا چسبندگی ترکیب مورد نظر را بالا ببرد. این محصولات خاصیت روان کنندگی، سخت کنندگی و آب بندی را در ملات ایجاد نموده و دوام بتن را بالا می برد. به طور کلی این چسب ها به دو دسته اپوکسی و لاتکس (پلیمری) تقسیم می شوند که در قسمت های بعد هر کدام را مفصل معرفی خواهیم کرد.

یکی از بیشترین مصارف چسب بتن در احیا و مرمت سطوح و ساختمان های بتنی است که به دلایل مختلفی مانند: رطوبت بالا، خوردگی بر اثر گذر زمان، فشار تحمیل شده و اتفاقات دیگر تخریب شده یا آسیب دیده اند. چسب بتن برای بالا بردن چسبندگی سطح قدیمی بتن با بتن تازه را تا حد مطلوبی بالا می برد و کمک می کند تا تعمیر بتن قدیمی به بهترین نحو انجام پذیرد.

استفاده از چسب بتن برای نصب انواع کاشی کاری، سرامیک و دیگر نماهایی که روی سطح بتنی اجرا می شود مناسب است. علاوه بر آسان کردن اجرای نما، استفاده از چسب بتن، هزینه ها را کاهش داده و ماندگاری نما را بیشتر می کند زیرا خطر لق شدن و کنده شدن نما یا پوشش سطح بتنی را به شدت کاهش می دهد.

 

چسب بتن چیست؟


مزایای استفاده از چسب بتن چیست؟


چسب بتن در ترکیب با بتن خاصیت روان کنندگی ایجاد می کند، یعنی روی اسلامپ بتن اثر می گذارد. در نتیجه اگر نسبت آب به سیمان را ثابت نگه داریم اضافه کردن این چسب ها موجب شل تر شدن ترکیب می شود و اگر میزان نسبت آب به سیمان را کاهش دهیم، اسلامپ بتن ثابت می ماند.

استفاده از چسب بتن و ملات آب بندی به جای ضد یخ می تواند گیرش بتن را آسان تر کند. این محصول می تواند سرعت هیدراتاسیون را بالا ببرد و خواص کیفی بتن را بهبود بخشد. اغلب این چسب ها بدون نیاز به ترکیب شدن با آب، موجب پیوستگی و همگنی ترکیب شده با بالا بردن چسبندگی آن مقاومت مکانیکی را بهبود می بخشند.

مقاومت سایشی و استحکام بتن را در برابر ترافیک بالا در تردد افزایش می دهد و می توان از آن به عنوان لایه میانی در انواع ملات و بتن (با هر ضخامتی) استفاده کرد. این بتن بعد از خشک شدن بین مصالح، فیلم نازک و انعطاف پذیری ایجاد می نماید که علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب، می تواند به خوبی مانع از بروز ترک های ناشی از نشست های سازه ای شود.

اضافه کردن چسب بتن به طرح اختلاط بتن (یا ملات گچی و آهکی) می تواند میزان همگرایی، پیوند و چسبندگی را در ترکیب بالا ببرد و موجب افزایش دانسیته یا تراکم و در نتیجه کاهش نفوذپذیری آب در بتن شود. چسب بتن برای محیط های بسیار مرطوب مناسب است و امکان ساخت بتن آب بند را فراهم می کند.


چسب بتن چه کاربردهایی دارد؟


همانطور که گفتیم بیشترین کاربرد چسب بتن در تعمیر سطوح بتنی است که دچار ترک یا آسیب های سطحی یا عمیق شده اند اما این چسب مصارف بسیار متنوعی دارد که در این قسمت به آن اشاره می کنیم.

-  آب بند کردن منبع های بتنی آب و مایعات دیگر
-  ترمیم کانال های بتنی و فرسوده آب
-  ساخت استخرهای بتنی و سونا
-  ساخت و ترمیم کف سالن های صنعتی
-  ساخت و ترمیم باند فرودگاه ها
-  ساخت و ترمیم سدها، پایه پل ها و ستون ها
-  ساخت سرویس های بهداشتی و هر نوع محیط‌ مرطوب
-  ساخت ملات موزاییک، سرامیک، کاشی و دیگر نماهای تزئینی
-  بتن ریزی راه آب های سطحی در محیط های شهری و ساختمانی
-  سیمان کاری و نرمه کشی و زیر سازی مکان هایی که تحت فشار آب منفی و مثبت قرار دارند
-  ساخت سپتیک و کانال های آب و فاضلاب
-  ساخت بناها یا قسمت هایی از بنا که در تماس دائمی با آب هستند


چسب بتن چند نوع دارد؟


به طور کلی این چسب‌ها در دو نوع به بازار مصالح ساختمانی عرضه می شود:

چسب بتن پلی پوکساید یا اپوکسی: چسب اپوکسی نیز از پلیمریزاسیون دو جزء اولیه رزین و سخت کننده تشکیل می شود
چسب بتن پلیمر محلول در آب یا لاتکس: چسب لاتکس پلیمر امولوسیونی ساخته شده از کوپلیمر (بسپار ناهمگن) محلول در آب است

در ادامه به صورت جداگانه به معرفی هر یک از این دو دسته چسب می‌ پردازیم.


چسب بتن لاتکس


چسب بتن لاتکس چسبی مایع با رنگ شیری است که از ترکیب آن با سیمان پرتلند و ماسه می توان به یک بتن با مقاومت کششی بالا دست یافت که در برابر مواد شیمیایی، نفوذ آب، ساییدگی و خمش بسیار مقاوم است. این پیوند دهنده برای نصب کاشی، سرامیک، سنگ و دیگر مصالح تزئینی پوشش سطح داخلی یا خارجی ساختمان نیز استفاده می شود. همچنین می توان چسب لاتکس را به چسب های پودری اضافه نمود تا خاصیت انعطافی در آن ایجاد کند.

 

چسب بتن لاتکس


مزایای استفاده از چسب بتن لاتکس


چسب بتن لاتکس می تواند روی خواص فیزیکی و شیمایی بتن آثار مثبتی ایجاد کند و در این قسمت به بررسی این مزایا می پردازیم:

-  کاهش نفوذ پذیری بتن در برابر آب
-  افزایش چشمگیر چسبندگی بتن و ملات
-  افزایش خاصیت کشسانی یا الاستیسیته
-  افزایش مقاومت شیمیایی بتن
-  افزایش مقاومت سایشی
-  مقاوم تر کردن بتن در برابر ضربه
-  مقاوم کردن بتن در برابر سرما و گرمای شدید
-  مقاوم کردن بتن در برابر سیکل ذوب و یخ
-  غیر سمی و سازگار با محیط زیست
-  مناسب برای ترمیم و مرمت سازه های بتنی
-  جلوگیری از بروز ترک و طبله کردن ملات گچی و آهکی


کاربرد چسب بتن لاتکس


چسب بتن لاتکس مناسب برای ساخت سازه های بتنی است که باید در برابر آب، مواد شیمیایی و سایش مقاوم باشند. بناهایی مانند استخرها، کارخانه های صنعتی، کارخانه های تولید فرآورده های لبنی، کارخانه های تولید و بسته بندی انواع مواد غذایی و کشتارگاه ها. از دیگر استفاده های چسب بتن لاتکس می توان به موارد زیر اشاره نمود.

-  ساخت ملات و آب بند در اجرای آب نما و استخر
-  تقویت ملات ‌های بندکشی با آب بندی
-  تهیه ملات برای اجرا و نصب مصالح ساختمانی که به عنوان نمای داخلی یا خارجی ساختمان
-  تهیه بتن اکسپوز یا بتن نما


چسب بتن اپوکسی


چسب بتن اپوکسی از فرایند پلیمریزاسیون دو جزء بسیار قدرتمند رزین اپوکسی اصلاح شده و سخت کننده ایجاد می شود که هنگام اجرا با هم ترکیب می شوند. هنگام ترکیب رزین با کاتالیست پخت آغاز شده و در فرآیند پخت زنجیره های مولکولی واکنش داده و حرارت ایجاد می شود. رزین اپوکسی معمولی با رزین اپوکسی اصلاح شده این نوع چسب متفاوت است. این رزین اصلاح شده ماده ای بسیار مناسب برای بالا بردن چسبندگی بتن و یا چسباندن هر نوع مصالحی روی سطح بتنی است. استفاده از این چسب علاوه بر بالا بردن دوام بتن، مقاومت مکانیکی آن را نیز بالاتر می برد.

چسب بتن اپوکسی برای چسبندگی لایه جدید بتن روی لایه بتن قدیمی بسیار مناسب است. این محصول همچنین می تواند به عنوان آب بند کننده بتن مورد استفاده قرار بگیرد. بهترین نحوه استفاده از این چسب ها این است که ابتدا دو جزء اولیه چسب را با یکدیگر ترکیب کنید تا ماده ای کاملا یکنواخت به دست بیاید. سپس این چسب را روی سطح مورد نظر ریخته و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه ترمیم سطح را آغاز نموده و بتن تازه را روی آن بریزید.


مزایای چسب بتن اپوکسی


چسب بتن اپوکسی نیز می تواند روی خواص فیزیکی و شیمایی بتن آثار مثبتی ایجاد کند. در این قسمت به بررسی مزایای بتنی که در آن از این چسب استفاده شده می پردازیم:

-  قدرت چسبندگی بسیار قوی
-  مقاومت کششی و مکانیکی بسیار عالی
-  حفظ کیفیت بتن در طول زمان
-  عدم نیاز به حلال و پرایمر ساختمانی
-  مقاوم در برابر شرایط جوی و محیطی گوناگون
-  مناسب برای چسباندن هر نوع شی و جنس به بتن
-  ضد آب کننده بتن


کاربرد چسب بتن اپوکسی


-  مناسب برای مرمت و تعمیر سازه های بتنی
-  قابل استفاده برای چسباندن فلز به بتن
-  مناسب برای ساخت بناهایی که دائم در تماس با آب هستند
-  مناسب برای ترمیم انواع ترک با تزریق شدن به درون آن
-  مناسب برای چسباندن کامپوزیت مسلح شده پلیمری یا ورق FRP
-  قابل استفاده روی سطوح قدیمی و خشک برای مرمت یا بازسازی
-  قابل استفاده برای چسباندن هر قطعه سیمانی و بتنی به هر قسمت ساختمان


قیمت چسب بتن


قیمت چسب های بتن براساس قیمت مواد اولیه ای که در تولید آن ها به کار رفته است، انصاف تولیدکننده و عوامل دیگر تعیین می شود. در جدول زیر قیمت چسب بتن آمده است:

 

قیمت چسب بتن - 6 تیرماه
مشخصات محصول قیمت (تومان)
چسب بتن SA12F شیمی ساختمان از 735.000
چسب بتن استحکامی کیمیا ساروج - 9 کیلویی 210.000
چسب بتن استحکامی ممتاز 120.000
چسب بتن استحکامی پارس بهاران - 9 کیلویی 228.000
چسب پودری بتن شیمی رنگ طوسی 220.000
چسب بتن مایع زرین بتن برتر 600.000
چسب بتن آب بندی ویژه 8 کیلوگرم AG100 950.000
چسب بتن ژیکالاتکس 4 لیتری 372.000


نحوۀ استفاده از چسب بتن


هنگام استفاده از این نوع چسب بهتر است، مواردی را رعایت کنید. تا قدرت چسبندگی و اختلاط آن را افزایش دهید.

معمولاً قسمتی که قرار است به هم متصل شود باید تمیز و عاری از چربی و گرد و غبار باشد. در غیر اینصورت عملکرد چسبندگی آن به شدت کاهش می یابد. بعد از اینکه سطح را کاملاً پاکسازی کردید.

چسب را با آب مخلوط کنید تا کمی رقیق شود. چسب رقیق شده را به قسمت های خشک بتن بیفزایید. از عوامل مهم در مقدار استفاده از چسب بتن، یک فشار وارده و ضخامت آن است. در صورتی که ضخامت کمتر و فشار وارده بیشتر باشد، میزان مصرف نیز افزایش می یابد.

برای اینکه خاصیت چسبندگی چسب بتن افزایش یابد و همچنین برای اینکه از درزهای ایجاد شده جلوگیری شود، به دو روش زیر از آن برای افزایش خاصیت چسبندگی و جلوگیری از درز ایجاد شده در بتن از دوروش زیر می توان از آن استفاده کرد:


*  روش ملاتی


روش ملاتی را می توان بسته به نیاز، در مقدار مناسب آن پروژه در نظر گرفت.

برای مثال میزان مصرف چسب بتن در ملات از یک الی چهار واحد چسب بتن و یک الی سه واحد آب برای ساخت چسب رقیق و افزودن به ملات تا رسیدن به مرحله روانی مناسب است. بنابر چسبندگی مورد نیاز پروژه و ترکیبات بتن از ۱۰ تا ۴۰ درصد نیاز آبی مخلوط سیمانی کاهش پیدا می کند. اگر بتن ریزدانه زیادی دارد مصرف چسب بتن را محدودتر از حالت عادی کنید.

(لاتکس را طبق دستور کار با سیمان پُرتلند یا با سیمان پُرتلند و ۲ تا سه قسمت ماسه مخلوط کنید تا لجن تشکیل شود، این لجن را روی سطح بمالید تا بچسبد. ملات تازه یا بتن را، قبل از اینکه لجن خشک شود یا بگیرد، روی لجن بریزید. برای حصول بهترین نتایج از لاتکس های نوع I و II، بتن یا ملات حاوی لاتکس مناسب را مصرف کنید. حداقل ۱۵ درصد لاتکس پلیمری سفت، بسته به سیمان باید به کار رود)


*  روش دوغابی


ابتدا مکانی که قرار است عملیات را انجام دهید، با آب خالص تا حد اشباع خیس کنید. سپس از دوغاب رقیق شده حدود ۲ میلیمتر روی مقطع اشباع شده بریزید. قبل از خشک شدن چسب بتن ریزی را تکمیل کنید. توجه به این موضوع که مقطع مورد نظر آب اضافی نداشته باشد برای افزایش کارایی اهمیت ویژه ای دارد.

برای ساخت دوغاب پلیمری به یک واحد چسب و یک واحد آب و چهار واحد سیمان نیاز است. هر ۱٫۵ کیلوگرم از چسب حدودا یک مترمربع از سطح را پوشش خواهد داد. پس از موارد ذکر شده به این نتیجه می رسیم که: چسب بتن هرگز به صورت غلیظ روی سطح مورد نظر استفاده نشود.

نکته: لاتکس را با برس، غلتک یا افشانه عرضه شده از طرف سازنده به کار ببرید. بتن را روی لاتکس اجرا شده در هر زمانی، حتی بعد از اینکه لاتکس خشک شد، بریزید.


نسبت اختلاط چسب بتن با سیمان چقدر است؟


چسب بتن، باید بسته به محل مصرف به طور معمول بین پنج تا ۱۰ درصد وزن سیمان مصرفی باشد. برای اختلاط از یک کاردک سفت و یا یک دریل دور کند با هم زن استفاده می شود تا مخلوطی همرنگ و یکنواخت به دست آید. این عمل به طور معمول حدود سه دقیقه طول می کشد. پس از اختلاط نباید بخشی از آن مخلوط یا رقیق شود.


نحوه نگهداری از چسب بتن و توصیه های ایمنی


چسب بتن یکی از بهترین مواد افزودنی برای بهبود و تقویت خواص فیزیکی و شیمیایی در بتن است که توسط شرکت های مختلفی تولید شده و در بسته بندی های متنوع به بازار عرضه می شود. این محصولات را در بسته های خریداری شده می توان تا ۹ ماه نگهداری کرد در صورتی که ظرف آن را دور از تابش مستقیم نور خورشید و در دمای مناسب نگهداری کنید. میزان مصرف این چسب به عنوان پوشش به میزان حفره ای موجود روی سطح بستگی دارد.

هنگام استفاده از چسب بتن استفاده از لباس، عینک و دستکش مناسب توصیه می شود. اگر پوست شما در تماس مستقیم با چسب قرار گرفت، پیش از اینکه چسب روی پوست شما خشک شود، پوست خود را به سرعت شسته و سطح آن را از این چسب پاک کنید. در صورتی که به هر دلیلی چسب وارد چشم یا دهان کسی شود، باید چشم یا دهان را با آب فراوان شسته و سپس به پزشک مراجعه نمود.

 

بیشتر بخوانید: افزودنی بتن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سوالات متداول
  • چسب بتن چیست؟
    چسب بتن از افزودنی های صنعت بتن است که به صورت هوموژن بوده و نیازی به اضافه کردن آب نیست و موجب زیاد شدن چسبندگی بتن می شود. از این ماده در پروژه های ساخت و ساز و تعمیراتی به میزان زیادی استفاده می شود.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman