کاربرد انواع کفپوش بتنی چیست؟

کاربرد انواع کفپوش بتنی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۳ | ۱۴۰۲/۰۹/۲۰

هدف اصلی از اجرای کف پوش، خلق یک سطح سخت، صاف و زیبا است. برای رسیدن به این هدف، از انواع و اقسام مختلف مصالح بهره می بریم. انتخاب بین این گزینه ها بیشتر به سلیقه و نیازهای هر پروژه بستگی دارد. یکی از انواع گسترده در این زمینه، کف پوش بتنی است.

به گزارش اخبار ساختمان،هدف اصلی از اجرای کف پوش، خلق یک سطح سخت، صاف و زیبا است. برای رسیدن به این هدف، از انواع و اقسام مختلف مصالح بهرهمیبریم. انتخاب بین این گزینهها بیشتر به سلیقه و نیازهای هر پروژه بستگی دارد. یکی از انواع گسترده در این زمینه، کف پوش بتنی است.


در گذشته، بتن به عنوان زیر سازی کف ساختمان مورد استفاده قرار میگرفت. اما در زمان حاضر، استفاده از آن به عنوان کف پوش در ساختمانهای نوساز رواج یافته است ویژگی انواع کف پوش بتنی این است که به دلیل مقاومت بالا در مکانهای مختلف از جمله اتاقهای نشیمن، پارکینگ، سالنهای ورزشی، رستورانها، سرویس بهداشتی و حمام استفاده میشود.


مواد تشکیلدهنده کف پوشهای بتنی در کل شامل سیمان سیاه و سفید، سنگدانه، آب، سولفات کلسیم، آهک، چسب بتن و مقداری رنگ برای انواع رنگی میباشند.


انواع کف پوش بتنی
 


کف پوشهای بتنی میتوانند در دو حالت روکار و زیرسازی مورد استفاده قرار گیرند. کف پوشهای بتنی که به صورت روکار استفاده می شوند، ظاهری همگنتر دارند و دارای دوام بیشتری میباشند. در مقابل، کف پوشهای بتنی که برای زیرسازی مورد استفاده قرار می گیرند، از مواد درشتتری تشکیل شده و ظاهر یکنواخت نداشته و تا حدودی نا همگن هستند.


بتن خاکستری مات دارای کمترین قیمت ممکن است. این رنگ واحد و خنثی است و بهراحتی با هر رنگ غالب در دکوراسیون داخلی  هماهنگ میشود. با این حال، امروزه با استفاده از رنگهای اسیدی و اکریلیک، کفپوشهای بتنی در رنگهای متنوع ارائه میشوند، که قابلیت پاسخگویی به هر سلیقه و سبکی را دارند. رنگهای اکرلیک سطح یکنواخت، براق و شفافی ایجاد میکنند و در مقابل رنگهای اسیدی که به دلیل نفوذ و واکنش با بتن، جزء بتن میشوند و ظاهری مات به محصول میدهند، محدودیت کمتری دارند. سطح براقی که از رنگهای اکرلیک بوجود میآید، بر روی سطح کفپوش بتنی نمایی شفاف و مشابه با رزین ایجاد میکند.


کفپوشهای بتنی که از نظر قیمت نسبت به سایر گزینهها گرانتر هستند، پرداختها و ظاهری منحصر بهفرد دارند. خردهسنگهای داخل ترکیب بتن پس از خشک شدن به وضوح قابلمشاهده هستند و نمایی منحصر بهفرد را برای فضا به امغان می آورد. علاوه بر این، می توان از خردهسنگهای مختلف و دارای نمای منحصر بهفرد در ترکیب بتن استفاده کرد و کفپوشهای متنوع و زیبا ایجاد نمود. در ادامه این بحث به بررسی کاربرد انواع کفپوش بتنی در قالب معرفی آن ها می پردازیم.


کاربرد انواع کف پوش های بتنی
 


با توجه به محبوبیت و استفادههای وسیع از این نوع کف پوش، محصولات متنوعی بر اساس متریال مورد استفاده در بازار عرضه میشوند. انواع کفپوش های بتنی بر اساس کاربرد، نوع مواد به کار رفته و همچنین بر اساس مکان استفاده به صورت زیر طبقه بندی می شوند:
 

1. کف پوش پلیمری


انواع کف پوش پلیمری از رزین اپوکسی و پلییورتان تشکیل شدهاند. این کف پوشها از واکنش قوی میان مواد تشکیلدهنده، یک شبکه سه بعدی یکپارچه و غیرقابل نفوذ به وجود میآورند. کفپوش بتنی پلیمری به عنوان بتن خود متراکم شناخته میشود و به دلیل جذب آب پایین و تراکم بالا، در شرایط سردسیر و یخبندان مقاومت بسیار بالایی دارد.
 

2. کف پوش واش بتن


کف پوش واش بتن همان بتن شسته است که در کف سازی محیطهایی نظیر محوطهها و پارکها استفاده میشود. این نوع کف پوش بتنی از ترکیب سنگدانههای رنگی و طبیعی،چسب بتن، پودر سنگ، الیاف و دیگر افزودنیهای بتنی تولید میشود. موزاییکهای واش بتن به روشهای مختلفی، از جمله روشهای پرسی و ویبره تولید میشوند.
 

3. کف پوش بتنی پرسی

 

کف پوش بتنی پرسی توسط فشاربه وجود میآید و از ماسه، سیمان، سنگدانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرحهای مختلف تولید میشود. این نوع کف پوش به دلیل مقاومت بالای خود، برای محیطهای پرتردد نظیر پیادهروها مناسب است.

 

4. کف پوش بتن ویبرهای


در تولید این نوع کف پوش، فشاری وجود ندارد و تراکم بتن و دیگر افزودنیها با استفاده از ویبراتور به دست میآید. این کفپوشها توسط روشهایی مانند ویبرهگذاری و تراکم بتن تولید میشوند و برای محیطهایی که به عنوان مسیرهای پرتردد شناخته میشوند، مناسب هستند.

 

5. موزاییک پرسی اتوماتیک

 

این نوع موزاییک به صورت اتوماتیک تولید میشود و به دلیل مزایای استحکام بیشتر و دارا بودن تجهیزات پیشرفته، مقاومت بیشتری نسبت به موزاییک دستی دارد. این محصول معمولاً به نامهای موزاییک ساده ایرانی، موزاییک حیاطی یا زیرپارکتی نیز شناخته میشود.

 

6. کف پوش بتنی ترافیکی

 

 این کف پوشها دارای استحکام بسیار بالایی هستند، بنابراین برای استفاده در مکانهای پرتردد گزینهی مناسبی هستند. این کفپوشها دو شکل مستطیلی و شش ضلعی دارند و در رنگهای مختلف در دسترس قرار دارند.

 

7. کف پوش بتنی پیشساخته

 

 این مدل کف پوشها به صورت قطعات پیشساخته بوده و برای نصب به محل مورد نظر انتقال داده شده و به راحتی اجرا میشوند.

 

8. کف پوش بتنی پیادهرو

 

استفاده از این کف پوش در مکانهایی مانند پیادهروها، پارکینگ، باغ و محوطهسازی انجام می شود. این کف پوش از نظر رنگ، اندازه و شکل ظاهری در اندازههای مختلف در بازار موجود است.

 

9. کف پوش بتنی پازلی

 

متراکمسازی اجزاء تشکیلدهنده این گونه کف پوشها با استفاده از دستگاه ویبراتور انجام میشود. این کف پوشها به دو شکل خشکه و تر قابل اجرا میباشند.

 

10. کف پوش بتنی آراکس

 

 این مدل کف پوش بتنی از لحاظ صنعتی از استحکام بالایی برخوردار است. این کفپوش به سه شکل، شامل کف پوش بتنی آراکس ملاتی، آراکس پاششی و آراکس پلیمری عرضه میشود، که هرکدام ویژگیهای منحصر بهفرد خود را دارند.

 

11. کف پوش بتنی طرح سنگ

 

این نوع از کف پوش با طرح سنگی خود که دارای ظاهری شکیل است و کاربردی مشابه با کف پوش پیادهرو دارد.


کف پوش بتنی نیز یکی از محصولات بتن پیش ساخته است. امروزه کارخانههای تولید بتن پیش ساخته محصولات متنوع مانند انواع نمای بتنی پیش ساخته با قیمت مناسب تولید میکنند. کف پوش بتنی به دلیل ویژگیهایی چون استحکام بالا، مقاومت در برابر حرارت، طول عمر مفید و دیگر مزایا، در پروژههای صنعتی و مسکونی کاربرد دارد. کاربرد این نوع کف پوش از ساختمانهای سازهای تا سطوح روسازی و راهها را شامل میشود.


کف پوش بتنی در سبکهای مختلف معماری و طراحی، از جمله سبکهای صنعتی، مدرن، و حتی روستایی، جایگاه ویژهای پیدا کرده است. ویژگیهای منحصر بهفرد بتن باعث شده که کفپوشهای بتنی از سایر گزینههای کفپوش متمایز باشند. این کفپوشها بهصورت مخلوط یکدست یا با استفاده از کاشیهای بتنی آماده مورد استفاده قرار میگیرند و دارای مقاومت بسیار بالا در برابر وزن، شرایط محیطی متنوع و عوامل مختلف هستند. همچنین، قابلیت استفاده در هر نقطه از خانه و ساختمان از ویژگیهای منحصر بهفرد این کفپوش محسوب میشود.
 

منبع مقاله


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman