بعد از آتش سوزی در بیمارستان گاندی؛

زمان رسیدگی فوری به ساختمان های ناایمن رسیده است

زمان رسیدگی فوری به ساختمان های ناایمن رسیده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۰ | ۱۴۰۲/۱۱/۰۷

زمانی که اسامی ساختمان های ناایمن در تهران توسط دادستانی کل کشور اعلام و منتشر شد، در کنار نام چند مرکز خرید معروف، خوابگاه دانشجویی و مجتمع های مسکونی نام چند بیمارستان هم به چشم می خورد و تازه اینها در لیست ساختمان هایی بودند که نیاز به اقدام عاجل جهت ایمن سازی، تخلیه یا پلمب داشتند.

به گزارش اخبار ساختمان، اگر بخواهیم بر اساس معیارها و سطح بندی های درجه ناایمنی در نظر بگیریم، تعداد آن ها بسیار بالاتر رفته و هشداردهنده تر می شود. سال ۹۶ بود که یکی از اعضای شورای شهر تهران از ۷۳۰۰ ساختمانی که به عنوان ساختمان ناایمن شناسایی شده‌ اند صحبت کرد همچنین از اولویت بندی صورت گرفته است که بر اساس آن، مالکان ساختمان، هر کسی که هستند، موظفند اقدام به ایمن سازی اماکن کنند.

همین روز گذشته و بعد از آتش سوزی روز پنجشنبه بیمارستان گاندیِ تهران، بیمارستانی که از قرار معلوم پیشتر هم بارها اخطار ناایمنی گرفته بود، مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران گفت که حدود ۴۰ بیمارستان خصوصی و دولتی در منطقه ۶ تهران اخطاریه ناایمن بودن دریافت کرده اند. مهدی خسروانی از بیمارستان هایی مثل امام خمینی و شریعتی نام برد که هر کدام حداقل سه اخطار را دریافت کرده اند و با مسئولان آنها جلسات متعددی برای حل مشکلاتشان برگزار شده است.


وزیر کشور به محل آتش سوزی رفت


روز پنجشنبه خبر آتش سوزی در بیمارستان گاندی در صدر اخبار حوادثی قرار گرفت که دیگر به چنین آتش سوزی ها و یا ریزش های گاه و بیگاه ساختمان های سست قامت خو گرفته اند. اکنون بیمارستان گاندی اعم از بیماران و کادر درمان یا مراجعان و همراهان بیمار، خوش شانس بودند که طبق آخرین اخبار و اطلاعات منتشر شده، به کسی آسیب جدی وارد نشد و این آتش عظیم و سرایت کننده به بخش های مختلف بیمارستان بدون تلفات توسط آتش نشانی خاموش شد.

آتش نشانی و مسئولان آن که گله مندند از این موضوع که «این ساختمان جزو ساختمان های ناایمن بوده و پنج بار هم از آتش نشانی اخطار گرفته بود؛ ولی توجهی به اخطارها نکرد و امروز طعمه حریق شد.»این را جلال ملکی گفت؛ سخنگوی سازمان آتش نشانی و بعد هم با دستور دادستان تهران، یکی از معاونین دادستان و بازپرس ویژه در محل حادثه حاضر شدند و به منظور بررسی حادثه پرونده قضایی تشکیل شد.

معاون اول رئیس‌جمهور هم برای پشتیبانی لازم تمام دستگاه ها را به صف کرد. محمد مخبر در گفت ‌و گوی تلفنی با وزیر کشور و استاندار تهران، ضمن پیگیری آخرین وضعیت آتش سوزی در بیمارستان گاندی تهران، بر آمادگی همه دستگاه های امدادی برای رسیدگی به حادثه مذکور تاکید کرد. او در تماس تلفنی با احمد وحیدی و علیرضا فخاری، استاندار تهران حمایت از دستگاه های امدادی و درمانی در پی آتش سوزی در بیمارستان گاندی تهران، را ضروری دانست و از مسئولان مربوطه خواست تا پایان عملیات مهار آتش سوزی و کمک رسانی به مجروحان و بیماران، حادثه مذکور را پیگیری کرده و تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت موجود به کار ببندند.


این یک حریق عادی بود؟


اما آتش سوزی بیمارستان گاندی نظیر سایر اتفاقات و حوادث دیگر که در کشور رخ می دهد، توجه برخی مسئولان سابق و یا کارشناسان را به عمق فاجعه مربوطه جلب کرد. لزوم رسیدگی و توجه عاجل و فوری به ساختمان های ناایمن و حساس ترین آنها یعنی بیمارستان ها در عرض یک روز بارها و بارها یادآوری شد خصوصا با تصاویر آتش سوزی در مقیاس بزرگ آن.

بزرگی و ابعادی که واکنش حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران را برانگیخت. او روز گذشته با بیان اینکه اطفای حریق به صورت کامل انجام شد و تلاش آتش نشانان مانع شد که به ساختمان های مجاور سرایت کند، توضیح داد که «موضوع مهم این بود که تصاویری که پخش می شد به علت نمای کامپوزیت ساختمان آتش سوزی را بزرگ جلوه می داد. با این حال این آتش سوزی یک حریق عادی بود.» او حضور به موقع و امکانات و تجهیزات کافی در کنار تلاش بی شائبه آتش نشانان را عاملی دانست تا حریق بدون هیچ خسارت جانی اطفا شود و خوشبختانه بیماران هم همگی به بیمارستان های معین منتقل شدند.

اما زمانی که آتش سوزی در ساختمانی رخ می دهد بار دیگر کافی نبودن ابزار و امکانات آتش نشانی هم رخ می نماید؛ با این حال معاون شهرداری تهران این بار گفته: تانکر آب به اندازه کافی داشتیم و نردبان ها هم در محل بودند. تنها مشکلی که وجود داشت این بود که در ضلع غربی این محل ساختمانی وجود داشت که دسترسی آتش نشانان را برای اطفای حریق سخت می کرد.

روز گذشته، احمد وحیدی، وزیر کشور در جمع خبرنگاران جلوی در بیمارستان گاندی حاضر شد گفت: همه چیز تحت کنترل است و مشکلی وجود ندارد. همین که وزیر کشور در محل حادثه حاضر شده و معاون رئیس جمهور هم بر پیگیری حادثه تاکید کرده پرونده قضایی تشکیل شده، همه دال بر اهمیت موضوع هستند.

از سوی دیگر نه کسی می تواند وجود ساختمان های ناایمن در تهران را تکذیب کند و نه ضرورت رسیدگی به بیمارستان های ناایمن می تواند از درجه توجه و اهمیت خارج شوند. برای همین است که حتی اگر به گفته معاون شهردار تهران آتش سوزی انقدرها هم که تصاویر کامپوزیتی نشان می دهند، بزرگ نبوده باشد باز کسی نمی تواند منکر خطری که بیخ گوش شهروندان است، باشد.


جمع خطرها؛ فرونشست و ناایمنی!


خطر اما می تواند از زیر پای مردم شروع شود، چراکه تنها خطری که در کمین ساختمان های ناایمن از جمله بیمارستان های شهر است، آتش سوزی نیست. فرونشست های خطرآفرینی که اتفاقا همین دیروز یکی از آنها در فاصله میدان قزوین تهران و چهارراه لشکر دهان باز کرد می توان زیر بیمارستانی گشوده و آن را در خود ببلعد همانطور که مدارس زیادی تا حالا به همین علت تخلیه شده اند چه در تهران چه اصفهان و یا شهرهای دیگر.

باید به این نکته توجه داشت که جمع فرونشست و ناایمن بودن ساختمان می تواند فاجعه در فاجعه بوده و به نسبت بسیار بیشتر از یک زلزله با ریشتر بالا خطرآفرین باشد.

در خصوص فرونشست دیروز هم روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد؛ در پی فرونشست زمین در خیابان کارگر حدفاصل میدان قزوین تا چهارراه لشکر، تمامی خطوط عبوری از این مقطع تا اطلاع ثانوی از مسیر جایگزین تردد خواهند کرد. به خاطر همین فرونشست بود که روز گذشته بی آر تی ها (اتوبوس های تندرو) تا اطلاع ثانوی و تا تعمیر راه و پر کردن فرونشست، تغییر داده شد.

آرمان ملی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman