نوسانات قیمت ارز چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟

نوسانات قیمت ارز چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۸ | ۱۴۰۲/۱۱/۰۹

با توجه به گفته مشاوران املاک، تقاضای خریداران و فروشندگان ملک برای گرفتن اطلاعات درباره وضعیت بازار املاک افزایش یافته است. این افزایش تقاضا باعث امیدواری شده است که بازار در زمان محدودی که تا پایان سال باقی مانده است، بهبود یابد.

به گزارش اخبار ساختمان، به دلیل نوسانات قیمت دلار در هفته های اخیر و حضور بیشتر متقاضیان مصرفی در بازار مسکن به دلیل نزدیک شدن به پایان سال، امکان ایجاد چشم اندازی رو به افزایش برای قیمت مسکن دوباره وجود دارد. این موضوع سبب شده دوباره پای برخی مشاوران املاک و دلالان به این بازار باز شود. مشاهدات میدانی نشان می دهد واحدهای نقلی و با عمر بالا هدف اول برخی واسطه های ملکی برای استفاده از این فرصت است.

سیاست های انقباضی دولت و ثبات قیمت دلار در چند ماه گذشته باعث شده بود که بازار مسکن در رکودی بی سابقه فرو رود. بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران و بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران، معاملات در این عرصه چند ماهی است به زیر پنج هزار فقره رسیده و در این راستا متوسط قیمت نیز مسیری کاهشی را پیموده است.

با این حال، فرا رسیدن ماه های انتهایی سال ۱۴۰۲، تقاضای مصرفی افرادی را که نقدینگی در دست دارند، وارد بازار کرده است. این تقاضا با نوسانات دوباره نرخ دلار همراه شده و سیگنال رشد قیمت مسکن را ارسال می کند. مشاهدات میدانی به عمل آمده نشان می دهد رشد نرخ دلار، باعث رشد فروش آپارتمان ها شده است و این چشم انداز، پای واسطه های ملکی را وسط کشیده و در بحبوحه خرید و فروش مسکن به متقاضیان مصرفی، برخی از واحدهای مسکونی، نصیب واسطه ها می شوند.


بازار مسکن رونق می گیرد؟


مشاوران املاک می گویند مراجعه خریداران و فروشندگان ملک برای پرس و جو از وضعیت بازار نزد آنها افزایش پیدا کرده و همین مورد باعث امیدواری شده تا بازار حداقل در مدت محدود باقیمانده تا پایان سال جانی دوباره بگیرد. اما این اتفاقات و تکان محدودی که بازار مسکن در این مدت تجربه کرده پیامدهایی هم به‌دنبال داشته است؛ پیامدهایی مانند طمع دوباره واسطه های ملکی و سوداگران برای خرید آپارتمان های نقلی! صاحبان این واحدها می گویند اکنون که چشم اندازی دوباره برای افزایش قیمت‌ خانه شکل گرفته، برخی واسطه های ملکی و بنگاه های املاک نیز در تلاشند تا برخی آپارتمان ها را در مقطع کنونی که قیمت ها هنوز پایین است، زیر قیمت خریداری کنند و با نگهداشت چندماهه آنها، در آینده از محل فروش دوباره واحدها، سود کسب کنند.

هدف اولیه این مشاوران املاک غالبا آپارتمان هایی نقلی با عمر بالا و قیمت هایی بین یک تا دو میلیارد تومان است که تضمین نقدشوندگی آنها نسبت به باقی واحدها بیشتر است و از سوی دیگر بازسازی جزئی آنها نیز می تواند بر قیمت آن بیفزاید.

یک مالک آپارتمان نقلی می گوید که مشاور املاک، واحد مسکونی وی را یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری کرده اما اعلام کرده است که این واحد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش می رود و برای قیمت بالاتر مشتری نیست. این در حالی‍‌ست که مالک عنوان می کند، دیگر مشاوران املاک برای همین واحد با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، مشتری دارند.

یک مالک دیگر می گوید آپارتمان وی یک ماه قبل و پیش از افزایش قیمت دلار، با قیمت پنج میلیارد تومان مشتری داشته است اما اکنون که نرخ دلار بالا رفته، مشاوران املاک قیمت ملک را چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام می کنند و خود، خریدار آن هستند!


زنگ خطر سیاست های انقباضی دولت به صدا درآمد


کارشناسان از همان ابتدا نسبت به تصمیم دولت مبنی بر پیاده سازی سیاست های انقباضی و سیطره رکود بر بازار مسکن، هشدار داده بودند. آنها تاکید کرده بودند، کاهش قیمت پیاده شده در بازار مسکن نمی تواند عمری طولانی داشته باشد و با تکانی کوچک، هم اشتهای بی پایان دلالان این حوزه باز می گردد و هم دوباره قیمت ها بر مدار صعودی قرار خواهد گرفت؛ هشداری که صحت آن با اتفاقات این چند هفته گذشته مشخص شده است. افزایش قیمت دلار و پیش روی آن در کانال ۵۰ هزار تومانی باعث شده تا دوباره چشم اندازی افزایشی در بازار مسکن ایجاد شود و بستر برای گرانی محسوس نرخ خانه فراهم باشد.

از سوی دیگر، حضور دوباره تعدادی از متقاضیان به دلیل روزهای پایانی سال، آرامش موقت در بازار را بر هم زده و باعث شده است بار دیگر پای سرمایه گذاران که مدتی در حاشیه قرار گرفته بودند، به این عرصه باز شود. بنابراین، دولت به جای استفاده از خبردرمانی و سرکوب بازار بهتر است سیاست هایی را به کار بگیرد که با استفاده از آن بتواند زیرساخت ها را مهیا کرده و جریانی طبیعی را در این بازار برقرار کند.


تاثیر بازار ارز بر قیمت مسکن


بازار ارز می تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت مسکن داشته باشد. در زیر نماینده ای از تأثیرات بازار ارز بر قیمت مسکن را مورد بررسی قرار داده ایم:

صعود یا نزول ارز: اگر ارز یک کشور نسبت به ارزهای دیگر ارزش خود را افزایش دهد، ممکن است قیمت مسکن در آن کشور نیز افزایش یابد. این امر به دلیل افزایش هزینه های ساخت و واردات مواد اولیه مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز است.

تأثیر بر تورم: نوسانات بازار ارز می تواند تأثیری بر نرخ تورم داشته باشد. اگر ارزش ارز کاهش یابد و تورم افزایش یابد، قیمت مسکن نیز ممکن است افزایش یابد. این امر به دلیل افزایش هزینه های ساخت و هزینه های مربوط به تأمین مواد اولیه و نیروی کار است.

تأثیر بر تقاضا: تغییرات بازار ارز می تواند تأثیری بر تقاضا برای مسکن داشته باشد. اگر ارز یک کشور نسبت به ارزهای خارجی ارزش خود را افزایش دهد، ممکن است تقاضا برای خرید مسکن توسط خارجیان کاهش یابد. این موضوع می تواند باعث کاهش فروش مسکن و در نتیجه کاهش قیمت ها شود.

تأثیر بر سرمایه گذاری خارجی: نوسانات بازار ارز می تواند تأثیری بر سرمایه گذاری خارجی در بخش مسکن داشته باشد. اگر ارز یک کشور به ارزش خود افزوده کند، سرمایه گذاران خارجی ممکن است به این کشور سرمایه گذاری بیشتری در بخش مسکن داشته باشند. این موضوع می تواند باعث افزایش قیمت مسکن در آن کشور شود.

مهم است توجه داشته باشید که تأثیر بازار ارز بر قیمت مسکن بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله وضعیت اقتصادی کشور، سیاست های دولت، عرضه و تقاضا در بازار مسکن و سایر عوامل مرتبط. بنابراین، پیش بینی دقیق تأثیر بازار ارز بر قیمت مسکن به طور کامل ممکن نیست و باید به شرایط خاص هر کشور و بازار مسکن، تأثیر بازار ارز بر قیمت مسکن ممکن است به چندین شکل متفاوت باشد.

واردات مواد اولیه: اگر ارز محلی نسبت به ارز خارجی ارزش خود را کاهش دهد، هزینه واردات مواد اولیه مورد استفاده در ساخت و ساز مسکن افزایش می یابد. این می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن شود.

آرمان ملی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman