یک کارشناس بازار مسکن عنوان کرد:

مسکن به چالشی ملی تبدیل شده است

مسکن به چالشی ملی تبدیل شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۹ | ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

افزایش قیمت دلار به طور مستقیم تاثیر خود را بر بازار مسکن گذاشته و بخشی از نوسان رخ داده بدون تردید به وضعیت تهاجمی بازار ارز مربوط است. با افزایش نرخ دلار در این روزها، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرده و به نظر می آید که بعد از یک رکود یک ساله، در حال خروج از رکود است.

به گزارش اخبار ساختمان، براساس اعلام مرکز آمار ایران در آبان ماه ١٤٠٢ تورم ماهانه قیمت آپارتمان های مسکونی شهر تهران ١،٥ درصد بوده است و تورم سالانه نسبت به سال قبل ٨٦،٣ درصد رسیده است. این آمار درحالی منتشر می شود که به گفته کارشناسان مسکن، این بازار در حال سپری کردن رکود است.

از سوی دیگر به نظر می رسد افزایش قیمت دلار به طور مستقیم تاثیر خود را بر این بازار گذاشته و بخشی از نوسان رخ داده بدون تردید به وضعیت تهاجمی بازار ارز مربوط است.

با افزایش نرخ دلار در این روزها، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرده و به نظر می آید که بعد از یک رکود یک ساله، در حال خروج از رکود است. دلار در هفته های اخیر، رفتار متفاوتی از خود نشان داده و باعث شده است که بازار معاملات مسکن تهران از خواب زمستانی خارج شود. گرچه تغییر نرخ دلار همیشه روی بازار مسکن نیز اثر گذاشته، اما به نظر می رسد که این بار، این اثرگذاری فرق های عمده ای دارد.

در این میان مجید گودرزی، کارشناس مسکن، اما می گوید: دولت و مجلس باید در بحث قیمت ها نیز ورود پیدا کنند تا بدمسکنی بیش از این گسترش نیابد. قیمت های رها شده باعث شده حتی صاحبخانه ها هم دچار مشکل شوند و دیگر کسی نتواند آن خانه ها را اجاره کند. او البته معتقد است که حدود ۴۰ درصد از سرمایه کشور در بخش دلالی مسکن حبس شده که باعث صفر شدن ارزش افزوده این بخش و وضعیت بحرانی صنعت ساخت و ساز کشور شده است.


مسکن قفل شده است


مجید گودرزی که فعال و کارشناس در بازار مسکن است می گوید: اکنون اقتصاد مسکن در کشور کاملا قفل شده و این وضعیت تنها به نفع دلالان، واسطه گران و کسانی است که مسکن را دپو می کنند و سرمایه های مردم را در این بخش رسوب داده اند. کما اینکه بازار مسکن در ماه های اخیر به یکی از بی ضابطه ترین بازار‌های موجود میان سایر بازار‌های کشور تبدیل شده است و این مساله نیز در شرایطی رخ می دهد که اتفاقا بیشتر از همیشه مساله تاثیر قیمت مسکن و این بازار بر کل اقتصاد ایران خود را به رخ می کشد. این در حالی است که مسکن به موتور تولید تورم در اقتصاد ایران تبدیل شده است. تورم عمومی حدودا ۳۹ درصد اعلام شده، ولی تورم مسکن ۸۶ درصد است؛ این یعنی بخش بزرگی از تورم عمومی، تورم خود ساخته، غیر واقعی و کذب حوزه مسکن است.

وی می افزاید: در حوزه مسکن کمبودی وجود ندارد. این حوزه از مولفه های واقعی تورم از جمله تحریم ها تاثیر نمی پذیرد. مشکل نیروی انسانی و زمین در حوزه مسکن ایران حل شده است. به کفایت زمین برای ساخت و ساز داریم. ۷۰ درصد زمین های ایران غیر قابل کشت هستند. چرا باید ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن، قیمت زمین باشد؟! این وضعیت طبیعی نیست.

گودرزی در ادامه نیز می گوید: بازار مسکن رها شده و وضعیت آشفته و نابسامانی دارد. مسکن به چالشی ملی تبدیل شده است. تمام بخش ها در صنعت ساختمان قفل شده است. این وضعیت محصول بی توجهی و نادیده گرفتن آگهی های کاذب و بالا بردن نجومی قیمت ها است. در همین حال، اما مساله قیمت گذاری آشفته و فقدان قوانین تعیین کننده و گاه حتی بازدارنده تبدیل به یک مساله جدی شده است. از طرف دیگر با توجه به موضوع انتخابات در اسفند ماه و اهمیتی که حالا مساله مسکن در زندگی شهروندان و بازار‌های اقتصادی پیدا کرده است به نظر نمی رسد دستکم تا پایان انتخابات شاهد تحول خاصی در این بازار باشیم.


بحران بی قانونی مطلق در حوزه مسکن


این کارشناس مسکن، اما در خصوص دلایل و ریشه بحران مسکن تصریح می کند: در ایران ما با بی قانونی مفرط مواجه هستیم و اگر بنا باشد با توجه به آگاهی بخشی انجام شده درباره بحران های این بازار و البته مشکلاتی که بخش مسکن در حوزه اجتماعی ایران ایجاد کرده است، این بخش قانونمند شود با یک مصوبه ساده به نام قانون بهای تمام شده که امیدواریم در دستور کار قرار بگیرد و بهای واقعی مسکن برای اخذ مالیات و قیمت گذاری در بازار مسکن تعیین شود، امیدواریم بخش بزرگی از حباب مسکن و همین سوداگری در بازار مسکن از بین برود.

وی در ادامه نیز می افزاید: اکنون و در حال حاضر قیمت گذاری در بازار مسکن کاملا رها شده است و شما می توانید یک آگهی را از صبح تا عصر هزار درصد افزایش بدهید بدون این که مرتکب جرم گران فروشی یا تشویش اذهان عمومی و یا نشر اکاذیب شده باشید.

اما گودرزی درباره امکان دخالت رسمی و دولتی در بازار مسکن و نقش مجلس در تنظیم وضعیت این بازار نیز می‌گوید که: بنا بر همین روند است که شاید امیدواریم که مجلس آینده تصمیمانی فوری و عاجل و درست بگیرد. البته شعار‌هایی نیز در همین مورد نیز داده می شود و نامزد‌های انتخابات مجلس مدام نشان می دهند که از دغدغه های مهم شان قطعا یکی همین بخش مسکن است چرا که تبعات قیمت گذاری مسکن بر روی تمام کالا‌های تولیدی و خدمات موجود در بازار خود را نشان می دهد و مسکن یکی از موثرترین بخش های اقتصاد است که تولید و توزیع و حتی حق مصرف در آن تحت شعاع قرار داده و تبدیل به یک گلوگاه بسیار تنگ و مشکل ساز در بخش توزیع نیز شده است. کما این که اکنون نیز می بینید که با اجاره های نجومی در بخش توزیع مواجه هستیم و یا در بخش تولید دلیل بسیاری از تعطیلی کسب و کار‌ها متاسفانه بخش مسکن و بی قانون بودن بخش مسکن است.

این کارشناس بازار مسکن اظهاری امیدواری کرد که این روند به این شکل ادامه پیدا نکند و این بخشی که کاملا رها شده است و یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد ایران و یکی از مهمترین دغدغه های شهروندان است در نهایت به بند قانون کشیده شده و ساماندهی شود و در نهایت از رکود موجود خلاص شود.


کمبود‌هایی که عمدی است


وی درباره مسائل و مشکلات موجود در این بخش و دلایل عدم توسعه بازار مسکن نیز می گوید: بهره برداری از زمین های کشور حق همه شهروندان است و توقع زیادی و یا امتیاز فوق العاده ای محسوب نمی شود. شهروندان حق دارند دست کم از یک درصد زمین های کشور برای مساله مسکن استفاده کنند. اگر این یک درصد زمین های برای بخش ساخت و ساز استفاده شود به هر ایرانی رقمی حدود ۱۹۶ متر زمین می رسد. این در حالی است که تمام کمبود‌ها در بخش ساخت و ساز در کشور، عمدی و صوری و در جهت ضربه زدن به رضایت شهروندان است و امیدواریم با توجه به اینکه بخش بزرگی از نارضایتی اقتصادی مردم در بخش مسکن است، حداقل دولت و مجلس اهتمام بیشتری برای این بخش قائل شوند و تمام ظرفیت ها برای رضایتمندی شهروندان در بخش مسکن مهیا شود. ما کشوری مثل هنک کنگ، تایلند و یا ژاپن نیستیم که با کمبود زمین مواجه باشیم؛ ۷۳ درصد زمین های ایران قابل کشت نیستند و ما به راحتی می توانیم این زمین ها را به شهروندان برای ساخت و ساز واگذار کنیم.

گودرزی در پایان خاطرنشان می کند: تصویب ۲۷ شهر جدید در نوار ساحلی دریای عمان و خلیج فارس اقدام بسیار خوبی بوده و حدودا ۳۰ شهر جدید دیگر نیز مصوب شده که به مرور و با واگذاری زمین به مردم، قطعا این بازار کاذب فرو خواهد ریخت و این ابزار فشار و استعمار تاریخی داخلی متلاشی می شود، چرا که یکی از بخش هایی که بیشترین فشار را در طول تاریخ به مردم ایران وارد کرده است، متاسفانه بخش زمین و مسکن بوده است و امیدواریم این استعمار داخلی برای همیشه محو شده و در سایه قانون قرار بگیرد.

اقتصاد24


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman