اجرای بیش از 1500 پروژه آماده سازی طرح مسکن ملی

اجرای بیش از 1500 پروژه آماده سازی طرح مسکن ملی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۲ | ۱۴۰۲/۱۲/۱۶

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن از اجرای بیش از ۱۵۰۰ پروژه آماده سازی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

به گزارش اخبار ساختمان، ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن امروز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه با حضور در شبکه خبر سیما درباره عملکرد طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد و گفت: این طرح یکی از اولویت ها و برنامه های اساسی وزارت راه و شهرسازی است و به صورت هفتگی جلساتی با استان ها برای رصد و پایش و میزان پیشرفت طرح، برگزار می شود.


برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه با مدیران ارشد استان ها برای بررسی پیشرفت نهضت ملی مسکن در سراسر کشور


مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: همچنین به صورت ماهیانه جلسه کلی با مدیران ارشد استان ها و مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار می شود که در آن، آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در همه روش های ساخت که شامل تامین زمین و کسری موجود، آماده سازی زمین و خدمات زیربنایی و روبنایی، مباحث مرتبط با ساخت و پیشرفت پروژه ها، وضعیت عملکرد استان ها در بازآفرینی شهری و بافت های فرسوده می شود و همچنین طرح های تنظیم گری بخش مسکن از جمله احتکار زمین و کنترل بازار اجاره مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر این، در مباحث مرتبط با واگذاری زمین به صورت انفرادی و گروهی، طرح جوانی جمعیت و سایر موضوعات مرتبط، عملکرد استان ها ارائه و بررسی می شود تا موانع احتمالی در هر طرح با همفکری برطرف و یا در صورت نیاز از سازمان ها در سطح ملی پیگیری شود.

مالکی درباره ارزیابی وضعیت کنونی نهضت ملی مسکن، با بیان اینکه سرعت پیشرفت این طرح بالاست، افزود: در حوزه تامین زمین در ابتدای دولت‌ و ابلاغ قانون جهش مسکن چالش های زیادی وجود داشت و موجودی اراضی محدوده شهرها بر اساس آمار بانک زمین که بتوان در آن اراضی پروژه اجرا کرد، تقریبا صفر بود اما امروز تامین زمین به مرحله خوبی رسیده و تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در حال اجراست.

وی ادامه داد: در مقایسه با طرح ها و دولت های گذشته کار بزرگی در حوزه تامین زمین و اجرای پروژه رخ داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بر اساس هدفگذاری دولت، چهار میلیون مسکن در طول چهار سال باید تولید شود که البته دولت باید در این ساخت و ساز نقش تسهیل گری و حمایتی داشته باشد و اولویت وزارت راه و شهرسازی نیز تامین مساکن گروه های حمایتی و دهک های اول تا چهارم است.

مالکی یادآور شد: در برخی موارد مردم مسکن می سازند و زمین هم دارند و فقط تسهیلات از دولت می خواهند اما در برخی موارد مردم به دنبال بازسازی و نوسازی مساکن خود در بافت های فرسوده هستند که نیازمند حمایت دولت و بسته های تشویقی است.

وی با تاکید بر اینکه ابعاد و روش های مختلفی در تولید چهار میلیون مسکن وجود دارد، گفت: در بخش روستایی نیز پیشرفت خوبی حاصل شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و این غیر از واحدهای مسکونی است که ساخت توسط مردم انجام شده و دولت فقط تسهیل گری کرده است.


اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه تسهیلات مسکن


مالکی در ادامه در خصوص تسهیلات مسکن اظهار کرد: طبق قانون جهش تولید مسکن، بانک ها مکلفند میزانی از تسهیلات پرداختی سالانه خود را به مسکن اختصاص دهند و نرخ سود طبق قانون به شورای پول و اعتبار واگذار شده که مصوبه شورا نیز ۲۳ درصد است اما با تلاش وزارت راه و شهرسازی و رئیس جمهوری، نرخ سود تسهیلات مربوط به بخش مسکن به ۱۸ درصد کاهش یافت و این پنج درصد کاهش سود توسط دولت باید برای بانک ها جبران شود. بازپرداخت نیز طبق قانون ۲۰ ساله است.

وی با بیان اینکه تسهیلات مسکن در مقایسه با سایر تسهیلات در حوزه های تولید و... شرایط بسیار بهتری دارد، افزود: اقدام مثبت دیگر این بود که تسهیلات به صورت پلکانی بازپرداخت شود به این صورت که در سال های اول کمترین فشار بر متقاضیان وارد شود و اقساط سال های اول رقم های پایین تری باشد.

مدیرعامل سازمان ملی و مسکن گفت: البته علاوه بر این اقدامات هر کار دیگری که لازم باشد برای تسهیلات انجام خواهد شد.

وی با اشاره با چالش های موجود در بخش تامین زمین گفت: در برخی شهرها با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیمی مثل استان های شمالی و شهرهای واقع در زاگرس، تامین زمین سختی ها و چالش های بیشتری داشت و مجبور شدیم تلاش بیشتری در توافق با بخش خصوصی و مردم و حتی خرید زمین انجام دهیم.

مالکی افزود: مثلا در یکی از شهرها یک قطعه زمین به صورت مشاع دارای ۱۱۰۰ مالک بود که باید با این مالکین توافق می کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی چالش دیگر را پای کار آوردن بانک ها دانست که با دستور رئیس جمهور و پیگیری های وزیر راه و شهرسازی به نتیجه رسید.


اهداف و برنامه های سازمان ملی زمین و مسکن در سال ۱۴۰۳
 

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه ها و اهداف سال آینده اشاره کرد و گفت: تکمیل پروژه های آغاز شده در حوزه مسکن و سکونت مردم در این واحدها برای سال آینده هدفگذاری شده است.

مالکی تاکید کرد: همچنین هدفگذاری شده تامین زمین در شهرهای بحرانی نیز تمام شود و آماده سازی تمام اراضی به مرحله نهایی برسد.

وی یادآور شد: آماده سازی بیش از ۱۵۰۰ پروژه و سایت آغاز شده است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman