بررسی جزئیات پرداخت مالیات بر عایدی بخش مسکن

بررسی جزئیات پرداخت مالیات بر عایدی بخش مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۷ | ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

با توجه به اینکه طرح مالیات بر عایدی سال گذشته مصوب شده و همچنان تاثیر نوسانات بازارهای سوداگری بر اقتصاد کشور بالاست، احتمالا دولت طرح مالیات بر عایدی را در سال 1403 اجرایی خواهد کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، در سال های گذشته با افزایش تورم، محدودیت واردات کالا و سایر عوامل، نوسان قیمت در برخی بازارها افزایش چشمگیری داشت. از این رو سال گذشته، مجلس با هدف کاهش ورود پول به بازارهای سوداگری، طرح مالیات بر عایدی را مصوب کرد تا بر مبنای آن معاملات خودرو، ارز، طلا و مسکن غیرمصرفی مشمول مالیات شود.

در حال حاضر این قانون به مرحله اجرا در نیامده و با توجه به اینکه جزئیات چگونگی اجرای آن هنوز مشخص نیست، همچنان به صورت مصوبه باقی مانده و تبدیل به قانون نشده‌‌‌‍ است.

بر اساس کلیت این طرح در صورتی که افراد برای کسب سود وارد این بازارها شوند، باید بخشی از سود را در قالب مالیات بر عایدی به دولت بپردازند. در واقع معامله گران اگر در بازه زمانی کوتاه خرید و فروش انجام دهند، مشمول مالیات بیشتری خواهند شد.

همچنین در صورتی که افراد از یک معامله زیان ببیند دیگر مشمول مالیات نخواهند شد و طبق مقررات پیش بینی شده در معاملات بعدی مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. به طور کلی سیاست دولت این است که افراد به جای اینکه سرمایه خود را وارد این بازارها کنند، وارد بخش های مولد اقتصادی شوند.


جزییات مالیات بر عایدی در بخش مسکن


در قانون مالیات برعایدی جزئیات چگونگی مشمول شدن دارایی‌‌‌‍‌ها به این نوع مالیات تعیین شده‌‌‌‍ است، برای نمونه اگر فردی مالک یک واحد آپارتمانی مازاد بر آپارتمان مصرفی خود در شهر دیگری باشد مشمول مالیات بر عایدی نخواهد شد.

مالیات بر عایدی مسکن از این قرار‌‌‌‍ است که اگر فردی آپارتمان مازاد را بعد از یک سال به فروش برساند باید 60 درصد از سود کسب شده را به دولت بپردازد برای سال دوم این میزان مالیات به 40 درصد و برای سال سوم به 20 درصد و در سال چهارم 10 درصد و سال پنجم هم مالک باید پنج درصد مالیات بر عایدی بپردازد.

کاماپرس


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman